Gammel møbel

Post Reply
Pskog
Posts: 3
Joined: 19 Apr 2015 14:53

Gammel møbel

Post by Pskog »

Er det noen som har noen ide om produsent , alder , event verdi på denne? Finner ikke noe merking på. Nede på messing , på bein står det vissnok "ABLÆSING"
Attachments
c.jpg
c.jpg (212.93 KiB) Viewed 501 times
b.jpg
b.jpg (203.11 KiB) Viewed 501 times
a.jpg
a.jpg (268.49 KiB) Viewed 501 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gammel møbel

Post by Olav K »

Jeg assosieret møbelet med "Ottoman" - sitte/liggemøbler inspirert fra det ottomanske rike (Tyrkia + midtøsten). Avledet av "divan" som var navnet på sultanens råd, og møterommet "divanen" (som du fortsatt kan se i Istanbul) hadde divaner lang veggene. "Ottomanene" dekker alt fra enkeltdivaner til hjørnesofaer, både to- og tresidige. Ditt eksemplar ser ut til å være godt håndverk (en dusk mangler riktignok på ventre armlene) men relativt nytt (1900-tall). Jeg vil gjette det er tyrkisk, solgt til glade turister og fraktet til Norge av selgerens fetter Mustafa for en overkommelig pris.
Problemet er at et slikt møbel er totalt uegnet for moderne boliger og de som sitter med umoderne boliger neppe vil ha det.
Om det er et marked vil jeg tro det er som teaterrekvisitt.
Det er en tremanns(kvinns) sofa, egnet for dannet konversasjon i hjørnet av en ballsal. Ikke mange har det i dag.
Pskog
Posts: 3
Joined: 19 Apr 2015 14:53

Re: Gammel møbel

Post by Pskog »

Takk for svar :D men tekst "Ablæsing" på bein høres da nordisk ut.... men ikke vet jeg ...
Post Reply

Return to “Antikviteter”