Hjelp med signatur og kunstnere
Hjelp med signatur og kunstnere
trenger hjelp til identifisere kunstere på disse 2 maleriene:
- Attachments
-
- Skjermbilde 2016-02-03 kl. 17.08.51.png (1.03 MiB) Viewed 5329 times
-
- Skjermbilde 2016-02-03 kl. 17.08.44.png (1.09 MiB) Viewed 5329 times
-
- Skjermbilde 2016-02-03 kl. 17.08.34.png (1.15 MiB) Viewed 5329 times
-
- Skjermbilde 2016-02-03 kl. 17.08.22.png (1.17 MiB) Viewed 5329 times
Re: Hjelp med signatur og kunstnere
Selvom det er vanskelig å tyde underskriftene tror jeg du rolig kan gå ut fra at ingen av de to malerne har satt spor etter seg i verdenshistorien. Begge har mellomeuropeisk, romantisk stil - beregnet for borgerlige hjem ved forrige århundreskifte eller litt før. For folk som ikke hadde råd til de store mestere, og slett ikke ville ha "entartede kunst" a la Munch og hans bohembrødre. Dette er traust og germansk. Jegeren (godseieren) som flørter med husmannens barbente datter ( du kan jo fantasere om resten - nærmere porno kom du ikke på 1880+ tallet, uten å bryte lover mot usedelighet) eller høststemning mellom de store eiketrær, også med en uskyldig bondepike - krever litt mer avansert fantasi, men ellers ufarlig.
Da jeg først så bildene tenkte jeg at dette er "industrimalerier", masseprodusert av flinke kunststudenter. Men de kjennetegnes ofte med uleselige signaturer. Med alle forbehold om at fotos ikke forteller alt, kan bildene synes mer forseggjort enn de typiske industrimalerier (selvom motivene er det). Min aldersbestemmelse er basert på krakeleringen (sprekkene i lerretet), men den kan være kunstig, nettopp for å gi uttrykk for alder. Mye kunstferdig "kunst" selges til sakesløse mennesker.
Da jeg først så bildene tenkte jeg at dette er "industrimalerier", masseprodusert av flinke kunststudenter. Men de kjennetegnes ofte med uleselige signaturer. Med alle forbehold om at fotos ikke forteller alt, kan bildene synes mer forseggjort enn de typiske industrimalerier (selvom motivene er det). Min aldersbestemmelse er basert på krakeleringen (sprekkene i lerretet), men den kan være kunstig, nettopp for å gi uttrykk for alder. Mye kunstferdig "kunst" selges til sakesløse mennesker.
Re: Hjelp med signatur og kunstnere
takk for utfyllende svar. Jeg kan jo legge til at disse er arv og har hengt hos en kunstsamler i mange år... Vet ikke om det har noe si?
Re: Hjelp med signatur og kunstnere
Det styrker at det ikke er "industrimaleri", at maleriene forsåvidt er "ekte". Men samlere kan ta feil mht til hva det samles på. I 1980-årene "måtte" alle ha trykk av Tobiasse. I dag er Tobiasses trykk tungt omsettelige på loppis. Du har dag et lignende fenomen med en profilert dame, tidvis bosatt på Nordstrand, som liker klovner. De selger godt i dag. Kanskje de ikke gjør det i morgen? Jeg blir forbauset om de gjør - men kan ta gruelig feil.
Ingen av bildene dine er dårlig malt. I sin tid har de kanskje vært populære, og det er en type bilder jeg vil forvente å finne i tyske/østerikske/bøhmiske/sileniske vertshus. Kort sagt, tysktalende sentraleeuropa. Inntil 1.verdenskrig var meget av norsk kultur vendt mot tyske områder. Alle våre store malere studerte/praktiserte der. Om en kunstinteressert nordmann ikke hadde råd til I.C. Dahl eller Gude, kunne han håpe at en flink naturalistisk tysker kunne være noe å investere i?
Men ser du noe mer en "flinkhet" i disse bildene? Dikter du videre på jenta i eikeskogen? Du kan dikte videre på jegeren og barfotdamen, men ser du ellers noen spenning i bildet?
Nå kan du sikkert si at du finner mer i disse bildene enn 90% (?) av det som kommer ut av Kunsthøyskolen i Oslo. Og du kan ha rett. Uansett hvor meget avgangselevene herfra signerer sine bilder, like sikkert er det at iallfall 90% ender opp som tegnelærere i skolen, og aldri vil kunne leve av sin kunst, enn si produsere fremtidens samlerobjekter. Det krever mer enn å være "flink".
Dine bilder er "flinke". De traff sikkert en folkelig smak, de provoserer ikke, damens smil på jegerbildet kan pirre fantasien i en puritansk tid. Men kunst? Jeg tror ikke det (men kan ta feil). Verdi? Sorry, men særdeles beskjeden.
