Samlerforum

Mynter og sedler, frimerker, antikviteter, litteratur, kunst, våpen og mye annet
Dato/klokkeslett: 31 Jul 2010 15:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 89 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Samlerhusets gullmynt-sett
InnleggSkrevet: 19 Mai 2009 11:37 
Avlogget

Hva mener dere om samlerhusets sett med 5 gullmynter usirkulerte til 37000,- ?

Er en total newbi, så lurer litt på om dette ville være et godt kjøp, eller?

Har jo fått med meg at samlerhuset jo er relativt lite populære i disse kretser, og det har jo gjort meg rimelig skeptisk til dem.

Hva mener ekspertisen her inne ?

Mvh

Tor Olav

Topp

Innleggets emne: Re: Samlerhusets gullmynt-sett
InnleggSkrevet: 19 Mai 2009 11:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Nei, du taper mye penger på å kjøpe slike sett fra Samlerhuset.

Det ser ut som at settet består av 3 svenske og de 2 norske typene. Alle er i 0/01 kvalitet utifra beskrivelsen. De to norske typer koster 7000 og 5000 kroner cirka (du får ikke med 77 eller 83 som er de eneste sjeldne), og de svenske pleier å gå for 2000-3000 kroner (husker ikke katalogverdiene). Dette settet har altså ikke en verdi på mer enn cirka 20.000 kroner - eller cirka halvparten av hva Samlerhuset selger det for (noe som er vanlig for dem).

Du kan finne eksakte verdier ved å kjøpe deg Norges Mynter 2009 og Sieg Norden for svenske (og danske). Merk at verdiene i disse to katalogene er myntbutikker sine veiledende utsalgspriser - så du kan med andre ord gå til en vanlig norsk myntbutikk og kjøpe disse 5 myntene mye billigere enn hvis du blir lurt av Samlerhuset...

Merk for øvrig at disse 5 myntene ikke er et "komplett" sett. Skal du ha komplett 20 kroner i gull består det av 32 mynter fra Oscar II, pluss 1 mynt fra Haakon, hvorav 3 er veldig vanskelige (Norge 1883, Norge 1877 og Sverige 1885). Men til gjengjeld er DET et spennende komplett sett og forsøke å samle (selv om jeg personlig ville hoppet over Norge 1883 som har en sinnsyk pris :-)

Sist endret av bengt den 19 Mai 2009 11:58, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2009 11:57 
Avlogget
Veteran
Brukerens avatar

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Det er ikke alle mynter i katalogen du får kjøpt hos mynthandlere til den prisen som står i f.eks. Sieg eller Norges Mynter. Men at det er billigere å kjøpe myntene enkeltvis i butikker eller på auksjoner vil nok stemme i ditt tilfelle.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2009 11:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Mulig det Myge, men i et Samlerhuset-sett er det aldri noen sjeldne årganger ;-)

Topp

Innleggets emne: Norsk nasjonalskatt frigis for samlere 18. mai (samlerhuset)
InnleggSkrevet: 19 Mai 2009 12:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Overskriften "Norsk nasjonalskatt frigis for samlere 18. mai" er å lese på Samlerhusets sider og refererer til gullskatten som ble reddet av tyskerne, og de har dedikert mange nye tilbud til denne begivenheten.

Men det er da mange år siden Norges Bank solgte gullskatten (gjennom Oslo Mynthandel var det vel)? Eller har Norges Bank solgt ut en ny del?

Noen som har noe info?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2009 12:22 
Avlogget
Veteran
Brukerens avatar

Tja, jeg har stykket opp flere store gullmyntsamlinger samt 2 kr samlinger med svært flotte tokronere jub i 0/01. Mener de også har utgitt sett med plass til 20 kr 1883, men regner ikke med det er et tilbud som går ut til alle kundene. Det er ikke alle samlerhusets produkter man finner på hjemmesidene deres, så innimellom har de noen dyrere, sjeldne saker også.

