Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Artig at noen satser på såpass sære mynter som de firkantede dirhemene lenger opp, gratulerer!
OMG har bare 2 mynter innenfor mitt område, men hovedgrunnen til at jeg ikke kommer er at jeg på lørdag drar dit disse to myntene kommer fra.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

En av antikkens mest brutale mynter ?
Augustus, Denar, preget 8 f. Kr i Lugdunum ( Lyon ).
Etter Tiberius militære suksess i Germania måtte stammenes høvdingfamilier stille barn av som gisler. Mynten viser en germansk fyrste som rekker sitt barn opp til Augustus som sitter opphøyd på en sella curulis på en plattform.
RIV 201a
3,65 g
Augustus RIC 201a Re.JPG
Augustus RIC 201a Re.JPG (300.93 KiB) Viewed 1363 times
Augustus RIC 201a Av.JPG
Augustus RIC 201a Av.JPG (286.65 KiB) Viewed 1363 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Impulskjøp på dagens CNG:
ByzNiceaTeodor1ComnenusLascaria1208-22ARTrachyMagnesia.jpg
ByzNiceaTeodor1ComnenusLascaria1208-22ARTrachyMagnesia.jpg (160.04 KiB) Viewed 1359 times
I 1204 ble Konstantinopel ranet og rasert av korsfarere, men pavens velsignelse. Etter det store skisma i 1054 var jo de ortodokse blitt erklært hedninger, og det kunne være lettere å frelse dem enn gjenstridige arabere, dessuten var krigsbyttet udelt meget større i det som til da hadde vært "verdens hovedstad". Lite fortalt i vestlige historiebøker. En flamsk greve ble innsatt som "latinsk keiser" - han fikk ikke lov til å kalle seg romersk keiser, ettersom den siste østromerske keiser var eliminert, var det bare én romersk keiser - den hellige tysk-romerske - og han mente paven i Roma at han hadde kontroll på.
Men noen bysantinere kom seg unna blodbadet, og etablerte konkurrerende riker. Én i Epeiros, Pyrrhos gamle kongerike ved Adriaterhavet, han torde ikke kalle seg keiser ( det holdt med "despot" i betydningen enehersker), Den mektige familien Comnenus anla keiserriket Tribizond langs Lilleasisa nordkyst mot Svartehavet, og atter andre samlet seg om Nikea. Teodor er den samlende kraft for Nikea, på morsiden har han Comnenusfamilien, men Lascarfamilen har nok også hatt en del makt, og hans genistrek var å få patriarken til å erklære Nikeariket som det sanne Romerrike og arving til Konstantinopel. Fra 1208 klarer han å produsere mynter som denne, riktignok bare i sølv (dog sølv - ikke billon, dårlig sådan som latinkeiseren i Konstantinopel måtte ty til). Mynten er nær EF, en tilstand særdeles sjelden for mynt i sluttfasen av det vi senere skulle kalle Bysants. Advers sittende Jesus, revers Teodor og St. Teodor - en ikke liten markering overfor omverdenen må vi tro. Teodor må ha vært en glitrende diplomat i tillegg til organisator. Latinerne i Konstantinopel og muslimene i øst, representert ved sultanen av Iconia var hjertelig enige om å utslette keiserriket i Nikea, men de rakk ikke å bli enige om hvordan, og en utålmodig sultan møtte sin død i forsøket. To generasjoner senere kunne Nikeariket stryke Latinerriket av kartet, i 1261. Men Østromeriket kom aldri ordentlig til krefter, handelsmonopolet med øst var slutt da korsfarerstatene ble etablert i Palestina og Venezia og Genoa kunne hente varer der i stedet for å ta omveien om Konstantinopel. I 1453 var det endelig slutt, osmanerne kontrollerete ikke bare Lilleasia, men store deler av Konstantinopels omland. Men muslimenes erobring av byen var langt mindre destruktiv enn korsfarerernes fremferd i Jesu navn. En liten kuriositet: Familens Comnemnos private keiserrike i Trebisond overlevde <Kontantinopel med flere tiår, men så var de i realiteten et lydrike, og "keiseren" hadde giftet seg med en sultandatter. Men ved et tronskifte på slutten av 1400-tallet meldte sultanen at nå var det nok, den blivende keiser kunne godt bli satrap for Trebisond-provinsen, men glem "keiser".
Mynten er preget mellom 1208 og 1212, altså kort etter patriarkens signing, og et ikke ubetydelig vitnesbyrd om vilje til å stå i mot. Senere mynt faller fort i gruppen "billon".
Jeg betalte godt over estimat, men jeg syntes historien var verd det.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Sorry Ask - at vi la inn samtidig, din mynt er også spennende. Skikken med å kreve gisler fra overvundne stammer/folk/byer/stater har lange røtter i romersk historie, men det er ikke ofte gjengitt på mynt!
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Ask wrote:En av antikkens mest brutale mynter ?
Augustus, Denar, preget 8 f. Kr i Lugdunum ( Lyon ).
Etter Tiberius militære suksess i Germania måtte stammenes høvdingfamilier stille barn av som gisler. Mynten viser en germansk fyrste som rekker sitt barn opp til Augustus som sitter opphøyd på en sella curulis på en plattform.
RIV 201a
3,65 g

