Sølvbeger fra Bjørnstjerne Bjørnson

Forumet for samlere av keramikk, porselen, krystall, glass og pyntegjenstander
Post Reply
carlcmat
Posts: 7
Joined: 08 Jan 2017 15:26

Sølvbeger fra Bjørnstjerne Bjørnson

Post by carlcmat »

Jeg har et sølvbeger som min tipp-oldefar fikk i gave av Bjørnstjerne Bjørnson.
Begeret er i ekte sølv, og er gravert "Karoline og Bjørnstjerne Bjørnson".

Min oldefar (Carl Mathiesen) var Bjørnsons huslege, og følgte han blant annet på Bjørnsons dødsleie til Paris. Alt kan godt dokumenteres.

Hva tror dere noe slikt vil være verdt i en eventuell auksjon eller på det åpne markedet?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Sølvbeger fra Bjørnstjerne Bjørnson

Post by Olav K »

Jeg har ingen ide om ditt beger, men jeg har en erfaring med gravert sølv. Min oldefar fikk en sølvkanne av kong Oscar II, med gravering " til min trogna venn Trygve...i tacksamhet. Julafton 1892." Meldingen fra Blomquist (i forbindelse med arveoppgjør) var at den holdt sølvverdien, med mindre jeg traff en som samlet på Oscar II relikvier, og dem er det ikke mange av. Det kan være fler som samler på Bjørnson-memorablia, men jeg ville ikke være overstadig optimistisk mht salgsverdien. Det at din oldefar var BBs huslege, og belønnet med pokal kan interessere museer, men museer har begrensede midler og må prioritere etter museal interesse. Men som med meg: treffer du én som samler på BB artifakter kan du få et hyggelig tilbud.
carlcmat
Posts: 7
Joined: 08 Jan 2017 15:26

Re: Sølvbeger fra Bjørnstjerne Bjørnson

Post by carlcmat »

Takk for svar. På denne er det imidlertid ingen personlig hilsen, noe som gjør at verdien er noe høyere enn hvis det hadde vært det..?

Jeg vet ikke om dette var noe Bjørnson slengte omkring seg, og jeg kommer heller aldri til å selge den, men det hadde vært interessant å fått et estimat av en Bjørnson-kjenner.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Sølvbeger fra Bjørnstjerne Bjørnson

Post by Arve »

Verdien blir nok heller lavere uten personlig hilsen. Da er det ikke så lett å dokumentere proveniens. Hvem som helst kan jo få gravert et navn å et sølvbeger. Hvis ikke dokumentene du har spesifikt nevner begeret så hjelper det ikke så mye. Slik er verden.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Sølvbeger fra Bjørnstjerne Bjørnson

Post by tho »

Verdien på sølvbegeret er nok betydelig høyere med graveriungen "Karoline og Bjørnstjerne Bjørnson"
enn uten en slik gravering. Det var en personlig gave fra Bjørnson til sin huslege.

Et eksempel på verdi kan illustreres ved et auksjonsresultat hos Bruun Rasmussen i Danmark:

http://www.bruun-rasmussen.dk/item-link ... ode=detail

Vurdering 1.500 DKK, solgt for 13.500 DKK trolig pga. at det er oppgitt:
Provenance: The family after Bjørnstjerne Bjørnson.

Bjørnson var kanskje større i utlandet enn i lille Norge.

Jeg har forresten samme type etsning. Noen som vil kjøpe? :D

Den har tilhørt Erik Werenskiold ...
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Sølvbeger fra Bjørnstjerne Bjørnson

Post by vemod »

Ta kontakt med Fredrik Delås, som driver Bryggen Antikvariat i Bergen. Han er bibliofil storsamler av Bjørnson, og selv om ditt beger ikke er til salgs, kan han sikkert si noe om verdien for èn som eventuelt vil toppe en slik samling med personlige objekter.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Sølvbeger fra Bjørnstjerne Bjørnson

Post by hertervig »

Så det var ikke bare meg som trodde at Fredrik Delås holder til i Bergen. Han driver i virkeligheten antikvariatet sitt i Skjeberg. Men Bjørnson samler han, det er riktig.
Post Reply

Return to “Keramikk, Krystall, Porselen og Glass”