Slutt på bruk av kontanter

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Slutt på bruk av kontanter

Post by Myntsamleren »

Computerworld skriver i dag om at "Butikkjede dropper kontanter".
Fra 1. april i år vil samtlige 60 Tools-butikker ikke lenger akseptere klingende mynt eller knitrende sedler som betalingsmiddel. Se http://www.cw.no/artikkel/bransjetrende ... -kontanter

Etter å ha lest artikkelen så blir jeg sittende å gruble på om hukommelsen min er riktig. Var det ikke slik at det var en lov som sa at kongens mynt var gyldig betalingsmiddel og at det var forbudt å nekte å ta imot kongens mynt ?
Jeg mener at dette har vært diskutert tidligere i forbindelse med at en person hadde med seg sparebøssa til en butikk og ville betale med småmynt, men ble nektet, og at konklusjonen ble at butikken ikke kunne nekte å ta imot småmynt ?

Er det noen her som har litt bedre hukommelse og kan kaste litt mere lys over saken, gjerne med henvisning til en lov hvis det finnes ?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Slutt på bruk av kontanter

Post by Kjetil Kvist »

De viser til en bloggav jurist.

Han mener at bestemmelsen om at vi kan kreve å få gjort oppgjør i kontanter er en kverulantbestemmelse som er håpløst formulert: "Siste ledd er en ganske håpløs kverulantbestemmelse som skal tilgodese den type folk som f.eks. vil markere sin misnøye med å betale NRK-lisens ved å insistere på å betale med kontanter, helst i så små valører som mulig. Heldigvis for NRK må de i så fall reise til Lisenskontoret i Mo i Rana."

Jeg undrer meg om ikke det er juristen som er kverulanten her.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Slutt på bruk av kontanter

Post by Olav K »

Lov om Norges Bank og pengevesentet m.v.(24,mai 1985) §14.1 ledd: "Bankens sedler og mynt er tvungent betalingsmiddel i Norge", men ingen behøver å ta i mot mer en 25 mynter av hver valør, hvilket vil si at beløp under kr. 900 alltid kan betales i mynt, forutsatt at antallet i en enkelt valør ikke overstige 25.
I bloggen Ketil viser til kan der se ut som forfatteren misforstår. "Tvungent" betyr ikke at man MÅ bruke kontanter. Man kan enes om kort, giro, naturalia, whatever som passer partene. Poenget er at du ikke kan nekte å motta betaling i kontanter, med de begrensninger i antall mynter gjengitt ovenfor.
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Slutt på bruk av kontanter

Post by Myntsamleren »

Olav K wrote:Lov om Norges Bank og pengevesentet m.v.(24,mai 1985) §14.1 ledd: "Bankens sedler og mynt er tvungent betalingsmiddel i Norge", men ingen behøver å ta i mot mer en 25 mynter av hver valør, hvilket vil si at beløp under kr. 900 alltid kan betales i mynt, forutsatt at antallet i en enkelt valør ikke overstige 25.
Vet du om det er tilsvarende begrensninger på betaling med sedler ?

Men uansett, dette må bety at Tools-kjeden planlegger å bryte loven med jussprofessorens velsignelse!
Kjenner ikke jussprofessoren loven ?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Slutt på bruk av kontanter

Post by Olav K »

