Nytt mynt og historieblad

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Nytt mynt og historieblad

Post by karstkri »

Mail fra samlerhuset om et mynt og historie blad de gir ut.Noen som kjenner til bladet? Prisen var det ikke noe å si på.

Fra mail :

Ny utgave av magasinet Mynt & Historie er nå tilgjengelig for salg! Gjør som tusen andre mynt-, og historieinteresserte: Sikre deg abonnement på de populære magasinet i dag!

Din pris per utgave: 39 kroner,- Ordinær utsalgspris: 79 kroner. Du får halv pris!


Her er noe av hovedsakene du kan lese i dette magasinet:

Ny Norsk storfilm; "Kongens Nei", med utspring fra historiker og forfatter Alf R Jacosens dokumentarverk med samme navn
Norges mynthistorie – så mye mer enn kroner og øre!
Fant seddelskatt ved Fløyen i Bergen
De enorme platemyntene fra Sverige, førte til papirsedlenes tilblivelse
Jakten på vikingkongen Rollo – endres historien om Europas kongehus?
Skipsvrakenes hellige gral –var skipet San Jose lastet med 344 tonn gull- og sølvmynter?
Den ukjente historien: Da myntverket ble nedlagt og gjenoppstod
Nyheter fra verdens myntverk!
Vandalene kom fra Hallingdal – stod for romerrikets fall!
Husk også å titte innom side 28, hvor du kan teste deg selv med en liten samle-og historie quiz!
Dette og mye mer kan du glede deg over i denne utgaven av magasinet Mynt & Historie!

Introduksjonsprisen for magasinet Mynt & Historie er kun 39 kroner, og innleder uforpliktende abonnement på magasinet som utkommer ca. fire ganger i året. Pris per utgave i abonnementet er kun 39 kroner. Ordinær utsalgspris 79 kroner.

Du får halv pris, det er ingen bindingstid og du avbestiller magasinabonnementet når du selv ønsker.
Attachments
MyntogHistorie.jpg
MyntogHistorie.jpg (295.86 KiB) Viewed 1141 times
karstkri
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Nytt mynt og historieblad

Post by mynt01 »

User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nytt mynt og historieblad

Post by karstkri »

Tusen takk for link mynt01 , bestilte meg et abo. så lenge frakt er inkludert så kan jeg leve med litt reklame for 39 pr. stk.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nytt mynt og historieblad

Post by Olav K »

Ja, jeg har også bestilt abonnement. Jeg har bladd gjennom de fire utgavene, og her er mye rart, men også informasjon om historiske begivenheter og nyttig info om nye mynter i andre land, selvom det er en viss overvekt av "minnemynter" av samme typer som SH kolporterer. greit nok. Noen av historiefortellingene er litt kvikke, jeg vil ikke anbefale å bruke dette bladet som kilde ved en eksamensbesvarelse. Mistanken styrkes ved et bastant fravær av kildehenvisninger i artiklene. Kom vandalene fra Hallingdal? Da teorien ble lansert for noen år siden trodde jeg det var et rykte satt ut av valdriser som hadde tapt beiteretter på Golsfjellet. Jeg kan ikke motbevise teorien, men synes det er heftig når det skrives at "man er enige om", uten å opplyse om hvem "man" er. Men tar man faktaopplysningene med en stor klype salt ( og det må man) er det nok av tankevekkende stoff, og verd sine 39 kroner.
Det jeg ellers leser av bladet er at SH gjerne vil "inn i varmen". Som man har sett i avisene sponser de utstilling på Myntkabinettet, og mindre synlig , men mer prisverdig er at de har sponset undersøkelse av norske kirkefunn som ledd i et europeisk prosjekt om forholdet pengevesen/kirke. Ikke stor kommers i det.
Dernest har de et prosjekt jeg har STOR sympati for, men tar jeg til "Skytebanen".
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”