Har jeg gjort et kupp Kinesiske cash ?

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Har jeg gjort et kupp Kinesiske cash ?

Post by karstkri »

Har ingen peiling på Kina cash mynter.Kjøpte en lott på 8 mynter på QXL nå for 88 kr ink. porto og hammerslag gebyr som gir 11 kr pr. mynt.
Mange er bestemt etter boka til den norske Kina misjoneren Schjøth. Et impulskjøp men tåler tapet :)

Link : http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/an ... 816096864/
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Har jeg gjort et kupp Kinesiske cash ?

Post by Olav K »

Jeg vet ikke hva du definerer som "kupp", men et greit godt kjøp har du nok gjort. Det er ikke mange i Norge som samler kinesisk mynt, så noe "norsk" marked med tilhørende markedspris finnes ikke. Det største markedet utenom Kina er i USA.
Schødt (som ikke var misjonær, men toller) laget en god katalog over sin samling, lenge den eneste som fantes på engelsk (Numisma solgte kopier av katalogen hans, jeg vet ikke om de gjør det lenger. I dag er Schødt erstattet av Hartill, som står bak en rekke kataloger, også en generell ala Schødt. Ingen av dem angir priser eller sjeldenhet, dog med noen unntak hos Hartill.
Jeg har en del kinesisk mynt, det begynte med at jeg kjøpte en samling mynter fra Nord-Sung dynastiet (som dine) på en klubbauksjon i NNF. tenkte det var artig å sette seg inn i noen jeg visste lite om. Også en baktanke - en dag vil kineserne begynne å kjøpte tilbake sin historie, slik russerne har gjort i senere år, og da kan det være kjekt å ha noe å selge.
Men - det er noen snags. Det er veldig mange kinesiske mynter. Opplagene kan være enorme. Det finnes stadig ny mynt, jeg tror det var så sent som i fjor at man ved fortsatt utgraving av terracottahæren i Xian fant noen millioner mynter i god stand, og de var da fra den "første" keiseren, som var regnet som relativt vanskelig. Vi vet at noen mynter er sjeldne. Dette gjelder f.eks. høyvalører fra Ming-dynastiet. Ming'ene innførte sedler i stor stil, for å redusere myntmengden (og bruke metallet til å støpe kanoner) derav relativt få mynter. Jeg har sett 10-cash mynter gå for over $ 3.000. Nord-sung derimot produserte en haug med mynter både i varianter og totalt antall. Men noen keisere nøyde seg ikke med å endre årstall, men de laget flere designvarianter hvert år, foruten at man kunne operere med forskjellige skrifttyper: klassisk skrift, gresskrift, blomsterskrift m.m. I Schødts tid hadde man ingen kinesisk numismatikk, kineserne syntes hans myntinteresse var rar og ingen tenkte tanken at kinesisk mynt burde være i Kina. Det har endret seg nå. Jeg var i Beijing for noen år siden og kom over en bok hvor priser var angitt. Boken var på kinesisk, men den hadde gode tegninger i 1:1. Den kostet ca 600 kroner - det syntes jeg var for dyrt, men jeg angrer nå, jeg tror nok at jeg med hjelp av Schødt og Hartill kunne ha funnet frem. Det jeg så var at mange mynter hadde verdi, ikke astronomisk - men mange var listet til priser fra et par hundre til et par tusen yuan som da tilsvarte samme beløp i kroner. Boken var tykk, men kan uansett ikke dekke hele Kina myntproduksjon. Ellers kort om mine observasjoner:
Før år 0, her finner du de tidlige cash-myntene, men også de originale spade/kniv/nøkkel-myntene fra tiden før den første keiser. Er de ekte er de beste dyre, men selv slike kan fåes for et par hundre. Rundt år 200 f.Kr. blir cash standard, ofte enkel design sjelden å få noen under 100 kr, men Xian funnet kan ha endret dette. Rundt år 0 får vi opprørskeiseren Wang Mang, han gjeninnførte spade- og knivmynt, men hadde også vanlig cash. Han fikk produsert utrolig meget og alle variantene (dog ikke kniv) er lette å få tak i, ofte i god kvalitet. frem til år 800 er det mye borgerkrig, konkurrende dynastier - men stor myntproduksjon, ikke de billigste. Sung - først i sør, senere i nord. Store myntprodusenter, og klart mest i Nord. Faller for mongolene, som danner Yuan-dynastiet. De innførte sedler, men hovedsaklig for å sende lønn til troppene i vest, men jeg oppfatter mynt fra yuan dynastiet som vanskelige. De avløses av Mingene, som jeg også oppfatter som litt vanskelige, men da snakker vi om et par hundre kroner for en cash, mens 25 er greit for en Sung-mynt. I 1644 avløses Ming av Quin-dynastiet, de kom fra Manchuria i nord og holdt ut til 1911. De produserte enorme mengder mynt, etterhvert med moderne myntpresser. Her kan man identifisere myntene etter myntverk (bare i Beijing var det seks), keiser, årstall, skrift m.m., Quin-myntene er de "letteste" å få tak i.
Se om du kan få tak i Scjødt - så får du innblikk i noe nytt og mynten blir morsommere å ha, du vil endog kunne forklare besøkende hva de fire tegnene på forsiden betyr.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Har jeg gjort et kupp Kinesiske cash ?

