Marked for gammelt ekslusivt fiskeutstyr?

Jobsilong
Posts: 52
Joined: 20 Jan 2012 09:22

Re: Marked for gammelt ekslusivt fiskeutstyr?

Post by Jobsilong »

Etter litt mer roting på loftet så kom jeg over en norskprodusert fluesnelle (produsert av Haakon Finnestad) samt en fluestang av merket Horrocks Ibottson. Etter litt googling så fant jeg en del info om Horrocks Ibottson, men jeg klarer ikke å finne ut hvilken modellbetegnelse det er på stanga. Normalt sett skal det stå modellnavn på stanga, men jeg finner ingenting. Ut i fra firmalogo er stanga fra perioden 1929-1933. Noen her med kjennskap til stenger fra Horrocks Ibottson som kan hjelpe? Stanga er 3-delt
Attachments
IMG_2022small.jpg
IMG_2022small.jpg (646.07 KiB) Viewed 2744 times
IMG_2017small.jpg
IMG_2017small.jpg (715.72 KiB) Viewed 2744 times
IMG_2016small.jpg
IMG_2016small.jpg (895.55 KiB) Viewed 2744 times
IMG_2014small.jpg
IMG_2014small.jpg (961.31 KiB) Viewed 2744 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Marked for gammelt ekslusivt fiskeutstyr?

Post by Arve »

Jeg regner med at du har funnet denne siden:http://classicflyrodforum.com/forum/vie ... 302d481b45. Hvis du ikke finner modellbetegnelsen skrevet på stangen så er det nok ikke mulig å finne ut noe mer. Dette er amerikanske masseproduserte stenger og ikke noe som er produsert i små serier av entusiaster med fortegnelse over alle stenger de har laget. Både stang og snelle ser godt brukt ut og har nok vært på mange interessante fisketurer. Stangen har ingen markedsverdi, spesielt ikke i den stand den er i nå, og det vil ikke lønne seg å restaurere den. I så fall må den slipes ned, lakkeres, ha nye ringer og surringer og nytt snellefeste. Verdien på snelle vet jeg ikke noe om, men den ser også godt brukt ut og er en del oksydert.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Jobsilong
Posts: 52
Joined: 20 Jan 2012 09:22

Re: Marked for gammelt ekslusivt fiskeutstyr?

Post by Jobsilong »

Fant også en annen gammel stang. Ser ut til å være en norskprodusert meitestang. Noen som kjenner igjen fabrikat og kan si noe om hvor gammel den kan være ut i fra logoen?
Attachments
Bambusstang.jpg
Bambusstang.jpg (1 MiB) Viewed 2714 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Marked for gammelt ekslusivt fiskeutstyr?

Post by tho »

Stanga med snella burde du kunne få litt for hvis du finner en kjøper og snella virker og er komplett
(den trenger kanskje å smøres upp). 400-500 kr?
Meitestanga er også fin, men noe mer enn 100 kr får du nok ikke.
TobiasP
Posts: 1
Joined: 02 Aug 2016 13:48

Re: Marked for gammelt ekslusivt fiskeutstyr?

Post by TobiasP »

Hei,
Jeg har arvet litt fiskeutstyr jeg skal selge.
Vet ikke om noen her kan være interesserte?

Det er eldre hardy utstyr, samt flere lekre håndlagde fluer.
Finn link:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... d=79906636

Ta kontakt på mail hvis interesse.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Marked for gammelt ekslusivt fiskeutstyr?

Post by Olav K »

"Vintage" Hardy har sine menigheter, men om det finnes noen i Norge vet jeg ikke. Det er nok et større marked i England/Skotland. Særlig er noen av snellene legendariske; lydløse og uslitelige (så lange de unngår saltvann). Stengene har mer sentimental verdi; bambus og splitcane har blitt utkonkurrert av karbon og andre fancy stoffer som er bedre tilpasset "moderne" fluekastteknikk. Men noen old-hands sverger til bambussen. Jeg har en navnebror (ikke slektning) i Årdal (som klepper for kongen når denne fisker i Lærdal) som mener de gamle stengene føler draget fra snøret bedre enn allverdens karbon.
Skal du treffe de troende, må du nok google deg frem til "vintage Hardy friends/enthusiasts" eller lignende. Dernest må du ta deg bryderiet å identifisere hver enkelt snelle/stang ( alt du trenger står på stanga/snellen). Ikke alt Hardy laget var like vellykket, men noen av floppene har likevel samlerinteresse. Nå ser jeg at noen av stengene er moderne, Marquis-snellen likeså, men nettopp derfor er en spesifikasjon viktig. Noen av snellene vises uten produsentnavn/type - er det tekst på den andre siden er det viktig. Er de uten tekst er det bare feinschmekkere som kan skille klinten fra hveten. En fluesneller er en enkel konstruksjon, men uten toppkvalitet på kulene i kulelageret og ekstrem presisjon på tannhjulene blir det fort et slerkeverk som i dag har bare kuriositetsinteresse, men er lite egnet for praktisk fiske og (vil jeg tro) har liten samlerinteresse.
Jeg glemte fluene, de er fine - og de bør være salgbare i Norge. Lag separat annonse. Sjekk pris for ferdige fluer fra utstyrshandler. legg prisen under dette ( NB forskjell på laksefluer og ørretfluer). Om pris kr. 100 pr flue er greitt ( jeg har ikke sjekket) gi et avslag om kjøper tar en hel boks ) og får boksen med). Ellers risikerer du å bli sittende med 10 fluer som "alle" har og en uselgelig boks. Om du annonserer i England, ta fluene med der, men mange av disse fluene ser ut til å være "norske", dvs imitasjon av norske insekter.
Alt dette krever at du må jobbe litt. Men det kan lønne seg.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Marked for gammelt ekslusivt fiskeutstyr?

Post by Arve »

Dette er utelukkende tradisjonelle laksefluer Olav, de er ikke laget for å imitere innsekter, hverken norske eller utenlandske, og de er nok verdt langt under 100 kroner stykket i brukt tilstand. Derimot kan de godt brukes til å fiske med. Skal laksefluer ha noe samleverdi må det være signerte eksemplarer fra kjente fluebindere. Disse ser ut til å være standard masseprodusert Mustad. Når det gjelder stengene er greenheart-stangen verdiløs. De to splitcane-stengene kan ha samleverdi, men det er lite trolig i den tilstanden de er i. Det må i så fall sjekkes mot kataloger over Hardy-utstyr. De to karbonstengene ser fullt brukbare ut og bør kunne selges.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Marked for gammelt ekslusivt fiskeutstyr?

Post by ramazotti »

Ikke imponert over fluene, men det er nok en stang som kan generere litt til en forsinket sommerferie.Selv komponerer jeg
fluer med garnet fra bestemors syskrin.
Samlekasse
Posts: 1
Joined: 24 Sep 2017 11:22

Re: Marked for gammelt ekslusivt fiskeutstyr?

Post by Samlekasse »

Heisan. Ser at dette er en kjempegammel sak, men prøver likevell.
Jeg fant en gammel snelle av merket Berg Snella i kjelleren. Bruker den ikke, og finner ikke helt ut av hvordan den virker heller.
Interessert? Eller kanskje du har litt info?
Post Reply

Return to “Antikviteter”