Augustus RIC 201a Re.JPGAugustus RIC 201a Av.JPG
Gratulerer! Det er historien rundt som gjør disse myntene så interessante å samle på. Germanerne tok jo en grusom hevn i Teutoburgerskogen noen få år senere. Det ble ikke så mye igjen av legion 17, 18 og 19, og vi ser jo på din mynt at germanerne hadde noe å hevne.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Gratulerer med nye mynter Ask og Olav K. Den Augustus denaren har jeg ikke sett før.Så i Sear og der er den ikke med som denar, men akkurat samme motiv som aureus fra samme sted og år .Sear nr. 1580 og RIC 200
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Ble en ny mynt idag Septimuius Serverus denar.
Septimius Severus, 193 - 211 AD
Silver Denarius, Rome Mint, 19mm, 3.32 grams
Obverse: SEVERVS AVG PART MAX, Laureate head of Septimius right.
Reverse: PM TR P VIII COS II PP, Victory hovering left holding open wreath over shield set on base.
RIC150

Prøver å få det Sevanske dynastiet komplett m. gemaliner.

JuliusBassianus



JuliusAvitusAlexianus JuliaMaesa JuliaDomna Septimius Severus193–211



JuliaSoaemias JuliaMamaea Geta211 Caracalla211–217



Heliogabalus218–222 Alexander Severus222–235
Attachments
SeptimusSeverus.jpg
SeptimusSeverus.jpg (208.68 KiB) Viewed 1300 times
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Da fikk jeg bestilt meg Geta til samlingen.

