$25 Sølv

Numismatisk forum
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: $25 Sølv

Post by Espen »

Enig. Om det at på til var sølv utvunnet i Norge så hadde man kunne markedsført det i en nasjonalistisk orgie.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: $25 Sølv

Post by Kjetil Kvist »

Passerte denne automaten på 57th Street i New York for noen uker siden. Du kunne kjøpe gull og sølv til alle døgnets tider, cash only, og prisene ble justert etter aktuell spot. Det jeg synes var interessant var at gullbarrene lå langt over spot. 100 dollar på unsen, og mer (i prosent) på 10 og 5-grams barrer. Silver Eagle lå 15 dollar over spot, og uoffisielle silver rounds på det dobbelte av det igjen.

Norge er faktisk et land der man kan kjøpe edelmetaller billig.
Attachments
image.jpg
image.jpg (135.27 KiB) Viewed 2205 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: $25 Sølv

Post by Espen »

Ser ut til at det blir færre helt råe deals på bullion. I alle fall for min del, men sterling sølvmedaljer med portrett av dronning Sonja får jeg fremdeles tak i til knallpris. :lol:
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: $25 Sølv

Post by stigulv »

Hvordan tror dere gull og søvprisene vil utvikle seg famover da?
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: $25 Sølv

Post by Posthornet »

Jeg har allerede kjøpt noen t.oz gullmynter til noe under 9000.- NOK pr. oz. Vurderer å kjøpe noen flere på ca. 8000.- NOK nivået. Ettersom jeg for tiden i Sverige har jeg ennå ikke begynt med sølvmynter som investering, da det her er moms på sølvet.

Er det noen som vet hvorfor Norge plutselig sluttet å gi ut gullmynter for flere år siden?
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: $25 Sølv

Post by AMO Berg »

Synes ikke hvermannsen skal holde på å investere i gull og sølv. Bruk pengene på noe som er litt mer spennende i stedet.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: $25 Sølv

Post by Espen »

Tror sølv raskt kan komme opp på tidligere nivå. Gull tror jeg kan ta lengere tid.

Bare spekulasjoner selvsagt.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: $25 Sølv

Post by karstkri »

Fallet i metallprisene bare fortsetter ned. I dag er sølv nede på 19,76 $ pr.oz og gullet på 246,57 kr pr. gram eller 7669kr pr.oz er bunnen nådd?
karstkri
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: $25 Sølv

Post by stigulv »

Gullet lå vel på 400$ unsen i 2002 gjorde det ikke?

Så kan nok sikkert falle mye mere.

Toppen var vel i 2011 på 1900$ unsen og nå er det vel 1290$ unsen

Men hvem vet

Eneste jeg nå vet er at jeg kjøpte mitt gull nesten på topp :-D
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: $25 Sølv

Post by Espen »

Handlet noe bullion sølv fra forhandler når prisen var $34 jeg. Rett før den gikk på trynet.
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: $25 Sølv

Post by Posthornet »

Jeg gjorde innkjøp på en del gullmynter ca. 9000.- NOK oz. Nå har jeg lurer og venter jeg på det rette øyeblikket å gå inn med nytt kjøp? Som det nevnes så kan den falle mer?

Så har også jeg oppdaget at gullpanda 2013 som selges til spot + en liten avgift synes å være det beste å kjøpe. Gullpanda fra tidligere år selges til høyere pris en for eksempel Canadian Maple, Krugerand og American Eagle.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: $25 Sølv

Post by Trond i California »

Det har vaert et sinnsykt tempo i kjoep av bullion her i USA de siste aarene. Naar jeg besoeker myntforhandlere har de ofte knapt tid til aa betjene oss numismatiske kunder fordi det er saa mange som vil selge og kjoepe soelv & gull.

Det er ofte to koeer, en med relativt fattige som selger smykker og bestikk i daarlige tider. Imidlertid har de som har kjoept mye de siste aarene ofte politiske grunner til dette. Det er blant konservative tildels utbredt "enighet" at alt skal til helvete fordi det trykkes saa mye penger, fordi Obama gjoer saa daarlig jobb etc etc. De samme folka kjoeper mye soelv, gull, vaapen, ammunisjon og mat for lagring. Det er nok mange av disse saakalte survivalists som naa sitter og kloer seg i hodet av de fallende priser. De gode nyhetene er at mynthandlerene plutselig har mer tid til aa betjene slike som meg... :D
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: $25 Sølv

Post by stigulv »

Men om en har invistert til mulige trange tider, og skal ha det liggende i mange år så vil det nok komme en topp igjen :-)

Kjøper nå fortsatt jeg iallefall.

Er menge fine Bulion jeg enda mangler :-)
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: $25 Sølv

Post by jornkris »

Jeg er glad jeg (somregel) klarer å kjenne igjen bobler når jeg ser dem.
Solgte det jeg hadde av sølvbullions i feb-april 2011. Fikk rundt 200 kroner per unse i snitt.
Alltid vanskelig å vite hvor mye slike bobler blåses opp og når det snur.
Jeg bruker litt teknisk analyse når jeg vurderer aksjer. Teknisk analyse av sølvprisene antyder videre nedgang.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: $25 Sølv

Post by Espen »

Hvor langt ned tror du vi skal?

$18.66 sølv og $1234 gull nå.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”