Brexit

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Brexit

Post by Olav K »

Kanskje godt nytt for dem som sitter på minnemynter i gull og sølv: Prisen på edelmetall stiger. Brexit gir usikkerhet, og med usikkerhet søker kapitalen til det sikre: edelmetaller. Gullet kom først , men i dag passerte sølvet $ 20, høyeste prise på 2 år. I usikre tider sitter man på det man har, det være seg juveler eller myntsamlinger. Usikkerhet stimulerer til sparing, og bremser konsum. Fint og grønt at vi konsumerer mindre av forgjengelige varer, man må bare ta inn over seg at redusert etterspørsel gir mindre aktivitet og derfor mer arbeidsløshet.
Hvor lenge usikkerheten vil vare vet ingen. Så lenge samlerne ruger på sine skatter vil prisene øke. Når de ikke kan motstår fristelsen til å selge, flater prisene ut, eller synker. Men så lenge fasiten er i det blå, må vi leve med usikkerhet, som gir høy pris på edelmetallmynt og sjeldne eksemplarer av mynt, sedler og andre objekter som omsettes på verdensmarkedet.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Brexit

Post by Posthornet »

Den morgenen kommer jeg til å huske lenge da gullet gjorde et byks på ca 10% over natten. Har tidligere kjøpt gull på gjennomsnitt 9000.- per oz. dog da kronen var meget sterk. Litt behov for papirpenger gjør at jeg gjør meg av med noen lett selgende 1 oz gullmynter (dubletter). Likevel venter og håper jeg på en pris nærmere 12000.- per. oz. Går det rakt nedover så sitter jeg der.

Pris per oz (unse) i dag = 11500.- NOK

Image Image
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Brexit

Post by Posthornet »

Et klipp fra en gullmyntforhandler i Tyskland som benytter seg av Brexit i sin reklame for å kanskje selge litt mer gull.

Brexit Top Picks for Investors

So Brexit is a reality - here is what you should buy to protect your portfolio against market risk
Reklamen viser bilder av forskjellige bullion gullmynter som sovereign, Britania, 1 oz Queen's Beasts Lion og noen andre.

Det er vel i og for seg likegyldig om en kjøper disse myntene, eller andre som for eksempel Panda, Australske Kenguru eller US American Eagle. De vil vel alle følge gull marketsprisen pluss noen små prosenter.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Brexit

Post by Posthornet »

Hvorfor ikke! Solomon Islands har benyttet seg av Brexit og utgitt en 1ozt sølvmynt.
Opplag 5000 eksemplarer.
Pris hos mynthandlere rundt en tusenlapp.
brexit.jpg
brexit.jpg (213.19 KiB) Viewed 977 times
Spør du meg tross bare 5000 ex. så tror jeg ikke det vil være en god investering.
De som tjener mest på denne er vel myntverket og Solomon Island ?
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Brexit

Post by vn2hare »

Mer interessant er at ut fra farge/skravering så ser det (på bildet) ut til at de allerede har meldt Irland ut av EU også :lol:, mens jeg er usikker på hvilken status de egentlig gir Sveits her.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”