ER3 - Geta (A.D. 198-211), as Caesar under Septimius Severus and Caracalla, Silver Denarius, 3.34g., 20mm, Rome mint, A.D. 203, laureate draped bust of Geta right, SEPT GETA CAES PONT, rev., Felicitas standing left holding caduceus and cornucopiae, FELICITAS PVBLICA, (RCV 7173; RIC 9a), very fine. $75
Attachments
Geta.jpg
Geta.jpg (131.75 KiB) Viewed 1298 times
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Gratulerer, litt av en familie, Severanerne. Septimus var nok over gjennomsnittet begavet, sikkert også slu, en nødvendighet på den tiden. Og han hadde en sterk kone, Julia Domna. Mens han var av soldatfamilie i Afrika, var hun av prestefamilie fra Syria. Mens Septimus var ute på hærferd, var hun hjemme og styrte Roma. To sønner: Caracalla (offisielt keisernavn: Mark Aurelius Antoninus, det står oftes Antoninus på myntene hans) og Geta. Begge utnevnt til Cæsarer ("kronprinser") i ung alder. Ingen broderkjærlighet mellom dem. Så snart far var død, fikk Caracalla Geta drept, samme skjebne led også enhver som kunne tenkes å true C's stilling. Om Caracalla ikke var sinnsyk i medisinsk forstand, så hadde han vel en "alvorlig personlighetsforstyrrelse", han likte å utøve vold på alle nivåer. Skuffet over at Alexandrias befolkning ikke viste tilstrekkelig entusiasme da han kom på visitas, lot han 25.000 av dem drepe. Da han kom til Kappadokia fant folket det tryggest å endre hovedstaden navn til Antoniniapolis (e.l.) .
Han ble myrdet i 217 av generalen Macrinus som tok keisertittel, men det var mer enn Julia Domnas slekt ville finne seg i ( Domna begikk selvmord etter Caracallas død.) Inn kom nevø Elagabalus. Hans offisielle keisernavn var det samme som Caracallas, men han tok navnet etter den syriske sol-gud E. Han var hoppende gal, gudsdyrkelsen besto visstnok i å kopulere med alt som rørte seg; kvinner, menn, dyr, døde og levende. I mellomtiden ble riket styrt av mor Julia Soemias og bestemor Julia Maesa. Selv blaserte romere ble opprørt over livsførselen, og i 222 ble han drept sammen med mor og dumpet i Tiberen. Men Julia Maesa hadde flere barnebarn, og nå ble Severus Alexander innsatt, hans mor var Julia Mamaea, også en sterk dame. Det var ikke denne Severus. Han giftet seg med Orbiana, som ble populær. Det likte ikke mor og bestemor som gjerne ville være førstedamer alene, så de tvang mannen til å skille seg og sende Orbiana i eksil i Afrika. I krig med germanerne i 235 viste Severus pasifistiske tendenser, nok til at han og mor ble myrdet av generalen Maximinus.
Det var slutten på severanerne, og perioden hvor "syriske prinsesser" styrte Roma.
Caracalla og Geta bør du få flere mynter av, som barn, unge og voksne. Geta rekker såvidt å få skjegg før han ekspederes, mens Caracalla stadig ser villere ut. Ville ha skremme folk med myntene sine? Elagabalus kan også følges fra pen ung mann til vrak: sex, drugs (men neppe rock 'n roll) satte sine spor - også på mynten. Julia Maesa, søster av Domna, var ikke så pen som henne. På noen av myntene ser hun ut som svigermor fra helvete, hvilket hun var - gå for en av disse.
Last edited by Olav K on 13 May 2016 23:36, edited 1 time in total.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

Gratulerer med deres nyervervelser og tusen takk for kommentarene ang min Augustus- denar. Hadde nok ikke sagt nei takk til den tilhørende Aureus. Jeg vet at Bode- museet i Berlin har en i sin samling, men jeg har ikke sett den ellers, den må være enda sjeldnere enn denaren. det er vel i grunnen et mirakel at mynter fra før Neros myntforringelse har overlevd, etterpå var dem jo verd mer enn " face value " og det var lønnsomt å smelte dem ned.

Også denne denaren er ny:
RIC 243, Trajan, denar fra alimentasjonsserien som jeg nå har tre mynter fra.
Revers viser Annona som holder et barn i hånden, en annen tolkning er at barnet rekker fram en skriftrull, men dette er litt vanskelig å tyde, synes jeg.
Mynten virker dessverre litt polert, men heldigvis danner sølv en ny patina fort. Mine arvinger vil sikkert synes at den har en flott patina :D
Trajan RIC 243 Re.JPG
Trajan RIC 243 Re.JPG (260.74 KiB) Viewed 1261 times
Trajan RIC 243 Av.JPG
Trajan RIC 243 Av.JPG (305.79 KiB) Viewed 1261 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Gratulerer, fin mynt tross "lyter". Kan du fortelle mer om "alimentasjonen" og myntene knyttet til denne?
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

