Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Quid sis interest, non quid habearis
Pippi
Posts: 99
Joined: 25 Nov 2012 05:05

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Pippi »

Var ikke samme mynten på auksjon hos Roma Num... for en tid siden?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Det kan ha vært en tilsvarende mynt, jeg følger ikke med på Romas auksjoner. Denne konkrete mynten har det ikke vært, den kommer fra Adams Collection. Lawrence A. Adams døde i mars 2015 og skal ha overlatt myntsamlingen for salg gjennom CNG. Gullstatéren til Eukratides er sjelden, men ikke unik.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by karstkri »

Mynter i god kvalitet med Cleopatra VII er skjeldne. Her er en pen med Cleopatra på ene siden og Mark Antony på andre ,men litt tannløs.

Link : https://www.vcoins.com/en/stores/sergey ... -196940809
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Flott mynt, men det synes på prisen - mer enn kr. 350.000 etter dagens kurs...
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Jeg liker pene damer, også på mynt: Denne kom opp på Triton i New York med estimat på $ 2.000. Den gikk for 10.000, da hadde jeg gitt meg i god tid før.
GR MysKyzikos TD Triton 170-150BC.jpg
GR MysKyzikos TD Triton 170-150BC.jpg (99.97 KiB) Viewed 2381 times
En tiltalende mynt, gradert EF. Men så på "hvermannsauksjonen" , CNGs "elektroniske" auksjon uken etter dukker denne opp:
GR MysiaKysikosTD170-150BC.jpg
GR MysiaKysikosTD170-150BC.jpg (206.58 KiB) Viewed 2381 times
Den er ikke like pen, graden er VF, og overflaten røffere, og over Y'en på revers har noen en gang reparert. Estimatet var det halve, og jeg fikk tilslaget for litt mer, men fortsatt godt under estimatet for Triton-versjonen. Mynten oppgis som "rare"/sjelden, og når jeg sjekker Coin Archives omsettes de ikke ofte.
Jada, jeg skulle gjerne ha hatt Tritonvarianten - den er en klar EF (01) fremfor min VF (1+). På den annen side - det er samme mynt, samme historie, ingen detaljer er tapt på min, selvom de er skarpere på den andre. Jeg fikk mynten i posten i dag, den var penere håndholdt (CNG har veldig skarpe fotos) og jeg tenker: godt over $ 8.000 spart - det blir flere mynter av det, så jeg er godt fornøyd!
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Ask »

Kjekt med dyremynter selv om de er dyre mynter. Men med et utrop på 50.000 kr er denne allerede litt smådyr . Men for en flott mynt og for en dynamikk som utgår fra krokodillen .https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... ot=2148191 :
Aegypto capta.jpg
Aegypto capta.jpg (244.78 KiB) Viewed 2354 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by karstkri »

Gratulerer med flott mynt Olav K. Er ikke noe must å ha topp kvalitet på slike skjeldene mynter , blir jo flere mynter når man går ned på kv.
Re. Ask Aegypto capta ( Egypt erobra ) Hvis jeg ikke tar feil så var Egypt erobra av Avgustus som ble feira på denne mynten. Gen. Agrippa banka Cleopatra VII og Mark Antonio i slaget ved Actum og etter det var det slutt for Photlemei styre i Egypt. Flott mynt tror den også finnes som auresus
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Trajan laget en kopi av aureus'en. Den gikk for $ 90.000 på Triton i januar, originalen er nok dyrere, selvom Trjans kopi kan være sjeldnere. Dessuten, det er sprett i Asks krokodille, enn Trajans kopi. Men det er jo gratis å ønske...
Ellers er Ægypto Capta (egypt erobret) en liten overdrivelse. Etter slaget ved Actium reiste Octavian til Egypt. Kleopatra begikk selvmord. Octavian erklærte "dette er mitt" og reiste hjem igjen. Om det i det hele tatt var blodsutgydelser, var de heller beskjedne. "Mitt" var bokstavelig, Octavian så Egypt som sin personlige eiendom, og i mange keisergenerasjoner forble det slik. Egypt var kornkammeret. Sikker inntekskilde, og når man lurer på hvorfor folk sloss om å bli keiser, når sjansen for brå død i embetet var overhengende - er Egypt en del av svaret.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Kan jo hive på et bilde av Octavians krokodille-aureus. Den var på auksjon i høst og en nordmann trakk seg når budene bikket millionen. det er bare to i privat eie, men krokodillen er slappere enn på denaren Ask viser:
ÆgyptaCaptaAU Oct.jpg
ÆgyptaCaptaAU Oct.jpg (62.78 KiB) Viewed 2315 times
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Ask »

Helt enig, det lille sine qua non med Aegypto Capta er dynamikken som utgår fra det åpne gapet til krokodillen. Men, når det er sagt, selvfølgelig ville jeg heller ikke avslått denne typen.

