Nord Korea og spesielt gullmynter?

Numismatisk forum
Post Reply
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Nord Korea og spesielt gullmynter?

Post by Posthornet »

Jeg har fattet interesse for noen 1 oz gullmynter hvor noen av dem er til salg hos en velkjent Oslo Mynthandel. Egentlig holder jeg meg til de gullmynter som ligger tett oppunder spottprisen, men noen sidesprang gjør jeg nå og da om jeg finner ut at prisen jeg gir ligger bra till i forhold til den aktuelle markedsverdi.

Søk på søk gir meg lite og nesten ingen informasjon om Nord Koreas gullmynter og da spesielt for året 2002. En forklaring er USA's boykott av Nord Korea, men likevel det må da være noen i andre land som har noe kjennskap til myntene. Opplagstall og eventuelt antatt markedspris? Et par engelske/USA forum har jeg også vært innom, men det er samme uvitenhet om de nevnte landets gullmynter der.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nord Korea og spesielt gullmynter?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg husker disse gullmyntene fra en messe i Berlin for noen år tilbake.
To koreanere i svarte dresser som satt bak et bord i en bås. De kjederøyket. Ingen staffasje. Rent, nøkternt og uten noen form for markedsføring. Jeg tror Kuenker kjøpte alle myntene og solgte dem på sine fastprislister.
Grunnen til at myntene ble produsert var vel for å skaffe hard valuta til landet. Nord-Koreanske minnemynter, medaljer og ordener finnes det en del av i Kina, gjerne i store lager, men jeg er usikker på disse gullmyntene.
De er massive og har en slags sjarm, men jeg vil ikke vedde noe på at de kommer til å ha en samlerverdi særlig over aktuell spotpris. Til det lages det mange andre flotte gullmynter som er verdt å samle på.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Nord Korea og spesielt gullmynter?

Post by Posthornet »

Takker så mye.
Det blir neppe gullmynter fra Nord Korea i denne omgang. Du skrev engang litt om Iran og gullmynter som jeg finner mer fascinerende, og dessuten synes jeg at klassiske gullmynter er adskillig mer interessant enn de moderne.
. . . . . . . . Iran har siden preget gullmynter med andre navn. Under Pahlevi-dynastiet ble de kalt Pahlevi, siden revolusjonen i 1979 ble de kalt Azadi, eller frihet. Gullmynter sirkulerer fortsatt fritt og blir omsatt etter gullverdien.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”