Post by vayavaya »

karstkri wrote:Har ingen peiling på Kina cash mynter.Kjøpte en lott på 8 mynter på QXL nå for 88 kr ink. porto og hammerslag gebyr som gir 11 kr pr. mynt.
Mange er bestemt etter boka til den norske Kina misjoneren Schjøth. Et impulskjøp men tåler tapet :)

Link : http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/an ... 816096864/
Hei.
Jeg har kun darlige bilder av mine mine mynter, men har blandt annet benyttet meg av dette nettstedet:

http://www.calgarycoin.com/reference/china/china.htm

Dine mynter ligger da inn under dette dynastiet.

http://www.calgarycoin.com/reference/ch ... rth%20sung

Mvh
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Re: Har jeg gjort et kupp Kinesiske cash ?

Post by Hougaard »

Når det gjelder kantaloger over eldre kinesiske mynter vil jeg sterkt anbefale David Hartill "Cast Chinese Coins" som blant annet kan skaffes her:
https://www.amazon.com/Cast-Chinese-Coi ... 1412054664
Den ble utgitt i 2005 og er adskillig mer omfattende og lettere å finne fram i enn Fredrik Schjøths katalog. Dessuten er Schjøth vanskelig å få tak i. Første utgave kom i 1929. En revidert utgave kom i 1965.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Har jeg gjort et kupp Kinesiske cash ?

Post by karstkri »

Tusen takk til Olav K for en grei innføring av for meg et ukjent område, men det er det som er moro med myntsamling man lærer stadig nye ting.
"kupp" ble feil ord, mente veld at om de var ekte vare .Takker for innspill fra Yayavaya og Hougaard. Ringte biblioteket og fikk tak i boka til Fredrik Schjøth gjennom bibsys. Den til David Hartill fant de ikke, men den er jo tilsalgs enda.
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Har jeg gjort et kupp Kinesiske cash ?

Post by karstkri »

Fikk Cash myntene i posten idag og samtidig en mail fra selger om en lot til på 12 mynter som jeg slo til på .Venter nå på Fredrik Schjøths bok fra biblioteket.
Attachments
Kina mynter 2.JPG
Kina mynter 2.JPG (498.45 KiB) Viewed 1968 times
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Har jeg gjort et kupp Kinesiske cash ?

Post by Olav K »

Gratulerer,og myntene ser ut til å være i rimelig bra stand.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Har jeg gjort et kupp Kinesiske cash ?

Post by ramazotti »

Jeg tror jeg hadde overlatt myntene til en expert før jeg slo til på enda flere.
Det er vel heller tvilsomt om du blir ruinert av en slik handel, men jeg synes det lukter kokt ugle i mosen....
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Har jeg gjort et kupp Kinesiske cash ?

Post by karstkri »

Har ikke noen tro på at noen gidder å svindle for en 100 lapp.Betalte 108 kr for de siste porto ink. .Han sa de var kjøpt i Chengdu og Shanghai.Det er jo en mulighet for at selger kan være lurt , men disse finnes det mange av og ikke spesielt dyre. Magefølelsen sier meg at de er OK :)
karstkri
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Har jeg gjort et kupp Kinesiske cash ?

Post by ramazotti »

Min mage sier at dette er noe jeg bør holde meg unna.Du vil etterhvert bli forundret over hvor mange som ønsker å
loppe deg for en hundrings. 10.- inn, 100.- ut. .....

Jeg påstår ingenting.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Har jeg gjort et kupp Kinesiske cash ?

Post by karstkri »

Fant en gammel tråd om emne : viewtopic.php?t=703

Der skiver Kjetil Kvist at om man holder seg til billige mynter ( under hundre kroner ) så er det stor sannsynlighet om at de er ekte. Kunne vært moro å høre hva Kjetil mener om disse myntene.
karstkri
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”