Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Moderators: AMO Berg, OleKr

User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by ZZzzz »

Jeg synes at de med masse gryn får heller bruke deler av tida si til selv å undersøke proveniens, sjeldenhet og auksjoner etter mynter. Istedenfor at vi med mindre middler må gi tapt i budrunder, fordi de med masse gryn gratis og uten nevneverdig tidsbruk og jakt snapper opp objektene vi kunne ha fått til en overkommelig pris!

En gang måtte jeg gi tapt for en mynthandler på en utenlandsk auksjon, da han hadde fått gratis informasjon fra en annen person om mynten! Irriterende når slike snapper opp objektene man har brukt timesvis på å lete frem!
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by bengt »

A. M. O. Berg wrote:vanskeligere for kunnskapsrike samlere å gjøre gode kjøp
Dette går begge veier. Slik det er i dag så baserer de fleste budgivere seg på en katalogverdi. En sjeldenhetsanalyse slik du har gjort på 1/2 specie 1830 og 1833 viser samlere at de to er cirka like sjeldne, selv om den ene har mye høyere katalogverdi. Det kan bety at 1830 kanskje ender med å bli dyrere - men det burde også føre til at 1833 blir "billigere" fordi folk ser at den faktisk ikke er så sjelden som katalogverdien alene skulle tilsi...
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by ZZzzz »

hehe ;)

Jeg er ikke for å stenge noen ute fra forumet. Det er bare at jeg er skeptisk til at informasjon og kunnskaper andre bruker år på å tilegne seg, plutselig eiddr fritt tilgjengelig. Resultatet blir da ofte at noen resursterke som ikke gidder bruke så mye tid og krefter, snapper opp dette og driver prisene!
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by AMO Berg »

Takker for all respons!

Hvis noen av dere skal starte tråder som handler om temaene proveniens og /eller sjeldenhet, så må dere gjerne benytte dette underforumet som arena for dette. Den nye indexen ivaretar behovet for oversiktlighet, så det er heretter fritt frem til å legge inn tråder her.

Etterhvert blir det vel ordnet med et galleri på forumet som vil gi oss bedre muligheter til å lage oversikter. Det er mange mynter som bare skriker etter å bli kartlagt. 1/3 specie 1802 er nevnt og skilling 1770 står også langt fremme i køen!

Etterhvert blir det å gi seg i kast med 1600-talls mynter, men her vil det kunne bli litt diskusjon om hvilken systematikk som skal benyttes, Schou eller kanskje må vi lage en helt ny inndeling av varianter?

Jeg har ikke enerett til å lage slike oversikter. Alle som vil bidra er velkomne, men det er viktig at man opplyser hvilke kataloger som er benyttet til undersøkelsen. Man behøver ikke å være i besittelse av noe enormt katalogarkiv, men det er en fordel om man har tilgang til Oslo Mynthandel, Riibe og Høiland.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by svessien »

A. M. O. Berg wrote: En undersøkelse på Samlerforum kan antyde at myntsamling som hobby sliter med et rekrutteringsproblem: http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=6 ... +er#p42586 , nå tror jeg ikke at oversiktene på Proveniens og sjeldenhet er alt som skal til for å få flere interesserte i myntsamling, men må vi ikke stille oss spørsmålet om vi skal sette våre egne behov for å kunne kjøpe mynter billig litt til side, iallefall for en periode, og heller se litt på hva som er til det beste for vår hobby? Hvis det skal finnes kjøpere til myntene i fremtiden, bør vi ikke være mer aktive nå med å skape en positiv interesse for myntsamling? Jeg tror at deling av kunnskap er en nødvendighet for at vår hobby skal få en positiv utvikling i fremtiden, selv om det på kort sikt kanskje ikke lønner seg økonomisk for oss som samler i dag.

Kom gjerne med synspunkter!
Personlig tror jeg at det ikke er til det beste for vår hobby at prisene blir for høye. Det vil svekke tilveksten av nye samlere, om man ikke har sjans til å være med. Så kan man på den andre siden si at mindre samlere= mindre etterspørsel => lavere priser => nye interessenter på markedet.
Kanskje myntmarkedet er dømt til å gå i en boom-bust syklus, men for å unngå de største avvikene mellom topp og bunn, er haussing negativt. All haussing.

Jeg forstår ikke hva informasjon av typen "det er en auksjon der og der, med det og det objektet som man må betale mest mulig for" er positivt for hobbyen. Det kan hende det er noe jeg ikke har forstått der. Jeg sitter vel og tenker litt på de uten for tykke lommebøker som satser tiden sin på kunnskap og leting. Jeg tror ikke offentliggjøring på forum virker spesielt motiverende for dem.

