5 Euro Coin Blue Planet Polymer Ring, Cupronickel, 2016

Numismatisk forum
Post Reply
Posthornet
Posts: 409
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

5 Euro Coin Blue Planet Polymer Ring, Cupronickel, 2016

Post by Posthornet »

Hva som gjør denne mynt så spesiell. Den dukket plutselig opp hos en mynt handler i Tyskland.
Et lite klipp ifra informasjonsbeskrivelse:
For the first time ever in numismatic history, a state mint has incorporated a brand new material in the minting of coins: translucent polymer.
The unique official 3-component coin is an absolute first n the world of numismatics. 10 years of research went into the development of this coin.
Resten kan leses på engelsk hos en forhandler.
HER

Vel. Litt spesiell er den vel?


Den koster 32 Euro, men ser at den selges for 50£ i Storbritanien. "Limited quantity" Leveringstid ca. 30-32 dager.
[youtube]https://youtu.be/mQq34KIlmkY[/youtube]
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: 5 Euro Coin Blue Planet Polymer Ring, Cupronickel, 2016

Post by vn2hare »

Vel, hvis du googler litt så finner du at denne selgeren, Windsor Mint, og ikke minst eieren tyske Göde Group, nok har aktivitet som kan minne om vårt hjemlige (og også internasjonale) Samlerhuset. Jeg bet meg også merke i denne formuleringen (min utheving):
Windsor Mint has managed to secure a number of these coins, beautifully presented in a wooden frame, for our British collectors.
Kunne ikke dette like gjerne vært skrevet på Kolbotn? Dette forklarer nok også prispåslaget. :?
Posthornet
Posts: 409
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: 5 Euro Coin Blue Planet Polymer Ring, Cupronickel, 2016

Post by Posthornet »

Takker så mye. Interessant informasjon det om Göde Group.

Når man ser at den er produsert av den "German State Mint" Den tyske statlige Mint? så tenker og tror man at dette er seriøst, men ved søk så dukker det ikke opp noe som peker på dette, så man begynner å lure? Man leser og så tror man, men det er ikke det man trodde det var. "Det statlige tyske myntverk".
10 års forskning gikk inn i utviklingen av denne mynten.
Det var da voldsomt!

Tillagt i ettertid:
Så fant jeg det som beskrives som "German State Mint" Det viser seg å være State Mints of Baden-Württemberg
The €5 collector coin called 'Planet Earth' was developed by a German expert group representing the State Mints of Bavaria and Baden Württemberg, the central bank “Deutsche Bundesbank”, the Aachen university, the European Vending Association (EVA) and CPI’s (Crane Payment Innovations) Coin Intelligence Group. The coin will be introduced on April 14, 2016.
Det er nok seriøst i og for seg. Det er vel heller påslaget/sluttprisen som fikk meg til å tenke/tvile.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: 5 Euro Coin Blue Planet Polymer Ring, Cupronickel, 2016

Post by vn2hare »

Ja, at mynten er ekte, dvs produsert av den tyske stat, er greit nok, men det var distribusjonen og påslaget som jeg kommenterte på. Ellers må jeg tilføye at Göde Group holder på med mye annet også, f.eks. solenergi, men det er denne "Direct Mailing" forretningen deres som minner meg om SH.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 5 Euro Coin Blue Planet Polymer Ring, Cupronickel, 2016

Post by Olav K »

Nå kan det være litt språkforvirring også. Forbundsrepublikken Tyskland, består av delstater: Baden-Würtenberg er en slik, og for alt det jeg vet kan de ha sitt eget myntverk som vil være en "German State mint", altså et delstatmyntverk. Jeg tror ikke forbundsrepublikken omtaler seg som "The German State". Delstatsmyntverkene kan vel i beste EU-ånd være privatiserte, jfr. at "Det norske Myntverket" er heleiet av Samlerhuset, men fortsatt lager mynt for Norges Bank som har enerett på å utgi mynt. Norges Bank må jevnlig legge myntproduksjonen på anbud, jeg tror de opererer med 5-års intervaller.
Jeg har ingen mening om den konkrete euromynten, men det aner meg at den kommer i gruppen særutgivelser med begrenset opplag, ikke beregnet på ordinær sirkulasjon, men på samlere av euro-varianter, preget av det myntverket som enten hadde den beste ideen for årets 5-euro, eller det laveste anbudet på en passe "arty" mynt.
Posthornet
Posts: 409
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: 5 Euro Coin Blue Planet Polymer Ring, Cupronickel, 2016

Post by Posthornet »

Det ser ut som om denne mynten etter hvert skal erstatte dagens € 5 seddelen i Tyskland.

