Minnemynter i fritt fall?

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Minnemynter i fritt fall?

Post by madsemann »

Viser til Nyeste kjøp tråden, der karstkri har kjøpt ett ol sett i sølv fra Numisma til kr 4200.
Selv solgte jeg ett slik sett i høst for ca 7000,- Jeg trodde derfor at det måtte være en feiltakelse av Numisma når de solgte settet for 4200. Etter nermere undersøkelser ser jeg at Roschberg har ett sett til 5400, som de har satt ned fra 6600, og enda ikke har solgt.
På Qxl ligger det tre sett uten bud til prisene 4400,- 4900,- og 5500,-

Jeg følger ikke så nøye med på minnemynter, men ser jo at det er flere andre som har falt enormt i pris det siste halve året.

Det burde jo ikke komme som noen overraskelse at disse myntene som det fins lastebillass av får en korreksjon. Men den kom raskere og hardere enn jeg hadde trodd. Det er som nevnt tidligere noen unntak slik som Grieg, men ellers er det prosentvis stor nedgang.

Ett rykte på bygda er jo at Samlerhuset har sluttet å kjøpe disse minnemyntene.
Er det så at SH er/var den eneste markedstegulatoren på disse myntene? Kan vi vente enda større fall? Hva tror dere kan være årsaken dersom det stemmer at SH har sluttet å kjøpe disse?

Så igjen. Hvor stor innvirkning tror forumet att dette kan få? Blir det langvarig?
Vi vet jo at det er en del mynthandlere som har hatt store inntekter på å kjøpe inn og selge videre til SH. Hva med de?

Kjør debatt.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Espen »

Har lenge styrt unna norske minnemynter utenom hvis det er en steikandes god deal. Store opplagstall +høy pris +økonomiske nedgangstider gir et forutsigbart resultat.
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by G.Ravn »

PÅ Frimerkehuset sin auksjon gikk det vel 2 stk for 3600,- + salær pr stk...
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Myge »

Vi hadde to salg 18.1 på 4500,- pluss salær. Et tredje sett ble usolgt.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by jornkris »

Hvis du fikk 7.000 for et sett i høst var du svært heldig.
Har sett mange slite med å selge de til 5.000. Fikk selv 7.000 for et sett, men det var for halvannet år siden, da gikk de for det hele tiden.
Selv har jeg en enkeltmynt fra Lillehammer jeg flere ganger har lagt ut på qxl til 400 siste måned. Som selger ser jeg hvor mange som er innom annonsen, sist den var ute i to uker hadde bare 5 stykker vært inne og sett på annonsen, selvfølgelig ingen bud. Det ser ut til å være samme bilde for de andre minnemyntene.

Jeg tror det er to årsaker til dette, som rett og slett er en kollaps. Det har kommet priskataloger med mer realistiske priser og at samlerhuset selger lite minnemynter for tiden.
Postordresamlerne har gått over til tokroner, sølvkroner og skillinger. Samlerhuset tilbyr nå flere forskjellige samlinger og det er begrenset hvor mange forskjellige samlinger kundene deres abbonerer på. Minnemynter har endt opp som et taperområde blandt kundene der. Før var det bare minnemynter man kunne abbonere på av norske. Med flere alternativer er det færre som abbonerer på minnemynter. For minnemyntene er det også lettere å se overprisingen enn det er for mynt som har sirkulert. Samlerhuset har derfor (som Mads sier) sluttet å kjøpe minnemynter, på hjemmesiden deres kan man nå bare selge dem millenium og sykkel-VM. Før kunne man selge dem alle minnemyntene.
Samlerhuset betalte fast pris for minnemyntene (f.eks 650 for 100 kr OL, 600 for 50 kr. OL osv), de faste prisene samlerhuset betalte var ganske nær hva de ble solgt for på qxl, skanfil inkl salær mm. (Samlerhuset kjøpte vel 90% av minnemyntene på skanfil før). For mynthandlerne var det bare å skyfle minnemyntene videre med garantert fortjeneste. Ga de 500 for en OL 100 kroner hadde de automatisk tjent 150 kroner, den eneste de behøvde å gjøre var å legge den i en eske og sende. SH kjøpte av samlere også, jeg solgte flere partier til dem. Fortjenesten var så sikker at prisene på qxl automatisk aldri havnet mer enn et bud under SHs innkjøpspris. Folk bød 600 for de visste at de kunne selge videre for 650.

