Drømmemynter

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Drømmemynter

Post by karstkri »

Her kan dere laste opp drømmemynter som er over deres budsjett.Her er mitt bidrag en Morgan dollar 1882 PCGS gradert PR 67 Cameo , men pris 22500
US dollar blir den litt heftig, får nøye meg med en ugradert Morgan 1884CC i 0 kv. :)

Link : http://www.legendnumismatics.com/produc ... r67-cameo/
karstkri
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Drømmemynter

Post by grenl.har »

Min drømmemynt og drømmekjøp hadde vært en penny av Eirik Blodøks. Han var den siste kongen av Northumbria. Ifølge sagaen var han konge der i 2 perioder. 947–948 og 952–954. Mynten er fra York. Mynten kalles av og til norges første mynt.(da er strikken strekt for langt)
Eirik Blodøks var konge i Norge etter sin Far, Harald Hårfagre. Etter han ble fratatt kongsmakten til fordel for sin yngre bror Håkon den Gode, havnet han etterhvert i England.

Det nærmeste jeg har er penny fra York av Eadgar I av England, han tok kongedømme Northumbria i 958. Se under "ditt siste kjøp"

Her er Blodøks sin Penny. Jeg godtar lett en liten sprekk i denne mynten og fortsatt kalle det en drømmemynt.
Eirik blodøks.jpg
Eirik blodøks.jpg (140.42 KiB) Viewed 2103 times
Her er det nærmeste jeg har, en Penny fra York, Kong Eadgar I av England. Vunnet på den siste auksjonen til OMG.
Eadgar York.jpg
Eadgar York.jpg (42.08 KiB) Viewed 2103 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Drømmemynter

Post by Olav K »

Jeg skjønner godt ditt sug etter Eirik Blodøks penny. Jeg er i noen sammenhenger en kjetter. Jeg innså tidlig at denne mynten får jeg aldri tak i. Derfor falt jeg for kopien jeg fikk for en rimelig penge hos kulturhistorisk museum i Oslo, merket kopi, rent sølv uten den fine patina som mynten du viser har.
Min redaktørforgjenger i NNT er på mange måter forskjellig fra meg, men én ting har vi til felles: vi samler på mynter vi kan skrive om. Da må jeg noen ganger ty til kopier. Nå har jeg ennå mange mynter jeg ikke har skrevet om - de fleste er ekte - men dette er en av dem. De nordiske kongene i vesterled er et spennende tema. Nylig mistet jeg en av Sitrich av Dublin. Sigtrygg het han på norsk, Sigtrygg Olavsson. han var konge i Dublin, en by grunnlagt av vikinger, antagelig norske. Irene selv er veldig klare på at Dublin var norsk, selvom vikingbyen lå litt nordøst av dagens bysentrum, men de er også veldig klare på at det var de (altså irene) som drev nordmennene bort. Våre forfedre holdt ut lengst på Isle of Man. der har de forøvrig sin tingvoll (thingwald) i god behold. ( Og for jernbaneinteresserte, lokomotiver av "Trygveklassen" fortsatt i drift:)
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Drømmemynter

Post by Ask »

Denne vil nok dessverre forbli en drøm.
Tysk Neuguinea, 20 mark 1895, opplag 1500 eksemplarer.
Neu Guinea fikk egne mynter for å bøte på kontantmangelen som oppsto fordi mark- og pfennigmyntene forsvant fort ut av kolonien igjen, f. eks npr tjenestemenn som dro hjem tok med sine sprepenger. Da situasjonen hadde roet seg rundt 1900 ble de avskaffet igjen. Mens kobber- og sølvmyntene er ganske overkommelige i pris, er 10 og 20 markmyntene rådyre, de ble allerede handlet med et høyt påslag i sin tid og har mest sannsynlig aldri forlatt samlerhendene. Forekomsten i dag er ukjent, de er å se på nesten alle auksjoner, men prisene er som sagt " noe heftige ".
German_New_Guinea_1895-A_20_Mark (1).jpg
German_New_Guinea_1895-A_20_Mark (1).jpg (1.37 MiB) Viewed 1974 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Drømmemynter

Post by karstkri »