Du skriver Olav:
men det aner meg at den kommer i gruppen særutgivelser med begrenset opplag, ikke beregnet på ordinær sirkulasjon
Så får vi se hva forskjellen blir på den gangbare mynten som vil koste ca 45,- NOK og den som selges for 50£ i treeske?
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: 5 Euro Coin Blue Planet Polymer Ring, Cupronickel, 2016

Post by Ask »

Tror nok at man kan anse denne femmeren som en prototype for fremtidige forfalskningssikre høyvalører.Før eller siden vil EU vurdere dagens seddelrekke,dersom papirfemmeren skal ut vil det myntverket som umiddelbart har et overbevisende konsept ha en klar startfordel og vil tjene godt som ekspertiseleverandør. Bank of England kommer snart til å lansere en ny hightechmynt som skal erstatte de gamle quids fra 1983 som visstnok er barnemat for,falskmynterne. Men England er utenfor, så en engelsk høysikkerhetsmynt vil antakelig være mindre interessant for ESB enn en som ble utviklet i en Eurostat.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: 5 Euro Coin Blue Planet Polymer Ring, Cupronickel, 2016

Post by Ask »

Olav K wrote:Nå kan det være litt språkforvirring også. Forbundsrepublikken Tyskland, består av delstater: Baden-Würtenberg er en slik, og for alt det jeg vet kan de ha sitt eget myntverk som vil være en "German State mint", altså et delstatmyntverk. Jeg tror ikke forbundsrepublikken omtaler seg som "The German State". Delstatsmyntverkene kan vel i beste EU-ånd være privatiserte, jfr. at "Det norske Myntverket" er heleiet av Samlerhuset, men fortsatt lager mynt for Norges Bank som har enerett på å utgi mynt. Norges Bank må jevnlig legge myntproduksjonen på anbud, jeg tror de opererer med 5-års intervaller.
Jeg har ingen mening om den konkrete euromynten, men det aner meg at den kommer i gruppen særutgivelser med begrenset opplag, ikke beregnet på ordinær sirkulasjon, men på samlere av euro-varianter, preget av det myntverket som enten hadde den beste ideen for årets 5-euro, eller det laveste anbudet på en passe "arty" mynt.
Litt mer om de tyske myntverkene. Tyske mynter preges i 5 myntverk som signerer med hver sin bokstav. Dette gjenspeiler den tyske statlige tradisjonen med sterke regionalmakter og en mer eller mindre svak sentralmakt. Da Bismarck i 1871 opprettet et forent tysk rike under prøysisk ledelse og en felles gullvaluta ble innført ble myntproduksjonen ordnet slik at delstatene beholdt sin suverenitet ved at valørene fra 2 mark og oppover viste bildet til den regjerende hertug, konge osv mens baksiden var felles. Alle myntverk fikk hver sin bokstav:
A Berlin, B Hannover, C Franfurt am Main
D Muenchen
E Dresden / Muldenhuetten
F Dtuttgart
G Karlsruhe
H Darmstadt
J Hamburg

De tre prøssiske myntverkene ( A, B, C ) kunne egentlig ha klart jobben selv, men man tok hensyn til lokalpatriotismen. Bismarck var ikke like høyt elsket hos alle.
B, C, E og H forsvant i tidenes løp. I dag preger fortsatt A, D, F, G og J.
Den statlige nyordningen etter annen verdenskrig førte til at Baden og Wuerttemberg ble slått sammen til en delstat, som nå hadde to myntverk,,F og G. For å samordne ressursene bedre ble disse to for noen år slått sammen til en bedrift, men navnet som er i plural og bedriftslogoen som viser begge mynttegnene minner om fortiden som to myntverk i to stater.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: 5 Euro Coin Blue Planet Polymer Ring, Cupronickel, 2016

Post by Arve »

Dette gjelder også euromynter, den ene siden er felles for alle medlemslandene og den andre siden er spesiell for landet og har med symbol for myntverk, f.eks. R for Roma på alle italienske euromynter. Denne tyske 5 euromynten er jo laget for å kunne gå rett inn i denne tradisjonen.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”