Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Nye gamle mynter

Post by peroenge »

karstkri wrote:
Ask wrote:Gratulerer med deres nyervervelser og tusen takk for kommentarene ang min Augustus- denar. Hadde nok ikke sagt nei takk til den tilhørende Aureus. Jeg vet at Bode- museet i Berlin har en i sin samling, men jeg har ikke sett den ellers, den må være enda sjeldnere enn denaren. det er vel i grunnen et mirakel at mynter fra før Neros myntforringelse har overlevd, etterpå var dem jo verd mer enn " face value " og det var lønnsomt å smelte dem ned.

Fins ialfall en i privat eie, ble solg på Numismatica Ars Classica Auction 51 - 5 March 2009 for 22,000 chf

Link : http://davy.potdevin.free.fr/Site/augustus2.html
Flott Augustus denar. Den er ikke blant de vanligeste men heller ikke veldig sjelden. Jeg finner 9 eksemplarer på acsearch.info av ric 201a og 5 stk på CNG sine sider. Dukker opp jevnt og trutt. Men morsomt motiv. Jeg har en del Augustus men denne mangler jeg.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

En riktig flott sommermynt med et eksotisk hint :

Trajan AE Sestertius. 103-111 AD. IMP CAES NERVAE TRAIANO AVG GER DAC P M TR P COS V P P, laureate bust right, slight drapery on left shoulder / SPQR OPTIMO PRINCIPI SC, ARAB ADQ in ex, Arabia standing facing, head left, holding with branch and bundle of cinnamon sticks; camel at foot left.

RIC 465
33,4 mm, 26 g, stempelstilling 90 °
Trajan RIC 465 Av – Kopi.JPG
Trajan RIC 465 Av – Kopi.JPG (91.3 KiB) Viewed 1530 times
Trajab RIC 465 Re – Kopi.JPG
Trajab RIC 465 Re – Kopi.JPG (108.18 KiB) Viewed 1530 times
Trajan RIC 465 Rand a – Kopi.JPG
Trajan RIC 465 Rand a – Kopi.JPG (54.33 KiB) Viewed 1530 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Gratulerer med " ny gammel mynt " , de er flotte de store Sestertiusene. Er den ex. Imperator coins fra Helmut Collection ?
karstkri
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

karstkri wrote:Gratulerer med " ny gammel mynt " , de er flotte de store Sestertiusene. Er den ex. Imperator coins fra Helmut Collection ?
Jepp, stemmer ? Vet du hvem Helmut var ?

Mvh. Ask
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Nei ,og ikke lett å google med bare fornavn, vill sikkert være anonym.Fant mynten din ved å google den Engelske teksten :wink:
karstkri
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

karstkri wrote:Nei ,og ikke lett å google med bare fornavn, vill sikkert være anonym.Fant mynten din ved å google den Engelske teksten :wink:
Med andre ord, selgeren har også klippet ut teksten fra wildwinds :D

Edit: Og både han og jeg tok feil, det er ikke RIV 465, men RIC 466.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Nye gamle mynter

Post by ramazotti »

Her er en ganske informativ side som forteller litt om romersk mynt, på dansk:

http://denstoredanske.dk/Geografi_og_hi ... v%C3%A6sen
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

En liten godbit på dagens CNG.
GrTrakMesambriaDiob4århBC.jpg
GrTrakMesambriaDiob4århBC.jpg (178.25 KiB) Viewed 1447 times
Fra Messambria i Trakia, en liten mynt - diobol. En slik mynt, beregnet på "daglig bruk" er normalt godt slitt, så denne skiller seg ut. Hjelmen er spesiell, de små øyegluggene har nok gitt god beskyttelse, men hjelmen må sitte ganske fast for at utsikten ikke skal mistes. Frontbilde av hjelm på mynt er heller ikke vanlig.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

Olav K wrote:En liten godbit på dagens CNG.GrTrakMesambriaDiob4århBC.jpgFra Messambria i Trakia, en liten mynt - diobol. En slik mynt, beregnet på "daglig bruk" er normalt godt slitt, så denne skiller seg ut. Hjelmen er spesiell, de små øyegluggene har nok gitt god beskyttelse, men hjelmen må sitte ganske fast for at utsikten ikke skal mistes. Frontbilde av hjelm på mynt er heller ikke vanlig.
Virkelig en liten skjønnhet. Jeg har trålet forskjellige myntsider, dog uten å finne maken, som regel er de slurvete preget. Gratulerer!
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye gamle mynter

Post by Ask »

Min nyeste gamle mynt er også en småtass ; rake motsetningen til orichalkum- kolossen fra juli.
Trajan, Semis, preget ca 107- 09
RIC 685
3,6 g
19 mm
Stempelstilling180°
Til vanlig er disse småmyntene nesten totalt nedslitt. De ble ikke preget ofte men hadde nok sin funksjon i hverdagen. Under Caligula ble det preget en semis uten portrett som viser bildet av en lue som sjøfolk og vanlige arbeidere gikk med, dette kan tolkes dithen at mannen i gate skulle få en mynt som viste noe han dro kjensel til. Også det faktum at det eksisterer semisses som ikke er laget i offisielle myntverksted kan tyde på at disse myntene sirkulerte ,ellers hadde dem ikke vært interessant å etterligne.
Trajan RIC 685 Portrait.JPG
Trajan RIC 685 Portrait.JPG (134.26 KiB) Viewed 1363 times
Trajan RIC 685 Tisch mit Opfergeräten.JPG
Trajan RIC 685 Tisch mit Opfergeräten.JPG (211.7 KiB) Viewed 1363 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Gratulerer med pen bruksmynt i fin kvalitet. Ellers var jeg på Bode-museum i går og fikk en overdose med praktmynter og noen ideer til hva jeg må skaffe meg.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

En liten perle fra Syrakus- en hemidrakme/1 Litra fra Dionysos I, han med de gjeve dekadrakmene. men dette er en liten puslemynt. Helt klart brukt. Slått mellom 405-400 f.Kr. Signatur (synes neppe på bildet - E - og de lærde er ikke enige om signaturen stør for Eukledias eller Euainetos. Bildet viser at mynten er sliten, men i naturlig størrelse ( diameter omtrent som en norsk ett-øre) ser den veldig pen ut. Dessuten sjelden, iallfall med signatur.
SicSyrDio1405-400HemidrakSignE R.jpg
SicSyrDio1405-400HemidrakSignE R.jpg (190.03 KiB) Viewed 1317 times
"E"en kan skimtes mellom delfinene i bunnfeltet, og jeg tar CNGs ord for det. HGC 1367, Boehringer II 18.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Pen sak det der Olav. Hva er det tegnet som sees mellom hårknuten og delfinen, er det et myntmerke?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Det er en N, siste bostav i SYPAKO3ION.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Ja han er ikke den første som starter optimistisk med god plass mellom bokstavene og ender opp med ikke å få plass til den siste. :lol:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Antikke mynter”