Mvh. Ask
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Ask »

Denne er uansett kanskje mer oppnåelig:
Hr6Wt8BbfAY52sYjnM4DF3Ni9gcSJy.jpg
Hr6Wt8BbfAY52sYjnM4DF3Ni9gcSJy.jpg (93.76 KiB) Viewed 2275 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Nå er det vårauksjoner rundt om igjen, tunge kataloger i postkassen. Neppe mange utskeielser for min del, New York-besøket i januar ble dyrt. Men denne på CNG 102 har jeg lyst på (har lyst på mange ting - og det er gratis å ønske):
SicSyr Agathokles ca 310-05BC.jpg
SicSyr Agathokles ca 310-05BC.jpg (105.15 KiB) Viewed 2219 times
Syrakus, Sicilia. tetradrakme under Agathokles, som en tid var iferd med å føre Syrakus tilbake til gamle høyder. Han hadde to typer av denne valør, én med Arethusa/Persephone mot venstre, og firspann på revers - m.a.o. en variasjon av det vanligste Syrakusmotivet, og denne hvor damen ser til høyre og hesten er erstattet av Nike som fortsatt ser ut til å jobbe et seierstrofe, hun har iallfall ikke lagt fra seg hammeren. Jeg liker portrettet, mynten er ganske pen (nær EF sier CNG), men damer fra Sicilia, spesielt Syrakus, blir fort dyre.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Og så ble den min! Gunnar T mente den ikke var god nok, og pekte særlig på reversen: navlen på reversen synes knapt og streken under halsen gir et galt bilde av den eneste "toppløse" greske mynt. Han viste til en mynt som selges på NAC senere denne måned. Der er reversen utvilsomt bedre enn på denne. Men adversen er ikke det, og minsteprisen på NACs eksemplar er høyre enn det jeg nå har betalt. I augustnummeret av NNT vil jeg dra en sammenligning mellom fem "like" mynter for å vise dilemmaet antikksamlere ofte har mellom forskjellige stempelvarianter.
SicSyrAgatokHeritage.jpg
SicSyrAgatokHeritage.jpg (340.4 KiB) Viewed 2174 times
Her har vi et noe nær perfekt eksemplar av samme mynt, navle og bare pupper er godt synlige. Sentrering god, mulig dobbeltpreg på advers, men ikke plagsomt. Men denne sto i $ 20.000 som glatt kan oversettes med kr. 200.000 med salær og porto. Min mynt er ikke like god, men det får jeg leve med.
Her er til sammeligning NACs variant, jeg liker ikke damen på adversen - sorry Gunnar, men navlen på revers hjelper ikke
SigSyrAgathokArsNumClass.jpg
SigSyrAgathokArsNumClass.jpg (77.01 KiB) Viewed 2174 times
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by grenl.har »

Skjønner godt du faller for slike mynter Olav, selv er jeg inne i en "middelalderperiode". Mye enklere mynter.
Ble litt nysgjerrig på de 3 beina, på de siste myntene. Vi har jo Trikvetra symbolet som ofte er blitt brukt. Men her har vi Triskelion symbolet (måtte google)
Flagget til Isle of Man (norsk øy i lang periode i middelalderen) har nesten samme symbol. Beina der er rustningskledde. Symbolet er også brukt flere andre steder, men opprinnelsen er fra den greske antikke-periode.

https://no.wikipedia.org/wiki/Triskelion
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Ja triskelen er et forunderlig symbol. Det må jo skrive seg tilbake til en "urtid" siden vi finner det i så mange ulike kulturer og lngt tilbake til historiens grålysning. Myntene overnfor er fra Syrakus på Sicilia, og du finner triskelen i Sicilias regionsflagg i dag.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”