Jeg synes informasjon av den formen som legges ut i proveniens forumet er veldig interessant, og synes du Anders gjør oss alle en stor tjeneste her. Jeg er veldig glad for at du tok fatt på det. Jeg er ikke veldig glad for at du og andre hausser auksjoner, men jeg kan smile til deg likevel: :)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by AMO Berg »

Jeg har selv hatt blandede følelser for den eksplosive prisutviklingen på eldre norske mynter de siste årene. For oss samlere som har drevet på en stund, og som kanskje har vært litt "bortskjemte", så blir det en ny situasjon å forholde seg til. Man blir nødt til å legge listen på det nivået ens lommebok tillater. Jeg har selv måttet begrense min egen samling veldig mye på grunn av dette. Drømmen jeg hadde for c.a. 10 år siden om å samle norske typer fra vikingetid til Oscar II er forlengst død og begravet. Men jeg vet ikke om samlegleden har blitt redusert selv om jeg har måttet begrense meg, faktisk synes jeg det er litt artig å kunne sikre seg en mynt etter en hard og blodig budrunde.

Slik jeg ser det, så er ikke mynter noe vi eier. Vi har dem bare på lån et begrenset tidsrom i historien, og prisen vi må betale for dem er egentlig bare et depositum.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by svessien »

faktisk synes jeg det er litt artig å kunne sikre seg en mynt etter en hard og blodig budrunde.

Det er vel ikke alle som opplever harde og blodige budrunder like lystbetont, og derfor reagerer på praksisen med haussing av auksjoner?

Mynter i depositum er jeg enig i, til en viss grad. Fin måte å si det på, det hørtes veldig trygt ut.
Det er ikke like trygt å tenke på konsekvensen av et krakk i markedet hvor man har deponert investeringen ;)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by kråkerøy »

Slike proveniens og sjeldenhets analyser kan ikke være prisdrivende. De aller fleste trådene fører jo til at det er flere registrerte eksemplarer enn mange tror.
Det er heller at det har vært for liten kunnskap de siste 18 år som er prisdrivende. Mangel på en god norsk katalog har gjort at mange tror at alt før 1814, og alt over 1+ etter 1814 er sjeldent, og dermed har betalt for mye for mange objekter.

Min gjetning er at noen mynthandlere har skodd seg på dette, og krevd en pris for mynter som ikke kan forsvares ut i fra det virkelige antallet omsetninger og tilgjengeligheten i markedet.

Spredning av slik kunnskap som disse proveniensanalysene er derfor, etter min mening, med på å normalisere prisene.
Den investoren som har kjøpt mynter, beskrevet som kjempesjeldne, som dukker opp i "bøtter og spann" på analysene her, mister nok interessen for å betale for mye for den neste, mens de myntene som virkelig viser seg å være sjeldne, fortjener den gode prisen de får.
At flere samlere får kunnskap er positivt for rekkrutering, og å få nye inn i miljøet. Tenk følelsen for en som ikke samler av å finne en gammel mynt i en skuff, og finne ut her at den er kjent i 16 eksemplarer. Det må virkelig være en spire til å begynne å samle.

Å opplyse før en auksjon i langtvekkistan at en god norsk mynt selges om to uker er en heller tvilsom sak. Da er man virkelig med på å drive opp prisene. Kunne de bli kjøpt hjem til hyggelige og lave priser for de som bruker tid på å tråle auksjonssider, ville det holdt prisene nede.

Jobben Anders gjør er Kjempebra, og ikke minst lærerik for han også.
Jeg har også ideer til noen flere sjeldenhetsanalyser. De kommer nok etterhvert. Har dessverre ikke fått bidratt med bilder i det siste, men kommer nok sterkt tilbake. :D
Det kunne bl.a. være morsomt å sette opp antall auksjonsomsetninger av noen gode kr/øremynt, for å vise hvor ofte de blir omsatt. Proveniens med å kjenne de igjen på bilder blir vel vanskelig der.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by ramazotti »

Støtter kråkerøy fullt ut her,det er ikke prisdrivende med slike anlyser.
Berg har gjort en kjempejobb,sammen med andre bidragsytere ,og jeg
sier tusen takk !

Det er faktisk mulig å finne artige objekter hos handlere som ikke er så godt kjent,men det krever litt tid. Hos større handlere er det langt vanskeligere å finne noe på
"tilbud", selv om det skjer.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by svessien »

Jeg synes også Kråkerøy sitt innlegg var veldig bra.
Jeg har lest det 5 ganger nå, og klarer ikke være uenig i noe........ :lol:
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by PCL »

Jeg stiller meg 100% bak Kråkerøy's vurderinger her.

Og jeg synes det er fint at han setter et klart skille på hva slags info som er bra å dele, hvor deling av kunnskap og informasjon om mynter og myntsamling er noe positivt og prisdempende (som må være noe av formålet med et Samlerforum), mens utlevering av mulighetene for en god handel er noe prisdrivende og ødeleggende (og etter mitt skjønn ikke et naturlig formål for et Samlerforum).

