gratulerer med dagen!

Moderator: SAKman

Post Reply
dagelias
Posts: 47
Joined: 26 Feb 2012 17:25
Location: Tysvær nær Haugesund

gratulerer med dagen!

Post by dagelias »

Gratulerer med dagen Carl Elsener Sr!! :D
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: gratulerer med dagen!

Post by SAKman »

flott tråd!
Ja kaster meg på den og sier Gratulerer med dagen Carl Elsener Sr :D
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: gratulerer med dagen!

Post by losset »

Ja, dette var flott tråd og SELVFØLGELIG gratulerer så mye med dagen Carl Elsener Sr!!

( noen som vet hvem dette er?).
SAKman
Posts: 227
Joined: 08 Aug 2010 20:25

Re: gratulerer med dagen!

Post by SAKman »

Litt om Sr:
(iallefall nogenlunde info synes jeg)

1940-1945.
Var heldig å finne i Google books litt fra en bok som heter The Swiss and the nazis, ingen tvil om at Sveits ville gi alt for å stoppe en invasjon som truet veldig, dette er jo fra en bok så jeg kan kun gi litt utdrag, dette ser ut til å være intervju der med Carl Elsener III, han som nå ble i 2011 Cutlery hall of fame, han forteller igjen om sin far og om hva han så og beskrev som trussel, fabrikken oppretta betriebswehr(lokalt forsvar), så en sak: se på 1943 milepelen, ny fabrikk bygning, Mr Elsener nevner sement og jern var nærmest umulig å skaffe, de fikk litt fra en våpen fabrikk i Bern og sammen med bruk av stein ble fabrikken bygget, fundamentet med stein var ikke solid nok for bruk av de tunge maskiner i den bygningen.

1950 Carl Elsener III og Eduard Elsener tar over ledelsen etter Deres Fars tidlige død.

1983-1984 Om du ser utviklingen så ser du Patentert miniskrutrekker, fant et original dokument patentskrift fra 1984 som viser den i en lommekniv og hvordan den brukes i vinåpneren, hva dens oppgave er, ikke overraskende var det Carl Elsener III sitt navn på den.

1999 I informasjon 8 november 2011, GolfTool ble utviklet av en aktiv golfer og Carl Elsener den III

21 juni 2011, flotte videoer forteller om stor nyhet Karl Elsener Sr som blir 90 år neste år er nå i Cutlery Hall of Fame, Karl eller Charles Elsener jr mottok prisen på hans vegne. Spennende å høre at Tim Leatherman og Charles er gode venner.
Også morro å høre er når Tim Leatherman forteller om prisen, Victorinox, historien og om Karl Sr. Han ledet firmaet i 50 år, arbeidet der i 70 år. Startet i 1939 som 16 år og fra 1950 leder. Utrolig hvor opplyst Leatherman var med mange nye ting for meg. Karl Sr er en perfeksjonist som setter alle de nevnte menneskelige verdier høyt, han skal også ha vært veldig god på ski og er fra hva som jeg skjønner frimerke samler med en av verdens beste samlinger av Sveitsiske frimerker. Victorinox er alt for Karl Sr så at han ble belønnet på denne måten er stor nyhet og absolutt fortjent. For oss samlere så bør man merke seg at han tegner på frihånd meget godt og som Leatherman nevner ikke lenge etterpå ser man et produkt som ligner svært på tegningene.

22 juni 2011, Litt mer om Blade magasin Cutlery Hall of Fame med Karl Elsener 3 Sr, Sønnen Charles Jr forteller om sin far og sier at han er en stor pioner, entreprenør og knivmaker. Victorinox er alt for han og Swiss Army Knife lidenskap. Tok merke i at når jeg søkte på patenter på internet og databaser så oppdaget jeg Sr sitt navn på flere patenter som stemmer godt med informasjonen i videoer. Så oppfinner er han også. Så også overraskende er at han står bak Flash, et av de siste produktene som også har USB memory, man kombinerer to ting.

Carl Elsener er den 3 eller idag som de kaller han Sr siden hans sønn er nå i ledelsen
Post Reply

Return to “Swiss Army”