Myntbegrensningen i §14, 1.ledd, 2. setning gjelder mynter - ikke sedler. Sedler kan alltid brukes. Men, professoren har et poeng. Når du reiser med offentlig kommunikasjon i Oslo (unntatt NSB) så kan du ikke betale kontant når du stiger på, du må ha kjøpt gyldig billett på forkant (Mulig unntak bussen, i så fall dyrere å betale med cash. Jeg brukers Ruters kort, så jeg har ikke testet ombordbetaling på en stund.) Men her er det nøye kunngjort med oppslag på stasjoner og på andre måter.
Som bokselgende privatperson kan du si at betaling må skje til konto X i forkant. Men jeg er i tvil om du kunne nekte den som tar seg hjem til deg å betale kontant. Professoren har rett i at vi ikke har "kontraheringstvang" i Norge. En som selger hus, har lov til å velge hvem han vil selge til, men litt avhengig av hvordan han har presentert salget.
Men driver man regulær butikk, tror jeg du ikke kan nekte oppgjør kontant - det skal i tilfelle være kunngjort ganske effektivt. Det ligger i avtaleloven: Et tilbud er bindende. Selger du sjokolade til kr. 20 pr. plate, må du godta cash. Krever du kort eller giro må du ha det med som en ufravikelig bestemmelse i enhver kunngjøring av salget. Om Tools-kjedens tiltak er lovlig skal jeg ikke ha bestemt mening om. Mens det er akseptert at ikke-profesjonelle selgere kan velge hvem de vil selge til (typisk hus-selgere, men de må være forsiktige med begrunnelsen så de ikke kommer i konflikt med ulovlige diskrimineringsregler) så kan en profesjonell handlers seleksjon av kjøpere fort komme i konflikt med konkurranselovgivningen som har bestemmelser som skal sikre almenhetens tilgang til averterte goder. Disse bestemmelsene er blitt skjerpet med EØS-avtalen, EU blir ganske krakilske hvis de ser begrensninger i forbrukerrettigheter.
Men jeg ser en viss spekulasjon fra Tools side. Jeg vil gjette at 99% av kundene deres er unge og alltid vil bruke kort uansett. Jeg oppfatter Tools slik at de selger datatilbehør. De som kjøper det, uansett alder, bruker kort - selvom de har motvilje mot ellers å bruke kort når de kjøper avis i kiosken. En pensjonist som blir nektet å betale kr. 199 i kontanter for en USB-kabel vil neppe gå til retten for å kreve oppgjør i cash. Så Tools kan fremstå som unge og kule i rimelig trygg forvissning om at den ene kunden de måtte tape koster mindre enn det de sparer med å slippe å bale med kontanter.
Men - at kontantbruken er truet er det ingen tvil om. Det er en to-fronts krig. Skattedirektøren vil ha slutt på store (og gjerne mindre) kontanter, fordi det vil gjøre svart arbeid tyngre. Handelstanden vil gjerne slippe kassaapparat, kasse, pengeskap, transport av kassabeholdning til bank, henting av veksel i bank og alt annet ræl med kontantene. En dag er handelsstand og stat enige, alle automater tilpasset kort eller telefon, alle som tapte sparepengene da banker gikk konk på 20-tallet er døde - og da kan det være slutt for kontanter.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Slutt på bruk av kontanter

Post by kråkerøy »

De håndtverkerne som operer med svart arbeid får da ikke kjøpt verktøy/utstyr på Tools, og det er vel isolert sett OK.

De som vil bruke lovlige kontanter der får vel da bare la være å handle der, så går de glipp av den omsetningen.
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: Slutt på bruk av kontanter

Post by Swede »

Om jag från definitionen av 'legal tender' i Engelskt språkbruk minns rätt handlar det om att du enligt lag alltid har rätt att betala en skuld med legal tender. Detta innebär att om du får t.ex. en faktura sänd till dig har du rätt att betala denna kontant såsom lagparagraferna ovan antyder.

En enskild näringsidkare kan alltid (nästan alltid?) neka att göra en affär utan att uppge skäl - varför man i praktiken kan avvisa en kund som önskar betala kontant.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Slutt på bruk av kontanter

Post by Arve »

I Norge i dag er det ikke mulig i følge loven å nekte og ta imot kontant betaling med de begrensningene i forhold til antall mynt som er nevnt tidligere i tråden. At noen bedrifter vil lage sine egne regler og nekte å motta kontanter er nok noe vi vil se mere til. Når mange nok bedrifter gjør dette vil det tvinge frem en lovendring. Hvis noen har energioverskudd er det bare å anmelde de bedriftene som nekter å ta imot kontanter, men anmeldelsene blir nok henlagt. Vi kontantbrukere liker det ikke, men som vanlig nytter det lite å kjempe mot det påståtte "framskrittet". TIL KAMP MOT VINDMØLLENE!
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”