I hvilken grad det er alminnelig kjent vet jeg ikke, men for oss som jobber med økonomi er det en kjent sak at en kan bestille kopier av årsregnskapene til alle firmaer registrert i Brønnøysundregistrene. Det koster 50 kroner å få tilsendt en kopi pr mail. Jeg ble nysgjerrig og bestilte en kopi av Samlerhusets årsregnskap for 2007. Etter å ha lest igjennom den har jeg et par betraktninger jeg vil dele med dere.
Total salgsinntekt i 2007 og 2006 var på i overkant av 300 000 000 hvert år. De selger altså for 300 mill i året men det var i alle fall ingen vekst der. Blir spennende å se på 2008 når den kommer. Regnskapet for 2007 ble ikke levert før sent i oktober 2008 så det kan nok ta tid. Det er f.ø. såpass sent at de nok har betalt straffegebyr til staten, noe som for dem virker å være en vane.
Total varekostnad var ca. 137 millioner. Varekostnad er ikke bare prisen på varen, men også eventuell bearbeiding, frakt og tollregninger. Så en typisk vare koster det dem 45 kroner å kjøpe, frakte riktig sted og gjøre klar for videre salg. Så tar de 100 kroner for den av kundene sine - mva ikke medregnet (moms går på egen konto og regnes ikke som salgsinntekt). Dette gir et dekningsbidrag på 55% (100-45=55) noe som er meget høyt til å være et firma som selger håndfaste ting. Dataprogramvare er et godt eksempel på en vare som ikke er håndfast, om noen lurte på akkurat det. Alle firmaer jeg har vært i kontakt med selv ligger i området 25-40%.
Overskuddet for 2007 var over 48 millioner kroner. Ingen skal si noe annet enn at dette lønner seg. Overskuddets størrelse i forhold til bedriftens størrelse er noe av det aller beste jeg har sett.