Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Sjeldent pen provinsmynt - gratulerer igjen.
Apropos Romulus og Remus - har noen tenkt over hva Roma ville ha hett om Remus hadde vunnet slagsmålet mellom dem?
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Rema(1000) :lol:
karstkri
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Nye gamle mynter

Post by rega65 »

karstkri wrote:Rema(1000) :lol:
:lol: :lol:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Var i Ålesund for 14 dager siden på familiebesøk, rakk selvfølgelig innom Ove (Ålesund mynt og Antik handel) i sentrum av byen. Anbefaler alle en tur innom der. Alltid spennende. Det ble noen innkjøp..

Den eldste mynten var en kobber drakm. Alexander d. Store i kv.1+
Alex.d.store.jpg
Alex.d.store.jpg (33.44 KiB) Viewed 1135 times
Caligula er ofte dyre mynter, denne kan jeg leve med til tross for korrosjon..
Caligula.jpg
Caligula.jpg (71.49 KiB) Viewed 1135 times
Det ble noen Byzantiske mynter og (legger ut andre Byz. mynter "Ditt nyeste kjøp"). En av disse er Justin II.(f.520 d.578 keiser fra 565-78 på denne tiden ble den Byz.armé trengt ut fra Italienske halvøy.)Mynten er fra Thessalonica. 1/2 follis
Justin II.jpg
Justin II.jpg (43.09 KiB) Viewed 1135 times
Tar med en ikke alt for spennende mynt fra Otto II, slutten på 900 tallet. (strengt tatt ikke antik men middelalder, det var også den til JustinII...)
OttoII.jpg
OttoII.jpg (16.26 KiB) Viewed 1135 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Veldig bra bilder! Den eneste mynten jeg umiddelbart kan identifisere er Caligulas minnemynt over den "guddommelige" Augustus (DIVVUS AVGVSTVS som du kan lese av advers). Mynten er en dupondius, potrettet på advers er Augustus mens mannen i stolen kan være Caligula. Mynten er beskrevet i Sear 1 nr.1811. Preget mellom år 37 og 41.
Jeg har hørt sagt, men har ingen sikre kilder; at når Caligulas mynter er skjeldne er det fordi han var så forhatt at alle bilder av ham skulle ødelegges etter hans død, også myntene. Derfor skal vi kunne finne fler av de mynter han utga for å hedre familie og forgjengere: Augustus, Germanicus, Aggripina, Drusus og Nero (ikke han som ble keiser) enn hans egne. Dyre er de uansett.
Gratulerer - og så bra at du viser at det kan være moro å samle mynter selvom de ikke er i perfekt stand!
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Merker jeg får mer og mer interesse for mynter fra antiken. Kunnskapen er så som så, men kommer sakte...
Olav k. Takk for din alltid innformative og intressante tilbakemelding :!:
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Gratulerer med nye mynter Harald. Det er veldig bra ikke alle samler Norsk Årgangsmynter her, det hadde blitt litt kjedelig.Og antikke mynter er spennende og et område ingen klarer å bli helt utlært på.
karstkri
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Nye gamle mynter

Post by madsemann »

grenl.har wrote:Var i Ålesund for 14 dager siden på familiebesøk, rakk selvfølgelig innom Ove (Ålesund mynt og Antik handel) i sentrum av byen. Anbefaler alle en tur innom der. Alltid spennende.
Var selv innom der for noen uker siden. Meget sympatisk kar, og jeg fant et par godbiter til en av mine sidesamlinger, fagforeningsmerker :-)
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Nye gamle mynter

Post by peroenge »