Monetarius er en av avdelingene som selger mer ekslusive ting, og der finner man svært mange gode objekter som ikke er lette å få tak i ellers.

Men som sagt, i dette tilfellet som tråden egentlig handler om, så stemmer det nok at man vil kunne klare å få dette billigere om man jakter på myntene selv.

Topp

Innleggets emne: Re: Norsk nasjonalskatt frigis for samlere 18. mai (samlerhuset)
InnleggSkrevet: 19 Mai 2009 12:23 
Avlogget
Veteran
Brukerens avatar

Tror det er kreativ markedsføring. Norges Bank har flere ganger sagt at de ikke vil selge ut noe av den norske gullmyntsamlingen de har nedi hvelvet sitt.

Topp

Innleggets emne: Re: Norsk nasjonalskatt frigis for samlere 18. mai (samlerhuset)
InnleggSkrevet: 19 Mai 2009 12:31 
Avlogget

De skal kjøre massiv markedsføring på dette fremover. Har allerede sett annonsen på vgnett og som tv-reklame på tv2.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2009 13:28 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Dette er en gammel slager fra Samlerhuset. De har opp gjennom årene solgt disse sjeldne myntene, og gitt nordmenn flere unike sjanser til å skaffe seg en mynt fra den historiske gullskatten.

I 1996 hevdet de at de hadde fått tak på det siste partiet gullmynter fra gulltransporten. Det ga dem et stort oppslag i Aftenposten. I 2001 fikk til og med jeg et brev fra "Distribusjonssenteret for norske mynter" (aka Samlerhuset) med "tegningsrett" til en - 1 - mynt.

Informasjonen inneholder alltid litt konstruerte problemstillinger og løslig omgang med sannheten. I 2001 skrev Samlerhuset: "Mange ville kanskje forvente at disse myntene ble overført til Norges Banks gullbeholdning, eller anbrakt på et museum. Det vil ikke skje. Det er i stedet besluttet at myntene skal legges ut for salg til det norske folk." Som om det noensinne har vært spørsmål om at disse ordinære gullmyntene skulle samles på et museum.

Nå får altså samlere igjen denne unike muligheten. Det er bare et par år til neste gang.

Medlem av American Numismatic Association

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2009 13:50 
Avlogget
Veteran
Brukerens avatar

Hvor mange sekunder var reklameinnslaget på TV2? Mener å ha lest at 30 sekunder i beste sendetid koster 250-/350 000....

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2009 14:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Hurra hurra
18.000 for en norsk og en svensk Oscar II 20 krone i gull.
Da kjøper jeg heller via andre kanaler, for den prisen kan man jo få 4-5 norske eller 10 svenske.

Hvorfor betale overpris???

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2009 14:15 
Avlogget
Numismatiker

For det første så er det sprøyt at disse myntene kan garanteres å være fra gullskatten.
For det andre: 799 mynter? det er jo et sykt høyt antall.....
For det tredje, nå ser vi hvorfor Svinehuset har presset prisene på auksjoner på disse myntene.
For det fjerde: så er de som tidligere nevnt i tråden overprisa som fanden i voll.
For det femte så er alt dette bableriet om gullprisen som har økt, bare bubblerier sett i sammenheng med prisen på myntene.
OSV.......

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2009 14:29 
Avlogget
Numismatiker

Jeg får lyst til å rissle med sabelen igjen......

Er den noen som kan gjøre et kostnadsoversalg over den virkelige markedsverdien på settene? Da tenker jeg helst på de svenske!

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2009 14:30 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Trekk sabelen! Og ikke sett den i sliren før den har fått smake blod!

Disse myntene "frigis" jo til samlere hele tida. Samlerhuset har dem jevnlig for salg. Det har alle andre også.

Medlem av American Numismatic Association

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2009 14:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg skal bla litt i Sieg når jeg kommer hjem så fører jeg opp en komplett katalogverdi på de forskjellige settende de selger. (Med mindre noen andre kommer meg i forkjøpet.)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 89 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot], PCL og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: