Hva er dette?

Post Reply
Juan97
Posts: 5
Joined: 06 Nov 2016 14:29

Hva er dette?

Post by Juan97 »

http://imgh.us/IMG_1972.jpg
http://imgh.us/IMG_1973_5.jpg
http://imgh.us/IMG_1974.jpg
http://imgh.us/IMG_1975.jpg
Hei! Jeg fikk i dag en flott krukke lignende gjenstand, og lurer på om noen kunne fortalt meg om hva den har vært brukt som. Eller hvor den kommer fra og eventuelt hvor gammel den er? :)
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Hva er dette?

Post by hertervig »

Om den opprinnelig ER til det skal jeg vel ikke påstå, men mange vil si den er praktisk til å ha garnnøster i.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hva er dette?

Post by Arve »

Ser ut som den kommer fra Nord-Afrika, Marokko eller Tunis, og er relativt ny. Det er nok en eller annen turist som har plukket opp denne på et marked i et av disse landene og tatt den med til Norge. Tiltenkt bruk ut over salg til turister vet jeg ikke noe om.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Juan97
Posts: 5
Joined: 06 Nov 2016 14:29

Re: Hva er dette?

Post by Juan97 »

Hei tusen takk for gode svar!:) Derimot vet jeg at den er tatt med til Norge for mange år siden, så ny kan den ikke være :)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hva er dette?

Post by Arve »

Med relativt ny så mente jeg etter 1960 når charterturismen startet. 50-60 år gamle ting synes jeg ikke er gamle. Men det kan godt hende at den er tatt med av en sjømann tidligere enn det. Den ser heller ikke ut som den er brukt til noe. Når mener du den har kommet til Norge?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Hva er dette?

Post by as2o3 »

Ser ut som den er laget av bjørkenever, tror heller den er russisk eller samisk.
Juan97
Posts: 5
Joined: 06 Nov 2016 14:29

Re: Hva er dette?

Post by Juan97 »

Jeg vil tro at det er snakk om minst 60 år siden den ble tatt med til Norge:) Tror den er laget av skinn? :?:
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hva er dette?

Post by Arve »

Ser absolutt ut som skinn, her er det ikke mye bjørkenever.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Juan97
Posts: 5
Joined: 06 Nov 2016 14:29

Re: Hva er dette?

Post by Juan97 »

Det er nokk skinn, vet noen om hvor man kan finne noen som vet noe mer om den?:)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hva er dette?

Post by tho »

Skinn og som Arve skriver trolig Nord-Afrikansk og av nyere dato.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva er dette?

Post by Olav K »

Juan97 wrote:vet noen om hvor man kan finne noen som vet noe mer om den?:
Da nordiske turister begynte å oppdage Middelhavet i 1960-årene og presten i Tjæreborg begynte å frakte dem dit, var det meget godt håndverk å finne, både på Mallorca og i Tunis/Marokko. Turistene betydde et nytt marked, og flinke turoperatører og u-hjelpsfolk stimulerte til lokal husflid. Din veske er et eksempel. Det er mulig noen kan finne ut om den er fra Tunis, eller Mallorca, eller Tyrkia, eller et annet sted. Men poenget er at den ikke er et samlerobjekt, og heller ikke så spesiell at den er et forskningsobjekt. Vurdert etter bildene, godt håndverk, med plass for badetøy og håndklær. Men du finner neppe noen butikk som handler brukt brukshåndverk fra Nord-Afrika eller tilgrensende områder her i landet.
Du kan sammenligne med en håndstrikket "Mariusgenser" (visstnok det mest populære strikkemønster for vintergensere). Slike gensere produseres i dag maskinelt og er ikke billige. Men prøv å legge ut en "pent brukt" mariusgenser på Finn. Ingen vil ha det, det hjelper ikke om den er håndstrikket. En kliss ny genser kanskje, men ikke en som noen har svettet i. Slik er det nok med denne tasken også. Bruk den på stranden, eller til skittentøy, eller noe annet. Den vil sikkert vare lenge.
Juan97
Posts: 5
Joined: 06 Nov 2016 14:29

Re: Hva er dette?

Post by Juan97 »

Tusen takk for et flott svar! Synes den var svært fin, og det var artig å få høre litt om den :D :D
Post Reply

Return to “Antikviteter”