Så får det heller bli et spørsmål om hvordan de som legger ned så mye arbeid som f.eks. Anders har gjort, skal få igjen for det arbeidet de gjør. Det er ikke noe enkelt svar på det (vi vet jo fra din venn Morten Eske hvor vanskelig det er å få samlere til å betale for kunnskap/info). Men jeg antar at Anders gjør dette med stor hobbyinteresse og får både lærdom og glede av det han gjør. Så får vi andre heller være rause med TAKK for det vi her får av gratis informasjon, og bidra så godt vi kan med egne innspill og info.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by bengt »

svessien wrote:Jeg forstår ikke hva informasjon av typen "det er en auksjon der og der, med det og det objektet som man må betale mest mulig for" er positivt for hobbyen. Det kan hende det er noe jeg ikke har forstått der. Jeg sitter vel og tenker litt på de uten for tykke lommebøker som satser tiden sin på kunnskap og leting. Jeg tror ikke offentliggjøring på forum virker spesielt motiverende for dem.
Dette er jeg også helt enig i, jeg synes at man kanskje skal være "forsiktig" med å opplyse om auksjoner som inneholder en interessant norsk mynt. Selv vil jeg aldri opplyse andre om slikt (med unntak av folk jeg kjøper mynt for selvsagt), men det er jo i egeninteresse...

Mitt forrige innlegg gjelder kun proviens og sjeldenhetsanalyser, da det var svar til Berg. Og her synes jeg han gjør en kjempe fin jobb, og oppmuntrer ham til å gjøre mer. Jeg synes det er synd at jeg ikke har stort nok katalogarkiv selv til å bidra særlig i dette underforumet, og hadde Berg bodd i Oslo hadde jeg spurt om lov til å sitte hos ham og gå gjennom arkivet etter mynter jeg mener at vi burde kjøre en sjeldenhetsanalyse på :-)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by AMO Berg »

Jeg kan forstå argumentet om at det er prisdrivende å opplyse om ukjente auksjoner, men auksjoner er også en viktig kilde til kunnskap, som det kan være verdifullt å kunne diskutere her på forumet. Det handler også om muligheten for kvalitetssikring. Hvis auksjonshuset i Langtvekkistan har feilvurdert sine mynter, kan erfarne samlere gi markedet beskjed om dette.

Så må dere ha tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger! :wink:
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by Arve »

Takk til Berg. Selv om jeg ikke samler norsk mynt så kan det være interessant å se på disse oversiktene.
Til Kråkerøy må jeg si at jeg i hovedsak er enig. Enhver som er villig til å sette av en times tid i uka greier å holde seg orientert om hva som dukker opp på diverse auksjoner.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Diskusjonstråd for underforumet Proveniens og sjeldenhet

Post by PCL »

A. M. O. Berg wrote:Jeg kan forstå argumentet om at det er prisdrivende å opplyse om ukjente auksjoner, men auksjoner er også en viktig kilde til kunnskap, som det kan være verdifullt å kunne diskutere her på forumet. Det handler også om muligheten for kvalitetssikring. Hvis auksjonshuset i Langtvekkistan har feilvurdert sine mynter, kan erfarne samlere gi markedet beskjed om dette.

Så må dere ha tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger! :wink:
for eks. det å kaste ut "har du sett at det er en fin Specie på Goldbergs hvor man har oversett stjerna", er da ingen verdifull diskusjon. Det hadde kun en effekt, og det var å drive opp prisene, og det ble da ingen diskusjon av det.

At man diskuterer en mynt i etterkant av auksjonen, eller uten tilknytning til faktiske auksjoner, er en annen ting. Det er selvsagt interessant for oss alle å ha en gjennomgang av Stjerne-specien 1835, og der gjør jo Mr. Berg en verdifull innsats. Men å blåse en mulighet til en god handel for de som bruker tid og ressurser på å søke muligheter, er ingen verdifull informasjonsutveksling. Legg også merke til at han som informerte om auksjonen i Sverige hadde en nyopprettet profil sannsynligvis nettopp for å skape blest om auksjonen og intet annet, han var oppe i totalt 2 innlegg siden starten.

Forøvrig vil jeg vel ikke anbefale uerfarne myntsamlere å kjøpe potensielt feilvurderte mynter usett på auksjoner i Langvekkistan. Jeg så forsåvidt ikke mange verdifulle råd og tips om vurderingene av de auksjonsobjektene som ble utlevert på forumet heller. De fleste kommentarene på Goldberg-tråden var hvordan enkeltpersoner kunne registrere seg på hjemmesiden og legge inn bud.

Jeg har fått mange henvendelser fra forum-medlemmer som er sterkt imot denne offentliggjøringen av kommende auksjoner, og jeg er vel ikke den eneste som har observert at ganske mange tidligere aktive medlemmer har trukket seg tilbake og er nesten fraværende. Da synes jeg det er synd at en av moderatorene, Mr. Berg, aktivt argumenterer for fortsatt utlevering av auksjoner. Jeg vet at andre også synes at "det er fint og nyttig". Men jeg savner begrunnelse fra disse personene hva som er fint og nyttig ved denne utleveringen. Jeg har også tilgode å se noen særlig gode eksempler på verdifull informasjonsutveksling omkring kommende objekter.
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”