Merkelig gedigent skap

Post Reply
ChristianE
Posts: 1
Joined: 15 Apr 2016 07:49

Merkelig gedigent skap

Post by ChristianE »

Hei! Vi har et meget velgjort og detaljrikt bokskap/vitrineskap i eik, med vakre utskjæringer som får meg til å tenke at det kanskje er laget i Norge? Noen som har en ide om alder, stilart, opprinnelse og verdi?
Attachments
skap3.jpg
skap3.jpg (351.5 KiB) Viewed 631 times
skap2.jpg
skap2.jpg (369.65 KiB) Viewed 631 times
skap1.jpg
skap1.jpg (328.97 KiB) Viewed 631 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Merkelig gedigent skap

Post by Olav K »

Jeg tør ikke være sikker på alder, utover at det nok er laget etter ca 1880 og sannsynlig før 1920. Stilen vil de slemme kalle "fra stilforvirringens tid", de snillere "historisme" - her er elementer fra barokken (særlig understellet), Ludvig 15 og 16 (krummelurene) litt empireinspirasjon i midtpartiet. Kort sagt lett blanding. Kunne ha preget et borgerlig hjem på slutten av 1800-tallet, men jeg tror det er nyere. Fabrikkprodukt ( Du ser det på skjøtene i overkant av skapdørene, hadde det vært håndskåret hadde det vært gjort av ett stykke). Verdi? Aner ikke , men jeg vil tro beskjeden. Et stort rekel som ikke passer i moderne interiører. De som vil møblere med antikviteter, vil neppe ha det - fordi det ikke er en antikvitet, og ikke har en ren "stil". Da står du igjen med de som synes det er greit bare det ser "gammelt" ut, men de vet at de kan plukke opp mye "snadder" hos brukthandlere. Sjekk Finn.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Merkelig gedigent skap

Post by Arve »

Jeg er rimelig sikker på at dette er produsert på fabrikk i Sør-Europa etter 1960.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Merkelig gedigent skap

Post by tho »

Man kan bestemme alderen etter lås/beslag og bakplaten,
samt glasset.

Ellers enig ar det kanskje er et 1900-talls skap i perioden
fram til ca. 1950, mest trolig ca 1920.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Merkelig gedigent skap

Post by tho »

Arve wrote:Jeg er rimelig sikker på at dette er produsert på fabrikk i Sør-Europa etter 1960.
Du vet det vel du som bor i Italia.

Er treslaget valnøtt?
Post Reply

Return to “Antikviteter”