Lakkstempel

Post Reply
Håvard
Posts: 3
Joined: 20 Dec 2016 22:29

Lakkstempel

Post by Håvard »

Hei lurer på om noen har informasjon om dette ? Det står Tallakshavns toldopsyn på stempelet og på siden buch med en pil under. Har forsøk å Google men finner svært lit info.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Lakkstempel

Post by tho »

Tallakshavn figurerer som nedlagt tollstasjon på denne oversikten:

http://genealogi.no/kilder/Tollere/kilder_mm.htm
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Lakkstempel

Post by Olav K »

Tallakshavn ligger på Østerøya, sør for Sandefjord, rett innenfor det gamle sjømerket som heter Tønsberg Tønne. Fortsatt god havn, men uten tollere.
Håvard
Posts: 3
Joined: 20 Dec 2016 22:29

Re: Lakkstempel

Post by Håvard »

Håvard wrote:Hei lurer på om noen har informasjon om dette ? Det står Tallakshavns toldopsyn på stempelet og på siden buch med en pil under. Har forsøk å Google men finner svært lit info.
IMG_0210.PNG
IMG_0210.PNG (1.03 MiB) Viewed 825 times
IMG_0211.PNG
IMG_0211.PNG (946.93 KiB) Viewed 825 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Lakkstempel

Post by Olav K »

Du får google "norske tollsteder". Da finner du til et relativt ferskt og uferdig prosjekt om historisk norsk import/eksport og hvor varene ble fortollet. Jeg har ikk lett intenst, fant bre det var tollet gjennom Tønsberg, men leter du mere kan det hende at importen brekkes ned på tollstedenes filialer. Men det kan jo også være at skutene måtte melde seg i første havn med tollsted på sin vei, for å få stempel på dokumentene før de dro videre til endelig havn. På min leting kom jeg over en genealogi over tollere som jeg ikke orket å lese i sin helhet, men jeg rakk å se at en tollbetjent var stasjonert i Tallakshavn på slutten av 1700-tallet og en annen rundt 1860. Et annet sted fant jeg at et vertshus ble etablert på gården T rundt 1770, og det må jo ha vært fordi det var et kundegrunnlag i havna. God havn, kan anløpes fra såvel sør som nord, bolterester på svabergene og skjærene som beskytter "lagunen" innenfor vitner om bruk. Første havn hvor du i ruskevær kunne få le etter å passert Tønsberg Tønne.
Stempelet. Jeg kan ikke bestemme alder, skriften kan være når som helst 1700-1800 -tall. Buch og pil?? Primitiv og trolig gal tolkning: stempelet skal sett i boka i pilens retning. Kanskje spørre tollvesenet? Det finnes faktisk et tollmuseum.
Håvard
Posts: 3
Joined: 20 Dec 2016 22:29

Re: Lakkstempel

Post by Håvard »

Takk for svar, skal forske videre .Har googlet litt rundt navnet buch , fant en gravør som bla hadde gravert poststempel osv. I Norge på begynnelsen av 1800 tallet. Så det kan nok stemme med tiden da tollstasjonen var i drift.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Lakkstempel

Post by tho »

Buch er et tysk ord som oversatt til norsk blir bok. Dvs. pilen i retning boken.
Akkurat som det skulle være tvil om det. Mer sannsynelig er at Buch f.eks. er
gravørens navn.

Det var iallefall en gravør Johan Herman Krefting Buch, født 1773, døde 1838.
Det finnes litt info om ham ved å google.
Post Reply

Return to “Antikviteter”