GB og Englands første 1 kg sølvmynt i fritt fall?

Numismatisk forum
Post Reply
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

GB og Englands første 1 kg sølvmynt i fritt fall?

Post by Posthornet »

GB London Olympics 1 Kilo sølvmynt 2012 Proof kostet 3000.- £, etter dagens kurs ca. 35000.- NOK direkte fra utgiveren The Royal Mint. Nå kan den kjøpes hos en av de norske mynthandlere for 12000.- Stakkars dem som kjøpte mynten ved utgivelsen i tro på verdistigning. Er det bare å løpe og kjøpe eller?

Jeg har alltid trodd at de statlige myntverk er seriøse, men tydeligvis må jeg skifte mening når det gjelder det britiske.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: GB og Englands første 1 kg sølvmynt i fritt fall?

Post by karstkri »

Posthornet wrote:Er det bare å løpe og kjøpe eller?
Selv om opplaget er kun 2012 stk. er 12000 kr. langt over prisen for 1 kr sølv , så jeg tror du finner bedre investeringer.
karstkri
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: GB og Englands første 1 kg sølvmynt i fritt fall?

Post by seuk »

https://www.theguardian.com/business/20 ... makes-mint

http://www.predecimal.com/forum/topic/1 ... int-again/

Vel blot endnu et eksempel på den tiltagende korruption som følge af at profit/virksomhedstænkning er blevet ophøjet til samfundsreligion - Det skal nok blive værre...
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: GB og Englands første 1 kg sølvmynt i fritt fall?

Post by Olav K »

Det er vel med Royal Mint som med andre myntverk: de prøver å lage "mynt" som de kan selge med bedre fortjeneste enn bruksmynt. Akkurt O.L.- mynten var vel inspirert av den kinesiske pandaen, en braksuksess. De første årene ble pandaen laget kun for eksport, kineserne fikk ikke lov til å kjøpe dem. Jeg husker ikke opplaget, var det 6.000 per år? Jeg kjøpte en kilospanda fra Numisma på myntmesse i Håndverkeren. Noen år senere fikk kinesere lov til å kjøpe Pandamynt, og de tidligere "forbudte" årgangene hoppet i pris. Jeg solgte til Numisma for det dobbelte av det jeg ga.
Med et opplag på 2012 burde Olympiamynten være sikret evig høypriset liv. Men England er ikke Kina. Det er ca. 60 mill engelskmenn, men det er mer enn en milliard kinesere. Kinesere, som andre "orientalere" som indere, pakistanere og sikkert mange fler, har tradisjon for å spare med edelmetaller - det har vi ikke i vest-Europa. De som synes OL 2012 er verd å minnes med en kilomynt har den nok allerede, for kinesere og indere betyr det OL'et ingenting. Det vil ikke forbause meg om Royal Mint fikk solgt alle i 2012. Men så er det nå, hvor arvinger kommer med fars, eller onkels samling på markedet, at de oppdager at markedet for O.L. suvenirer anno 2012 er begrenset. De som samlet pins i 1994 har opplevd det samme, men har ikke tapt så mange penger ( per pin i all fall).
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”