Siste anskaffelse er en Geta denar, med flott skjeggvekst, men samtidig bar hake. Jeg har også samme keiser med med et mye yngre portrett samt et eldre portrett med fullskjegg. Morsomt å se utviklingen i utseendet på keiserene i løpet av noen få år. Olav V så vel lik ut fra 1958 - 1973...på myntene ihvertfall. De gamle romere hadde nok sans for detaljer.
14391LG.jpg
14391LG.jpg (61.08 KiB) Viewed 1002 times
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Lycia, OlymposDrachm84-77BC-CNG2680126.jpg
Lycia, OlymposDrachm84-77BC-CNG2680126.jpg (91.89 KiB) Viewed 955 times
På vei fra USA, en drakme fra Olympos - ikke der de arrangerte olympiader, men fra Lycia i Lilleasia (omtrent ved dagens badebyer). Siste århundre før Kristus, i realiteten under romersk styre - men romerne hadde hadde ikke mannskaper til okkupasjon ennå, så det ble styre via magistrater og plass til lokal autonomi og utmynting av høy kvalitet. Apollo på advers, en kithara på revers - forløperen for gitaren både språklig og som instrument. Hvorfor de valgte disse motivene i kombinasjon vet jeg ikke, jeg kjennner det ellers fra det som ble kalt den Chalkidiske liga i Makedonia: de greske byene (atenske kolonier) som ikke ville underlegge seg Phillip II, rundt 360 f.Kr.
Makedon, Chalkliga CNG88000082.jpg
Makedon, Chalkliga CNG88000082.jpg (17.45 KiB) Viewed 955 times
Vi skal ikke se bort fra at noen av "atenerne" i Chalkidia flyttet til mer vennligsinnede omgivelser i Lilleasia når Phillip hadde innlemmet området i sitt Makedonia. Og at disse på sitt nye hjemsted preget mynter med motiver de kjente fra hjemstedet. Det er flere eksempler på slik migrasjon av myntmotiver, men oftest fra persisk besatt Lilleasia til øyene eller "europeisk" fastland. Hva som er tilfellet her - sammenheng eller tilfeldighet - vet jeg (ennå) ikke. Det er slikt som er moro å finne ut.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Det har vært en glede å følge Olav K sine innlegg på dette forumet. Kjekt å se noen som klarer å dele kunnskap og historier om numismatikk, uten å havne i meningsløse disputter og gjerrig kverulering!
Apollo ble ofte avbildet med lyre eller khitara både i kunst og på mynter, siden han var musikkens gud. Kan man anta at Lycia var en kulturprovins på den tiden? Man regner vel at flere bystater i Lilleasia hadde en kulturell gullalder 2.-1. århundre BC, bl.a. på grunn av deres gode forhold til den voksende romerrepublikken.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Det synes jeg var hyggelige ord! Jeg er nå av den mening at noe av vitsen med et forum som dette er å dele. Noen vet litt om noe, noen litt om noe annet - noen mye om meget, men alle kan ha glede av å dele det man kan. Enten det gjelder identifikasjon, gradering, historie...alle kan vi ha glede av å lese om det. Jeg har lært masse her, og synes det er rimelig at jeg gir litt igjen der jeg kan ha noe å bidra med.
Jeg har den fordel at jeg er relativt fersk i numismatikken - så jeg har ingen prestisje å ta vare på. (Forøvrig er det min mening at det ikke er noe prestisjetap å innrømme at man kan ta feil, eller å innse at det kan flere enn én mulig løsning på et spørsmål) :)
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Nye gamle mynter

Post by rega65 »

Kjekt og se at du er tilbake på forumet igjen Svessien.Dine kunnskaper og gode innlegg har forumet ikke råd til å miste..... :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by 2rhaug »

svessien wrote:Det har vært en glede å følge Olav K sine innlegg på dette forumet. Kjekt å se noen som klarer å dele kunnskap og historier om numismatikk, uten å havne i meningsløse disputter og gjerrig kverulering!
Apollo ble ofte avbildet med lyre eller khitara både i kunst og på mynter, siden han var musikkens gud. Kan man anta at Lycia var en kulturprovins på den tiden? Man regner vel at flere bystater i Lilleasia hadde en kulturell gullalder 2.-1. århundre BC, bl.a. på grunn av deres gode forhold til den voksende romerrepublikken.
Der er snart jul. Jeg tror rett og slett jeg åpner min 18 år gamle Glenf. :!:
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Nye gamle mynter

Post by Mineline »

2rhaug wrote:
svessien wrote:Det har vært en glede å følge Olav K sine innlegg på dette forumet. Kjekt å se noen som klarer å dele kunnskap og historier om numismatikk, uten å havne i meningsløse disputter og gjerrig kverulering!
Apollo ble ofte avbildet med lyre eller khitara både i kunst og på mynter, siden han var musikkens gud. Kan man anta at Lycia var en kulturprovins på den tiden? Man regner vel at flere bystater i Lilleasia hadde en kulturell gullalder 2.-1. århundre BC, bl.a. på grunn av deres gode forhold til den voksende romerrepublikken.
Der er snart jul. Jeg tror rett og slett jeg åpner min 18 år gamle Glenf. :!:
Alene ??
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
Post Reply

Return to “Antikke mynter”