$25 Sølv

Numismatisk forum
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

$25 Sølv

Post by Espen »

Image

Nå må da bunnen være nådd?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: $25 Sølv

Post by Arve »

Det er lov å håpe. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: $25 Sølv

Post by Posthornet »

Fredag var vel en av de større nedgangsdager på lenge
samlerforum.JPG
samlerforum.JPG (17.22 KiB) Viewed 3330 times
Who's to blame for Friday's huge gold selloff.

Jeg ser nå i ettertid at min post var egentlig ment i tråden lengre nede under gull.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: $25 Sølv

Post by Espen »

For min del kan det godt gå ned til $20. Bare positivt at flere får muligheten til å kjøpe.

Mistenker at det kan bli et rush om det synker noe særlig lavere.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: $25 Sølv

Post by Olav K »

Fallet i gullprisen nå skyldes nok først og fremst av at investorene som "søkte tilflukt i gull" nå kommer ut igjen fordi det registreres optimisme i aksjemarkedet i USA. Gullmengden er uendret.
Sølv er annerledes.Da prisen snuste på 30-tallet ble sølvgruver åpnet igjen fordi de kunne drives lønnsomt. Et større funn i Peru forrige år har også bidratt til lavere pris.
Dernest: mens den nye middelklasse i Kina og India kjøper gull fordi det er en "må ha" ingrediens i et møblert hjem, selger europeere arvesølvet fordi de ikke gidde å pusse det (ta en titt på bruktmarkedet på Vestkanttorvet i Oslo en lørdag - sølvbestikk i alle varianter selges for mindre enn metallverdi).
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: $25 Sølv

Post by Espen »

Nå har den luktet på $22

Kan ikke skjønne annet enn at store aktører nå beveger seg inn i sølvmarkedet med påfølgende oppsving.

Silverinvest gikk akkurat tom for noen kule barrer jeg har luktet på.
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: $25 Sølv

Post by G.Ravn »

Realverdier har stoppet salg under 100 oz :(
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: $25 Sølv

Post by Posthornet »

Det meldes også at et av Tysklands største leverandør av edelt metall har hatt den travleste dagen i år. Nesten alt sølv på lager utsolgt. F. ex. er leveranstider på Silver Eagles mer Enn 5 uker.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: $25 Sølv

Post by stigulv »

Ser gull har falt veldig mye bare siden fredag, så nå kan det sikkert bli billigere gullmynter snart :-D
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: $25 Sølv

Post by Espen »

Woho! $22 igjen. Spørsmålet er bare om det vil være mulig å oppdrive fysisk til disse prisene.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: $25 Sølv

Post by Kjetil Kvist »

Opplever stor etterspørsel etter gullmynter i butikken, men det er få som selger. Det er også stor etterspørsel etter sølv, gjerne da norske minnemynter fra 1964, 1978 og 1982.

Synes det er artig å merke seg at det er flere forklaringer ute og går om hvorfor prisene stuper nå; Kina, Kypros osv. Det er ikke en faktor folk peker på.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: $25 Sølv

Post by Espen »

http://silverdoctors.com/tag/silver-mine-landslide/

5 million ounces of annual silver supply and 500,000 ounces of annual gold supply have just been vaporized landslided.
Rio Tinto’s Kennecott mine in Utah- the US’ 2nd largest silver mine and world’s largest copper mine has just suffered a massive landslide which will likely shut down production at the mine for years as upwards of 1 billion tons of dirt and ore have collapsed into the basin.

16% of US annual silver production just vanished. Good thing there aren’t any physical supply issues in silver currently or anything…

Image
Kjetil Kvist wrote:Opplever stor etterspørsel etter gullmynter i butikken, men det er få som selger. Det er også stor etterspørsel etter sølv, gjerne da norske minnemynter fra 1964, 1978 og 1982.

Synes det er artig å merke seg at det er flere forklaringer ute og går om hvorfor prisene stuper nå; Kina, Kypros osv. Det er ikke en faktor folk peker på.
Digger de minnemyntene. Eneste norske minnemynter jeg har sans for. Digg at de fåes for smeltepris.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: $25 Sølv

Post by Kjetil Kvist »

Flere for øynene opp for dem. De er enkle å forholde seg til, og de var populære på begynnelsen av 80-tallet også. 100-kronen er kanskje litt undervurdert. Er har man jo 100 kroner i sikring når man opplever at sølvprisen går nedover.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: $25 Sølv

Post by Espen »

Ja, det er også et stort pluss med den høye pålydende på de. Husker fremdeles når man kunne plukke opp femtikronene til rundt 60kr stykket. Da var de en no-brainer. Hundrekronen til roughly 120kr stykket er også en god deal.

Vet at det er spesielt en kjøper som har hamstret disse i hopetall på qxl og dermed påvirket tilgjengeligheten i alle fall litt.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: $25 Sølv

Post by Kjetil Kvist »

Det hadde vært veldig kult om man fikk utgitt en norsk bullion-mynt, gjerne en i sølv og gull. Motiver fra norske folkeeventyr, og markedsført under navnet Norwegian Troll.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”