Signatur gamle malerier

Post Reply
Doff50
Posts: 5
Joined: 02 Aug 2016 13:16

Signatur gamle malerier

Post by Doff50 »

Kan noen hjelpe meg m signaturer på noen gamle malerier jeg fant på loftet til mormor i Drøbak ? Navn på kunstner og evnt verdi hadde vært fint.på forhånd tusen takk
Attachments
image.jpg
image.jpg (253.08 KiB) Viewed 3220 times
image.jpg
image.jpg (243.46 KiB) Viewed 3220 times
image.jpg
image.jpg (247.15 KiB) Viewed 3220 times
image.jpg
image.jpg (232.08 KiB) Viewed 3220 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Signatur gamle malerier

Post by Olav K »

jeg tror ikke signatur hjelper. Det øverste er et amatørarbeide, likeledes det neste - selvom fjellene i bakgrunnen er godt utpenslet og kunne ha vær malt av en elev av en av "de store" så er forgrunnen hjelpeløs. En mulig teori; "kunstneren" har fått overta et lerret fra Normann Dahl eller en av hans elever som så seg ferdig med bakgrunnen og så maler inn sine klumserier under (det er ingen sammenheng mellom perspektivet av husene, noen har forvinningspunkt i himmelen, andre dypt i fjorden). Det øverste kan være malt etter et større bilde "Motiv fra Geiranger" hvor dette ville være et utsnitt av nedre høyre del, men mer klosset enn det jeg har en svak erindring om å huske.
Det siste er et typisk europeiske industrimaleri, kan være reproduksjon, men jeg tviler på det, motivet er for slapt.
Omsetningsverdi via kunsthandler = 0, hva du får på loppis/qxl e.l. aner jeg ikke.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Signatur gamle malerier

Post by Samler »

Tror jeg må støtte Olav K i hans redgjørelse i dette tilfelle.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Signatur gamle malerier

Post by tho »

Alle tre bildene er reproduksjoner (trykk). Derfor er det neppe amatører som har malt orginalmaleriet.

Om du finner noen signatur på trykket kan du jo vise et foto av det, men noen større betydning for
verdien har det ikke. Det er dekorasjonsverdien, og det fine med det at du trenger ikke tegne forsikring
for å sove godt om nettene,
Post Reply

Return to “Malerier”