Olav K wrote:Gratulerer, fin mynt tross "lyter". Kan du fortelle mer om "alimentasjonen" og myntene knyttet til denne?
Alimentasjonspoliktikken var et nasjonsbyggingsprogram som muligens allerede startet under Nerva. ALIM ITAL - myntene fra Traans regjering ble slått i 107/08, muligens for å feire tiårsjubileet.
Her to artikler fra en eldre publikasjon:
http://www.forumancientcoins.com/numisw ... LIM%20ITAL

http://www.forumancientcoins.com/numisw ... AL%20S%20C

Nyere forskning vektlegger nok mer maktaspektet ved denne politikken, en tysk forsker ved navn Gunnar Seelentag har skrevet flere artikler om dette temaet, det er nokså komplekst og jeg forstår ikke alt enda, hvilket gjør materien enda mer spennende.
ALIM ITAL - serien omfatter såvidt jeg vet en eller to sestertier,to denarer og to aurei.
I forbindelse med Trajans Cura Italiae ( som vel må tolkes som patronens omsorg for sine skydfolk ) må man visstnok også se mynter som ARABIA - denaren og aureus som viser Arabias rikdom ( kanelkvist ) og myntene til minne om via Trajana og det nye forumet som ble bygget under Trajan.
Og hvem måtte betale for gildet ? Dacerne, som vist på DACIA CAPTA- myntene.
Mye å samle og mye å forske på med andre ord.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Ask wrote:Mye å samle og mye å forske på med andre ord.
JA!! og det er det som gjør det så morsomt!
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

[quote="Ask"]Gratulerer med deres nyervervelser og tusen takk for kommentarene ang min Augustus- denar. Hadde nok ikke sagt nei takk til den tilhørende Aureus. Jeg vet at Bode- museet i Berlin har en i sin samling, men jeg har ikke sett den ellers, den må være enda sjeldnere enn denaren. det er vel i grunnen et mirakel at mynter fra før Neros myntforringelse har overlevd, etterpå var dem jo verd mer enn " face value " og det var lønnsomt å smelte dem ned.

Fins ialfall en i privat eie, ble solg på Numismatica Ars Classica Auction 51 - 5 March 2009 for 22,000 chf

Link : http://davy.potdevin.free.fr/Site/augustus2.html
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

CNG Printed Auction 102 i dag. Mange overraskelser. Veldig meget gresk, og ganske mange romere gikk under estimat ( og CNG er kjent for beskjedne estimater). "Berømte mynter" gikk høyt. Eksempel, to mynter fra Leontini på Sicilia:
GSicSyrIILeontinstd..jpg
GSicSyrIILeontinstd..jpg (101.11 KiB) Viewed 1163 times
Denne er avbildet i mange tekstbøker, det er Apollos hår på advers som gjør den spesiell i forhold til mange andre. Hoover mener at den er R2, dvs færre enn 25 eksemplarer kjent. Nå har de fleste jeg har sett utbudt blankettfeil, mulig det som fikk denne langt over estimatet. Den neste er også R2, og jeg mener at jeg ikke har sett den langt så ofte som mynten ovenfor. Den er ellers ikke avbildet i populærskrifter ( men er hos Hoover).
GSicLeontinCNG10200108.jpg
GSicLeontinCNG10200108.jpg (104.53 KiB) Viewed 1163 times
Men den var det ingen andre enn meg som ville ha. Apollo ser jo feminin ut, men det gjør han ofte - og jeg ble litt fascinert av at der jeg fant et bilde av denne mynten var det akkurat denne. Det sier meg at det er ikke så mange i sirkulasjon. Begge mynten er laget mens Leontini var en ledende by på Sicilia ( ca 430 f.Kr.) - få år senere ble de kuet av Syrakus, som laget enda flottere mynter. Det er futt over disse også, den øverste kjøpte jeg hos Numisma for noen år siden, men den har blankettfeilen som plager den fleste av disse - men så kosen den da også en brøkdel av hva dagens kjøper måtte betale.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”