Ingen som bryr seg???

Numismatisk forum
Post Reply
snusen
Posts: 23
Joined: 31 Oct 2014 20:29

Ingen som bryr seg???

Post by snusen »

Har tatt det opp her før, men hvis det er kun meg som bryr meg så skjer det tydligvis ingen ting. Skanfil feilgraderer utallige utenlandske sølvmynter til proof istedet for BU. Det er store prisforskjeller på BU og proof myntene. Kan dette rettes opp i. Hva skal til for at dette ikke skal bli et regelmessig problem som det er i dag? Legger ved ved en pågående auksjon som er feilgradert.
http://skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1542492
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Ingen som bryr seg???

Post by PCL »

Jeg har ikke så mye greie på sånne proofmynter, men ser ikke denne grei ut da?
Jeg mistenker at ripene kommer fra kapselen og ikke mynten....
snusen
Posts: 23
Joined: 31 Oct 2014 20:29

Re: Ingen som bryr seg???

Post by snusen »

Hei PCL. Mynten er helt grei, men det er en BU mynt. Den er ikke en proof mynt. Proof kvaliteten av denne mynten har et meget lavt opplag og har en betraktelig høyere verdi! Problemet er at folk byr som det er en proof mynt, mens de egentlig byr på en BU mynt. Har gitt skanfil mange sjanser til å rydde opp i dette vedvarende problemet da jeg tok dette opp i en tidligere tråd. De er et meget seriøst og stort auksjons firma og mynthandel. De har kunnskapen og ressursene til å løse dette problemet ganske så enkelt så skjønner ikke hvorfor de ikke gjør det. Dette har pågått i flere år nå og de bør ha et stort ønske om å rydde opp i dette nå!!!
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Ingen som bryr seg???

Post by signum »

Nei her var det ikke mange som brydde seg. Om det speiler manglende interesse, eller om folk heller vil holde sine "kunnskaper" for seg selv, er et åpent spørsmål.
Når det gjelder det objektet som du her linker til snusen, så har sikkert vedkommende hos Skanfil i tillegg til manglende kompetanse hatt problemer med å lese Krause. Det henvises helt riktig til Krause#363. Men i farten har vedkommende hoppet bukk over opplysningen om at proof-utgaven av det aktuelle designet var å finne på 1997 mynten.
Det finnes meg bekjent ikke foto av proof Kookaburramyntene fra 1998 i Krause. (mulig jeg tar feil, har ikke studert de siste utgavene så nøye)
Men for Skanfil å konstatere om (kookaburra)myntene er proof pregninger eller ikke, burde etter hvert snart la seg gjøre. Det er meget enkelt.
snusen
Posts: 23
Joined: 31 Oct 2014 20:29

Re: Ingen som bryr seg???

Post by snusen »

Akkurat det jeg mener også. Det er veldig enkelt. Så hvorfor gjør Skanfil dette hver eneste uke selvom jeg har tatt opp dette flere ganger?
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”