Jeg viste innkjøpsprisene til SH, kjøpte minnemyntene på ebay for innkjøpsprisene minus passende fortjeneste, samlet alltid opp partier jeg tilbød dem og solgte, de ville alltid ha, men plutselig i april 2012 ville de ikke lenger kjøpe. (fant eposten fra SH, den er datert 30 april, kan ha skjedd litt før, forrige parti minnemynter jeg tilbød dem var i september 2011, da kjøpte de alt uten å mukke). Da dumpet jeg heller myntene på qxl. Samtidig begynte mynthandlere som aldri hadde hatt en minnemynt tilsalgs å selge dem, de begynte ikke bare å selge dem, de begynte å dumpe på qxl de også. Det var tydelig at heller ikke de kunne skyfle myntene videre. Men i begynnelsen holdt prisen seg oppe, en viss treghet er det i markedet alle hadde ikke fått det med seg. En eskalering av prisnedgangen kom med handlerkatalogen, nybegynnerne trodde ikke lenger de gjorde et kupp nå de fikk minnemyntene til 45% under katalogpris og bød lavere.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by madsemann »

Takk for informativt svar Jornkris.
Jeg gikk inn på SH`s hjemmeside for å finne ut hva de kjøper inn http://samlerhuset.no/innkjop
Der ser jeg hva jeg ikke skal kjøpe i den nermeste fremtid. Men det var ingen priser i denne listen. Hvor finner man den? Videre står det at man må være kunde hos dem for å selge, og det er jeg jo ikke.

Interessant å se at de ikke kjøper 20 kroner gull lenger, da kan det jo etterhvert være at man får kjøpt noen av disse til en fornuftig pris, les spottpris :)

Så hvis noen har liste over innkjøpspriser, så del den gjerne.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by jornkris »

Nei, de har aldri skrevet innkjøpspriser offentlig. Jeg tilbød dem mynter og så sa de hva de var villige til å betale for dem.
Fikk dermed hele listen for sølvminnemynter. Listene som de konsekvent hele tiden bruker justeres også prismessig en gang i året, (mens mynter de trenger/ikke trenger inn/ut av listen skjer kontinuerlig)
For minnemyntene fulgte disse justeringene ganske bra justeringene av prisene i katalogen. Når katalogprisen på OL 100 kr økte fra 975 til 1050 økte innkjøpsprisen fra 600 til 650. (hvis jeg husker riktig)
De ga 2.350 for sølv sykkel-VM og 2.175 for sølv millenium, trolig ikke endret siden katalogprisen ikke er det og dermed nok det de fortsatt gir.

Ellers er det bare å følge med på auksjonene hva de gir. F.eks toskillinger fra 1600-tallet har de kjøpt på offentige auksjoner for opp til 1.250 kroner (de bryr seg ikke om kvalitet), med salær havner man da rundt 1.500 som sikkert er innkjøpsprisen deres for disse myntene.

