Noen som vet hva en slik radio kan være verdt?

Øvreås
Posts: 2
Joined: 26 Jul 2016 00:36

Noen som vet hva en slik radio kan være verdt?

Post by Øvreås »

Phillips står det på den. Har funnet den på låven. Har ikke prøvd om den virker. Vi har nylig kjøpt et nedlagt småbruk, gården er fra 1890.
Attachments
Screenshot_2016-07-26-01-11-36-1.png
Screenshot_2016-07-26-01-11-36-1.png (1.76 MiB) Viewed 4078 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Noen som vet hva en slik radio kan være verdt?

Post by tho »

Ca. 100 kr.
Øvreås
Posts: 2
Joined: 26 Jul 2016 00:36

Re: Noen som vet hva en slik radio kan være verdt?

Post by Øvreås »

Takk for svar :D Hva baserer du det på?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Noen som vet hva en slik radio kan være verdt?

Post by tho »

Bygger på generell kunnskap. Det er en gammel radio fra ca. 1950 tallet,
men ikke av den typen samlerne renner ned dørene for å kjøpe.

Sjekk litt her:

http://www.nrhf.no/index.php

Det er auksjoner også, eks, her:

http://www.nrhf.no/aktiviteter/auksjon/ ... samlet.php

Priser er ofte lave for det som det ikke er rift om.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Noen som vet hva en slik radio kan være verdt?

Post by Samler »

wow.... denne er fra 1949 og har en verdi på ca. kr.950 ( kanskje høyere )

Ble nettopp solgt en identisk lik på at annet fora. Denne årgangen er litt
spesiell.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Noen som vet hva en slik radio kan være verdt?

Post by hertervig »

Nå ble jeg litt nysgjerrig. 950,- for en slik en høres i utgangspunktet "vilt" ut. Hvordan vet du at det ikke bare er et enkelttilfelle der både kjøper og selger har vært i euforisk lykkerus? Hva er det med denne nokså enkelt utseende radioen som neppe har noen banebrytende nye finesser innebygd som gjør den verdifull? Er det noen rimelig grunn til at du regner med at den er spesielt sjelden fremfor at vi har med en selger å gjøre som har uvanlig god grunn til å være fornøyd med et salg?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Noen som vet hva en slik radio kan være verdt?

Post by Myge »

Kan du opplyse oss hvor man kan få så mye for slike radioer, jeg har en del kunder som vil være interessert i å vite det :D Slike gamle radioer som er på bildet her er vanskelige å omsette for så mye mer enn en hundrelapp og to, hvis man ikke er heldig, og treffer på noen som hadde en helt lik som barn, og ønsker å ha den utstillt i stua som et minne. Slike kunder kan normalt betale mer, men er sjeldent man finner.

Hvis man ikke har behov for å selge, lar man være, men hvis den kun opptar plass, og man ønsker å få den solgt, vil det være enklest å sette en minstepris man selv ønsker, legge den ut på finn.no, og se hva som skjer. Er prisen for høy, skjer det ingenting.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Noen som vet hva en slik radio kan være verdt?

Post by tho »

Jeg tror det er lite rekrutering til området gamle radioer, men muligens små reiseradioer.
Mange av de som samler og har samlet har jobbet i bransjen, f.eks. vært ansatt ved Tandberg
radiofabrikk. Det finnes også samlere som har fylt opp boligens sin med radioer, og er de gift
så får de kjeft av kona for dette. Valget står faktisk noen ganger om kona eller radioene.
Jeg vet ikke om noen kvinnelige samlere på denne type radioer. De fleste samlerne er godt
opp i årene, dvs. 70+.

Gamle radioer kan ellers ha en nostalgisk verdi, som f.eks. Radionette Kurer, den med høyttaler
og skruknotter foran. Jeg registerer dog at prisene har sunket, tidligere lå kunne man få tett
opp til tusenlappen, nå ligger de vel på 200-300 kr.