Wow, det var litt av noen drømmemynter Grenl.har og Ask.Jeg likte begge to.Den pennyen fra Erik Blodøks var det veldig godt preg og sentrering, og den lille sprekken gjør ingen ting, har du noen formening om hvor mange det finnes av den ? Og den gullmynten har jeg aldri sett før , men den var usedvanlig fin. Ask det er mulig å få en kopi av 10 marken med samme motiv for under 100 lappen på ebay Link : http://www.ebay.com/itm/10-Mark-1895-De ... SwstxVCIv8

Fant også kopi av 20 marken på ebay. Link : http://www.ebay.com/itm/Papua-New-Guine ... Swdj9XTp4d
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Drømmemynter

Post by Olav K »

karstkri wrote:Den pennyen fra Erik Blodøks var det veldig godt preg og sentrering, og den lille sprekken gjør ingen ting, har du noen formening om hvor mange det finnes av den ?
Jeg kan ikke gi deg opplag eller antall kjent, men prisen fra Spinks katalog (2010) gi en indikasjon: Fine dvs- ca 1, GBP 3.000, VF eller 1+, GBP 10.000. Mynten grenl.har viser bør være en god VF med en meget fin toning i tillegg. Gitt at det er noen år siden 2010, ville det ikke forbause om den mynten kom over GBP 20', og med dagens pundkurs er vi opp i et heftig beløp - mer en de beste dalerne fra vårens OMG.
Nå er det veldig mange engelskmenn som samler engelsk mynt, men jeg vil tro at en del velger bort "English Coins of the hiberno-norse vikings". De velger kanskje også bort de mer alminnelige myntene fra Danelaw - Danelagen, den delen av England som var kontrollert av danske vikinger. "Hiberno-Norse" er betegnelsen på de vikingen som trengte seg ned i Irskesjøen nordfra fra Suderøene til Irland og Isle of Man. For engelske samlere er det nok lettere å holde seg til sine "egne", angelsakserne.
Men selv med en teoretisk mer begrenset etterspørsel etter Hiberno.Norse i forhold til Angelsaksisk, så indikerer katalogprisen at dette ikke er vanlig mynt. Skal jeg gjette er det færre enn 50 i omløp.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Drømmemynter

Post by vayavaya »

Kommer med min drommemynt:

4 maravedis Venezuela, Margarita preget 1810.
Noen (onde tunger?), mener det er en medalje og at 4 tallet betyr 4. mai.

Denne mynten finnes kun i 6 eksemplarer og har for meg bekjent aldri blitt omsatt offentlig.
Videre sa er dette et morsomt objekt da alle myntene er av darlig kvalitet, slik at man skal
ta seg tid til a identifisere selv gamle slitte moderne mynter, da de jo kan ha sin verdi selv om
de er herpete.

Hva den vil bli solgt for nar den en gang kommer pa markedet er umulig a forutsi, men den kommer helt sikkert laaaannngt utenfor mitt budsjett, tror jeg.
Slik at denne forblir nok kun en drom.
Link:
[urlhttps://www.ngccoin.com/news/article/4106/Marga ... Maravedis/][/url]

Vet ikke om linken til CNG kommer opp, men de har skrevet en artikke om myntene pa engelsk, som gir mere informasjon,. sok pa 4 maravedis Margarita Venezuela, og jeg tror at dere da finner artikkelen

Mvh
Attachments
Venezuela1810-4MaravedisF12_tb.jpg
Venezuela1810-4MaravedisF12_tb.jpg (34.67 KiB) Viewed 1860 times
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Drømmemynter

Post by MarkusLømo »

Jeg har mange mynter som det er vanskelig å rangere innbyrdes, har jo for lenge siden slått meg til ro med at ingen av dem kommer hit.

Dette er en god kandidat:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ducats.jpg

Halvportugaløser med bymotiv er jo bra saker.
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Re: Drømmemynter

Post by Hougaard »

Her er min drømmemynt: England 5 Pounds, dronning Victoria. En gedigen gullmynt med et flott portrett og flott reversmotiv.
una-and-the-lion-gold-coin.jpg
una-and-the-lion-gold-coin.jpg (58.29 KiB) Viewed 1747 times
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”