Elefant statue laget av elfenben.

Post Reply
Overwatch
Posts: 5
Joined: 08 Nov 2016 22:47

Elefant statue laget av elfenben.

Post by Overwatch »

Jeg har en liten elefant statue laget i elfenben etter det jeg har blitt fortalt. Min far kjøpte denne i Spania i 1975-ish og har senere kommet i mine hender. Den er massiv, og er ca 20-25cm høy. Er det noen som vet hvor mye en sånn gjendstand er verdt?
Image

Image

Image
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Elefant statue laget av elfenben.

Post by Arve »

Hvis det er elfenben så kan den være verdt noen kroner, men det vil være ulovlig å omsette den uten CITES-sertifikat og det får du ikke hvis du ikke allerede har det. Legg ut et bilde av undersiden av føttene så er det lettere å avgjøre om dette virkelig er elfenben.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Overwatch
Posts: 5
Joined: 08 Nov 2016 22:47

Re: Elefant statue laget av elfenben.

Post by Overwatch »

Arve wrote:Hvis det er elfenben så kan den være verdt noen kroner, men det vil være ulovlig å omsette den uten CITES-sertifikat og det får du ikke hvis du ikke allerede har det. Legg ut et bilde av undersiden av føttene så er det lettere å avgjøre om dette virkelig er elfenben.
bare si i fra hvis du mangler noen bilder.

Image

Image
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Elefant statue laget av elfenben.

Post by Arve »

Denne ser støpt ut og er neppe laget av ben, hverken elfenben eller andre ben. Det er to ting som tyder på dette, raden av "perler" i overgangen kropp - øre og i overgangen ben - kropp på venstre side, og de små hullene under den foten som holdes opp i luften. Den er trolig laget i en eller annen polymerblanding som er støpt i form. Hvis dette er tilfelle har den liten verdi. Det er vanskelig å være helt sikker med utgangspunkt i bilder, men jeg er rimelig sikker.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Overwatch
Posts: 5
Joined: 08 Nov 2016 22:47

Re: Elefant statue laget av elfenben.

Post by Overwatch »

Arve wrote:Denne ser støpt ut og er neppe laget av ben, hverken elfenben eller andre ben. Det er to ting som tyder på dette, raden av "perler" i overgangen kropp - øre og i overgangen ben - kropp på venstre side, og de små hullene under den foten som holdes opp i luften. Den er trolig laget i en eller annen polymerblanding som er støpt i form. Hvis dette er tilfelle har den liten verdi. Det er vanskelig å være helt sikker med utgangspunkt i bilder, men jeg er rimelig sikker.
Det er som du sier at det er vanskelig med bilder. Under foten som blir holdt opp har ikke noen hull bobler, det er et lite søkk og en del av utskjæringa til foten. Min mor har også sagt at den har gulnet opp gjennom årene, noe som tyder på at det er ekte?

Er det noen i vestfold som kan kikke på den å gi meg et svar om den er ekte eller ikke?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Elefant statue laget av elfenben.

Post by hertervig »

Hvordan er den å ta på? Er den kjølig mot kald, eller har den romstemperatur? Er det et plastkomposittmateriale så reagerer den på en brennende fyrstikk under en av føttene. Elfenben vil bli sotete, men tar ikke fyr.
Overwatch
Posts: 5
Joined: 08 Nov 2016 22:47

Re: Elefant statue laget av elfenben.

Post by Overwatch »

hertervig wrote:Hvordan er den å ta på? Er den kjølig mot kald, eller har den romstemperatur? Er det et plastkomposittmateriale så reagerer den på en brennende fyrstikk under en av føttene. Elfenben vil bli sotete, men tar ikke fyr.
Den har ikke romtemperatur, den er litt kjørlig å ta på.
Overwatch
Posts: 5
Joined: 08 Nov 2016 22:47

Re: Elefant statue laget av elfenben.

Post by Overwatch »

hertervig wrote:Hvordan er den å ta på? Er den kjølig mot kald, eller har den romstemperatur? Er det et plastkomposittmateriale så reagerer den på en brennende fyrstikk under en av føttene. Elfenben vil bli sotete, men tar ikke fyr.
jeg tok nettopp en nål og varmet den opp og deretter tok jeg den under et av bena. det som skjedde var bare at det kom et lite søkk der. den ble ikke svart eller smeltet. Det er jo et bra tegn?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Elefant statue laget av elfenben.

Post by Arve »

wul79g.jpg
wul79g.jpg (351.55 KiB) Viewed 1334 times
Typiske støpehull innenfor sirkelen.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Antikviteter”