Ingen av bildene dine er dårlig malt. I sin tid har de kanskje vært populære, og det er en type bilder jeg vil forvente å finne i tyske/østerikske/bøhmiske/sileniske vertshus. Kort sagt, tysktalende sentraleeuropa. Inntil 1.verdenskrig var meget av norsk kultur vendt mot tyske områder. Alle våre store malere studerte/praktiserte der. Om en kunstinteressert nordmann ikke hadde råd til I.C. Dahl eller Gude, kunne han håpe at en flink naturalistisk tysker kunne være noe å investere i?
Men ser du noe mer en "flinkhet" i disse bildene? Dikter du videre på jenta i eikeskogen? Du kan dikte videre på jegeren og barfotdamen, men ser du ellers noen spenning i bildet?
Nå kan du sikkert si at du finner mer i disse bildene enn 90% (?) av det som kommer ut av Kunsthøyskolen i Oslo. Og du kan ha rett. Uansett hvor meget avgangselevene herfra signerer sine bilder, like sikkert er det at iallfall 90% ender opp som tegnelærere i skolen, og aldri vil kunne leve av sin kunst, enn si produsere fremtidens samlerobjekter. Det krever mer enn å være "flink".
Dine bilder er "flinke". De traff sikkert en folkelig smak, de provoserer ikke, damens smil på jegerbildet kan pirre fantasien i en puritansk tid. Men kunst? Jeg tror ikke det (men kan ta feil). Verdi? Sorry, men særdeles beskjeden.
Re: Hjelp med signatur og kunstnere
Bilde 1 er et maleri. Nr 2 et maleri eller oljetrykk.
Hvorvidt dette er uten verdi vet jeg ikke, i så sall
kan jeg sikkert kjøpe dem for et beskjedent kronebeløp
Den første signaturen kan være C. France, en britisk kunstner,
virksom på sent 1800-tall.
Skal sjekke signaturen med et maleri jeg har av ham.
Det andre bildet har også en signatur, som det burde være
mulig å finne ut av. Det er ingen amatør.
Hvorvidt dette er uten verdi vet jeg ikke, i så sall
kan jeg sikkert kjøpe dem for et beskjedent kronebeløp
Den første signaturen kan være C. France, en britisk kunstner,
virksom på sent 1800-tall.
Skal sjekke signaturen med et maleri jeg har av ham.
Det andre bildet har også en signatur, som det burde være
mulig å finne ut av. Det er ingen amatør.
Re: Hjelp med signatur og kunstnere
Takk for alle svar
Rammene i seg selv har vel bra verdi.
Rammene i seg selv har vel bra verdi.
Re: Hjelp med signatur og kunstnere
Rammene i seg selv har ingen verdi utover fyringsverdien, menbigblue wrote:Takk for alle svar
Rammene i seg selv har vel bra verdi.
maleriene med ramme er mere verdt enn uten ramme.
Hvis du er i den tro at maleriene er uten verdi, så kan du
jo selge dem til meg (med rammene).
Re: Hjelp med signatur og kunstnere
har solgt slike rammer til 2000-40000,- før
Re: Hjelp med signatur og kunstnere
Ja, da er det vel bare å selge rammene da, så kan jeg kjøpe malerienebigblue wrote:har solgt slike rammer til 2000-40000,- før
uten ramme for 50 kr stykk.
Så har du fått 4.050 kr pr maleri og ramme.
Re: Hjelp med signatur og kunstnere
tar nok en tur til blom. først
Re: Hjelp med signatur og kunstnere
Blom ble nedlagt i 2006.bigblue wrote:tar nok en tur til blom. først
Hvis du mener Blomqvist, så vil jeg hevde at de ikke har kompetanse
på denne type utenlandsk kunst, Dessuten vil tilslagsprisen bli så
lav at mye av pengene går bort i provisjon/gebyr.
QXL er faktisk bedre på bilder i prisklassen rundt 1000-2000 kr.
Det gir mere i potten for selger.
Fortell gjerne hva Blomgvistene mener og hva du eventuelt får.
Veldig gøy å vite slikt.
Man kan med et visst hell selge norsk kunst på Blomqvist.
Det er alt.
Re: Hjelp med signatur og kunstnere
Jeg har sjekket ut det med C. france. Det er ikke han.
http://www.blouinartinfo.com/artists/64 ... les-france
Jeg har derimot et maleri av ham.
Kjøpt på auksjon i Sverige for 50 kr.
http://www.blouinartinfo.com/artists/64 ... les-france
Jeg har derimot et maleri av ham.
Kjøpt på auksjon i Sverige for 50 kr.