Du trenger ikke være kunde for å selge til dem, bare å fylle ut sjemaet, er det interessante mynter kontakter de deg selv om du ikke er kunde. Om du gjør det får du tre epost, først en blabla din henvendelse er registrert, så får du en epost fra en eller annen vikar blabla siden du ikke er kunde kan vi ikke kjøpe, men vi sender forespørselen videre til innkjøperne i tilfelle kjøp skulle være interessant, og så får du epost fra innkjøper hei dette er interessant vi gir priser i henhold til liste. Om du kontakter dem ofte blir du lei av disse automatiske mailene og vikarpjattet og så sender du epost rett til innkjøperne. Nordheggen er for opptatt til å svare, men islendingen og berta går gjennom lista og gir tilbud. Selv var det mest minnemynter jeg solgte til dem, da det er en oversiktlig og standart ting med rikelige muligheter for å kjøpe langt under deres innkjøpsprisen i utlandet. Men etter at de sluttet å kjøpe disse gjør jeg jo ikke det mer. Ellers er det bare slitte kobberskillinger jeg har solgt til dem. Prøvde først med salg av en og en på qxl, uten bud. Fikk deretter høyere pris for alle samlet enn hva samlet utrop på qxl var. Men bedre objekter er det vel uansett bedre å selge til de vanlige mynthandlerne hvor slikt prises individuelt eller direkte til andre samlere på qxl.
Dola
Posts: 25
Joined: 15 Jul 2012 12:31

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Dola »

Jeg var en av de ivrige som samlet på minnemynter, jeg likte de. Men så en dag oppdaget jeg at Samlerhusets sine sprell førte til noe uventet; De som ikke kunne noe særlig om mynter dro alt over èn kam og sa "minnemynter er fra samlerhuset, så da er det verdiløst har jeg lært". Jeg så hva som var i gjære og solgte det jeg ikke kastet i søpla. Og jeg ser nå at det stadig går nedover med minnemyntene. Triste greier :( Jeg er ihvertfall ferdig med de, og det er mange flere som meg.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by jornkris »

Det var egentlig et godt poeng.Råsalget av sølvmedaljer har helt sikkert hatt en langsiktig virkning på etterspørselen av minnemynter.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by madsemann »

Jeg er i alle fall glad for at jeg ikke sitter inne med noen minnemynter. Jeg har en følelse av at de vil fortsette å synke frem til SH satser på dem igjen. Men hvis de synker til nermere metallpris, så kan det godt hende jeg kjøper dem igjen :)
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by karstkri »

Huff da , håper jeg ikke har kjøpt katta i sekken :D Litt merkelig at samlerhuset styrer utviklingen så mye, men de har jo store kvanta.Er det samme utvikling på minnemynter i gull?
karstkri
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by bengt »

madsemann wrote:Jeg er i alle fall glad for at jeg ikke sitter inne med noen minnemynter. Jeg har en følelse av at de vil fortsette å synke frem til SH satser på dem igjen. Men hvis de synker til nermere metallpris, så kan det godt hende jeg kjøper dem igjen :)
Derfor man skal kjøpe mynter man liker å samle på. Har selv alle de norske minnemyntene, men de er i egen samling så spiller ingen rolle hva de selges for :-)
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by stigulv »

karstkri wrote:Huff da , håper jeg ikke har kjøpt katta i sekken :D Litt merkelig at samlerhuset styrer utviklingen så mye, men de har jo store kvanta.Er det samme utvikling på minnemynter i gull?
Ut i fra det jeg har sett, har det vært en nedgang på 1000 års mynten i gull, ellers holder jo alle de andre seg litt over spottpris :-) Men tipper nok att gullet en dag må nedover også da :-)
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by Alex R »

Du tipper at gullet skal ned i verdi.
Det du indirekte sier da, er at all inflasjon i verden går over til deflasjon.

Gull har steget jevnt og trutt siden midten av 80tallet.
1 oz gull har omtrent samme kjøpekraft idag, som på midten av 80tallet. (Kanskje bortsett fra melk og elektronikk)
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Minnemynter i fritt fall?

Post by signum »

Alex R wrote:Du tipper at gullet skal ned i verdi.
Det du indirekte sier da, er at all inflasjon i verden går over til deflasjon.

Gull har steget jevnt og trutt siden midten av 80tallet.
1 oz gull har omtrent samme kjøpekraft idag, som på midten av 80tallet. (Kanskje bortsett fra melk og elektronikk)
Tja - midten av 80 tallet!
Attachments
z_gold_all_data_o_usd.png
z_gold_all_data_o_usd.png (17.52 KiB) Viewed 5357 times
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”