For de norske samlerene går det vesentlig i norske radioer, eks. Tandberg, Radionette.

I Sverige er det masse radioer fra før 2. verdenskrig, i Norge er det ikke så mye pga. tyskerne.

Denne type Philips radio vil jeg tro man kan få kjøpt billig på loppis eller auksjon i Sverige.
Klubbet pris på gårdsauksjon uten for mange normenn tilstede, antatt pris 10-20 kr.
På loppis kanskje priset til 50 kr, men prutbart ned til 10 kr på slutten på dagen.

Internasjonalt så er det dette som gjelder:
http://www.collectorsweekly.com/radios/transistor
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Noen som vet hva en slik radio kan være verdt?

Post by Samler »

hertervig wrote:Nå ble jeg litt nysgjerrig. 950,- for en slik en høres i utgangspunktet "vilt" ut. Hvordan vet du at det ikke bare er et enkelttilfelle der både kjøper og selger har vært i euforisk lykkerus? Hva er det med denne nokså enkelt utseende radioen som neppe har noen banebrytende nye finesser innebygd som gjør den verdifull? Er det noen rimelig grunn til at du regner med at den er spesielt sjelden fremfor at vi har med en selger å gjøre som har uvanlig god grunn til å være fornøyd med et salg?
Skal lete opp hvor en slik radio ble solgt. Var først nå inne på denne side og så innlegg. På samme fora ble også eldre Tandberg radioer solgt for
høye priser. Mener det var et nettsted med navnet Børsen eller noe slikt. Skal gå igjennom dette og gi et utfyllende svar snart.Bildet
av radioen var faktisk identisk med objektet i denne tråd.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Noen som vet hva en slik radio kan være verdt?

Post by Samler »

Stedet jeg så dette heter Samlerbørsen og de utgir blader og skal ha et nettsted. Var vel for ca. 4-5 mndr. siden jeg så
dette.Skal lete opp blandt mine kontakter for å finne nærmere data og en link.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Noen som vet hva en slik radio kan være verdt?

Post by hertervig »

Tenker du på Samler & Antikkbørsen? De utgir et magasin vedr. antikviteter og samlerobjekter. Noen nettside vet jeg ikke om de har, men de utgir en årbok annethvert år. I 2015-årgangen av denne er radioen her ikke med.

Hvis du for en fire-fem måneders tid siden så et bilde av en identisk radio og husker at den var fra 1949 og ble solgt for 950 kroner så er du for øvrig i besittelse av en fotografisk hukommelse. Noe å tenke på for en som meg som snaut nok husker hva jeg spiste til middag i går. :shock:
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Noen som vet hva en slik radio kan være verdt?

Post by tho »

Jeg kan bekrefte at Samler har fotografisk hukommelse og klisterhjerne (klistorishjerne) :lol:

Nå ble det muse stille, tenker jeg.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Noen som vet hva en slik radio kan være verdt?

Post by Myge »

Samlerbørsen og Samler & Antikkbørsen er to helt forskjellige ting. Hvis du har sett en reportasje fra en auksjon hvorvnoe er solgt til den prisen, kan prisen stemme. Men hvis du kun så en annonse av en lik, til rundt 1000,-, må jeg skuffe deg. Hva noen vil ha og hva noen får for ting de selger kan være ganske forskjellig.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Noen som vet hva en slik radio kan være verdt?

Post by Olav K »

Google "Samlerbørsen", så finner du en butikk i Tordenskiolds gate i Oslo, som også har nettauksjoner og nettbutikk. En litt avansert brukthandel som ikke må forveksles med OMG et kvartal nærmere Studenterlunden i samme gate.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Noen som vet hva en slik radio kan være verdt?

Post by Askeladd »

Har gått igjennom Samler & Antikkbørsens utgaver for 2015 og hittil i 2016 og denne radioen er ikke avbildet i noen av disse utgavene, så det kan utelukkes.
Post Reply

Return to “Antikviteter”