Keramikkvase KERAMOS

Forumet for samlere av keramikk, porselen, krystall, glass og pyntegjenstander
Post Reply
alais_k
Posts: 2
Joined: 19 Dec 2015 16:26

Keramikkvase KERAMOS

Post by alais_k »

Denne vasen har vi hatt hjemme i huset til foreldrene mine så lenge jeg husker (min 20-30år), og jeg har nå fått den ettersom den bare ble stående nede i kjelleren...

Jeg har alltid likt vasen, og når jeg fikk den begynte jeg å søke på merket uten å finne så mye informasjon. Merket KERAMOS står det lite om på internett, og det jeg finner til salgs på nett er stort sett keramikkfigurer. Jeg lurer på om det ble masseprodusert vaser av dette merket en periode, men har ikke sett noen vaser som ligner på denne. For alt jeg vet er den ikke verdt noe (bortsett fra sentimental verdi :P ).

Klistremerke med logo henger på, og under er det noen tall og det står "Austria".

Håper noen kan fortelle meg om vasen eller merket, eller gi en indikator på hva den kan være verdt?

Image

Image

Image

Image
Last edited by alais_k on 19 Dec 2015 16:50, edited 1 time in total.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Keramikkvase KERAMOS

Post by hertervig »

Prøv å Google Keramos Wiener Kunstkeramik (KWK) Da finner du i hvert fall litt mer. :)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Keramikkvase KERAMOS

Post by tho »

Mht.verdi så stemmer det nok at denne vasen ikke er lettsolgt i Norge,
men fin er den :D
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Keramikkvase KERAMOS

Post by hertervig »

Den er jo retro? Da er det ikke godt å si, men over 200,- ville vel gi øyenbrynsrykninger hos de fleste.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Keramikkvase KERAMOS

Post by tho »

hertervig wrote:Den er jo retro? Da er det ikke godt å si, men over 200,- ville vel gi øyenbrynsrykninger hos de fleste.
Jeg vet ikke om jeg vil kalle dette retro, men begrepet er ikke så lett å forstå seg på.
Se på QXL-selgernes auksjoner der noen kalle alt de har for retro. De ser ikke ut som
det blir mere budgivning for det.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Keramikkvase KERAMOS

Post by hertervig »

Når jeg googler retro keramikk og klikker på "bilder", så glir den i hvert glatt inn i det presenterte utvalg som for det meste ser ut til å være produsert mellom 1950 og 1980. Det er vel særlig endel av møblene fra denne perioden som mange er villige til å betale gode priser for.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Keramikkvase KERAMOS

Post by tho »

hertervig wrote:Når jeg googler retro keramikk og klikker på "bilder", så glir den i hvert glatt inn i det presenterte utvalg som for det meste ser ut til å være produsert mellom 1950 og 1980. Det er vel særlig endel av møblene fra denne perioden som mange er villige til å betale gode priser for.
Retro er flittig brukt på epla.no av selgerne der og andre steder på internet.
DErfor dukker alle disse bildene opp når du googler.

Def. på retro finner du her:

http://www.thefreedictionary.com/retro

Retro style er kanskje lettere å forholde seg til.

Retro blir brukt i hytt å pine for å få beste pris.

På QXL ser det ut som folk ikke biter på det.

Møbler gjelder vel først og fremst eldre designmøbler, men
mange uerfarne kjøper ukritisk og lar seg lure.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Keramikkvase KERAMOS

Post by Arve »

Vi finner en god artikkel om retro her: https://en.wikipedia.org/wiki/Retro_style.

For å sitere:"Retro style is style that is consciously derivative or imitative of trends, music, modes, fashions, or attitudes of the recent past, typically 15–20 years old."

Altså er det snakk om den nære fortid, 15-20 år tilbake. Begrepet brukes nok mer tilfeldig på QXL og Finn. Å kalle denne vasen for retro kan fosvares ut i fra ovennevnte. Pen synes jeg ikke den er og markedsverdien er nok begrenset.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Keramikkvase KERAMOS

Post by tho »

Arve wrote: Å kalle denne vasen for retro kan fosvares ut i fra ovennevnte.
Pen synes jeg ikke den er og markedsverdien er nok begrenset.
Smaken er som baken Arve. Noen liker mora, andre dattera.

Jeg synes vasen er fin jeg, men du har nok rett i at markedsverdien er liten.
Mulig det er mere interesse i Østerrike.

Merkelappen bør sitte der den er og ikke vaskes vekk. Den står for kvalitet.

4200-40 er nok modell nummer. Før eller siden dukker det opp et treff ved å google.
Det er det som er så gøy.
alais_k
Posts: 2
Joined: 19 Dec 2015 16:26

Re: Keramikkvase KERAMOS

Post by alais_k »

Tusen takk for svar :) Kjekt å få litt info om noe jeg ellers kan lite om! Vasen er mellom 35-40år gammel har jeg fått beskjed om. Det er ofte delte meninger om sånne "retro" ting, og grunnen til at den ble stående i kjelleren hjemme kan ikke ha vært for at mamma syntes den var så veldig vakker ;) Håper alle får en riktig god jul - og jeg tar gjerne imot flere tips og info :)
tro
Posts: 47
Joined: 31 Dec 2013 17:05

Re: Keramikkvase KERAMOS

Post by tro »

Hei
Så gøy å se gulvurnen din. Jeg har helt maken i grønn og fant din når jeg googlet det som sto under min. Har arvet den av en gammel tante og jeg tror den må være mer enn 40 år gammel. Fra 1970-ish? Jeg synes den er fin!
Gir deg gjerne 200 for din om jeg kan plukke den opp i Oslo :)
gulvurne.jpg
gulvurne.jpg (347.64 KiB) Viewed 1118 times
Post Reply

Return to “Keramikk, Krystall, Porselen og Glass”