Antikk radio - verdi

Witha
Posts: 13
Joined: 15 Aug 2016 15:06

Antikk radio - verdi

Post by Witha »

Radio
Radio
image.jpeg (38.47 KiB) Viewed 4896 times
Vi sitter på denne og vet ikke hva vi skal gjøre med den. Hva kan den være verdt, og er det i det heletatt mulig å få omsatt den? Den har stått urørt på samme plass i hvertfall 50 år, før nå..
Last edited by Witha on 15 Aug 2016 18:17, edited 2 times in total.
Witha
Posts: 13
Joined: 15 Aug 2016 15:06

Re: Antikk radio - verdi

Post by Witha »

Denne mld skal slettes men får det ikke til :roll:
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Antikk radio - verdi

Post by tho »

Du skriver "Vi sitter på denne ...". Hvor mange er dere? :D
Witha
Posts: 13
Joined: 15 Aug 2016 15:06

Re: Antikk radio - verdi

Post by Witha »

Hehe, vi "sitter" ikke på den, vi renoverer ett gammelt hus :!:
Witha
Posts: 13
Joined: 15 Aug 2016 15:06

Re: Antikk radio - verdi

Post by Witha »

Ingen som vet noe om gamle radioer her inne?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Antikk radio - verdi

Post by tho »

Jeg vil tro det er litt salgverdi i denne gamle radiomottakeren med tilhørende tut-høytaler.

Prøv å komme i kontakt med noen her:

http://www.nrhf.no/

En tusenlapp kanskje?
Witha
Posts: 13
Joined: 15 Aug 2016 15:06

Re: Antikk radio - verdi

Post by Witha »

Takk for svar, skal høre med dem om det er noen interesse. Om den ikke er verdt mer enn ca en 1000-lapp beholder vi den og lar den støve ned nye 50 år.. Om ikke det er noe museum som vil ha den. Ikke lett å vite hva man skal gjøre med gamle klenodier. Den egner seg ikke akkurat som pyntegjenstand.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikk radio - verdi

Post by Arve »

Det ser ut som en gammel skipsradio el. l. Dette er ikke en privat kringkastingsmottaker for de tusen hjem. Her er det nok bare museer og samlinger som vil være interessert og de har sjelden penger. De er som regel avhengig av donasjoner for å øke samlingen. Dette tror jeg ikke er lett å få solgt på privatmarkedet.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikk radio - verdi

Post by Olav K »

Prøv Teknisk Museum. De tok min gamle Apple III, som var for teknisk avansert til å slå igjennom i samtiden. Hvis du ikke kan påvise samlerverdi får du heller ikke betalt, men kredti når det utstilles - gave fra XX. Hvis Arves teori er riktig ( og han har et poeng, dette er ingen hvermansens radio) kan Sjøfartsmuseet på Bygdø være et alternativ, men de er i kronisk pengemangel med vedlikeholdssvikt på egne gjenstander - så her er det beste du kan håpe på "gave fra..." ved eventuell utstilling. sjøfartmuseet har også magasinproblemer i forhold til f.eks. Teknisk Museum, så det kan hende de må si nei til ting de gjerne skulle ha hatt.
Witha
Posts: 13
Joined: 15 Aug 2016 15:06

Re: Antikk radio - verdi

Post by Witha »

Takk for interessante svar. Får tenke litt på hva jeg gjør. Den kommer fra ett sted med mye hvalfangst historie, så den kan jo ha forbindelse til sjøfart, men jeg tror den er hjemmelagd på gården. Må prøve å finne ut mer :)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikk radio - verdi

Post by Arve »

Det kan se ut som det som er festet utenpå kassen på venstre side av bildet kan være en slags morsenøkkel. At dette er en kortbølgesender/mottager for kommunikasjon med Sørishavet i forbindelse med hvalfangst kan være en teori. Kan du legge ut noe bedre bilder så det går an å se hva som er skrevet/trykket på radioen?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Witha
Posts: 13
Joined: 15 Aug 2016 15:06

Re: Antikk radio - verdi

Post by Witha »

Har bare disse 2 andre bildene for øyeblikket. Det står Delta Kristiania ihvertfall. Spennende teori som ville forklart hvorfor den har stått i huset i alle år.
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (37.7 KiB) Viewed 4765 times
image.jpeg
image.jpeg (40.12 KiB) Viewed 4765 times
Last edited by Witha on 17 Aug 2016 23:46, edited 1 time in total.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikk radio - verdi

Post by Olav K »

Sandefjord har et hvalfangstmuseum, og de har ikke de samme problemene som sjøfartsmuseet. Om du tar kontakt med dem, betyr det jo ikke at du må selge til dem, men de kan gi deg info om hva du har. Jeg kjenner ingen radiosamlere, og kan ta veldig feil når jeg tror at interessen for din vil vil være begrenset. Men å få en museal vurdering vil i all fall gi deg en ide om hva du sitter på.
Witha
Posts: 13
Joined: 15 Aug 2016 15:06

Re: Antikk radio - verdi

Post by Witha »

Ja, tror jeg skal kontakte hvalfangstmuseet, de vil kanskje kunne si om den kan ha vært brukt på sjøen.
Begynner å innse at markedsverdien ikke er så høy. Det viktigste er vel at den kan bli tatt godt vare på.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikk radio - verdi

Post by Arve »

Hva med teksten mellom de to "hjulene" på venstre side?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Antikviteter”