Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Da ble det en ny keiser , Vespasian på V auk.

Lot 60. Vespasian. A.D. 69-79. AR denarius (17 mm, 3.18 g, 6 h). Rome, A.D. 71. [IMP] CAES VESP AVG P M, laureate head of Vespasian right / AVGVR above, TRI POT below, religious emblems: simpulum, aspergillum, jug and lituus. RIC 43; RSC 43. VF, peripheral toning, porous.
Attachments
VA271-4064LG.jpg
VA271-4064LG.jpg (79.23 KiB) Viewed 1486 times
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Pen mynt , men defnitivt ikke noen pen mann. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Titus Judea Capta 72 CNG88001279.jpg
Titus Judea Capta 72 CNG88001279.jpg (15.64 KiB) Viewed 1408 times
Siden Karstkri har begynt med Vespasian kan vi jo fortsette med sønnen Titus, som under sin fars kommando slo ned det jødiske opprøret i år 70/71.
Begivenheten ble feiret med flere mynter, dette er en av dem: "Judea" sitter fange (capta) under palmetreet. Jødiske fanger (og krigsbytte) er forøvrig avbildet på Titus' triumbue i sørenden av Forum i Roma. Felttoget gjorde slutt på enhver jødisk drøm om å styre i det "forgjettede" land, og var sterkt medvirkende til at jødene spredde seg rundt Middelhavet og ellers i Midt-østen. Jødiske bosetninger utenfor Israel hadde det vært lenge før, men etter Vespasian/Titus skjøt det virkelig fart. Jeg kan forøvrig sterkt anbefale Simon Sebag Montefiores "Jerusalem - en biografi" (nylig utkommet på norsk, billigere på engelsk). Det er både en glimrende repetisjon av oldtidshistorie (fra tildels uvante synsvinkler) og en solid bakgrunn for å mene noe om dagens situasjon. Han burde bare ha brukt flere mynter som illustrasjon.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Fin mynt! Det var andre tider når romerne styrte verden. Nå lar de seg styre av en gammel lombardisk gris. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Seleukid, Antiochos IV, Tetre 175-64 BC.jpg
Seleukid, Antiochos IV, Tetre 175-64 BC.jpg (15.89 KiB) Viewed 1355 times
Siden vi var i Jerusalem kan vi jo fortsette der. Antiochos IV(AIV) var yngste sønn av seleukidkongen Antiochos III, som romerne stoppet i Lilleasia i 189 f.Kr. AIV var gissel hos romerne i 12 år deretter, kom hjem og tok makten i 175. Far (A.III) hadde erobret Palestina fra ptolemeerne i Egypt, og her trodde man at tronskiftet var en fin anledning til å ta det tilbake. De tok feil, AIV moste den egyptiske hær og innledet beleiring av Alexandria. Men foran Alexandria ( i 168 f,Kr) møtte han ingen hær, men en enslig romersk senator, Popilius som ba ham reise hjem - Roma ville ikke tillate en enkelt stormakt i Midtøsten. Antiochus som hadde sett hva romerne hadde gjort men far, ble muggen, men tok meldingen. Veien hjem gikk via Jerusalem, og snytt for krigsbytte i Egypt forsynte han seg like godt av tempelets skatter. Ikke nok med det han hadde latt en Zevs-statue bli oppført på tempelplassen, og nå ofret han av alle ting - gris -- tempelalteret! Slikt blir det opprør av; de som har gamle bibler i huset kan lese om det i Makabeerbøkene (som er utelatt fra vanlige norske utgaver) hvor AIV skildres som fetter av faen. Antagelig var han en ganske dyktig fyr, myntportrettene viser en betemt ung mann med fast blikk, men tiden var kommet for romernes jerngrep på Midtøsten, tiden var ikke på Antiochus' side.
Stiig
Posts: 42
Joined: 19 Mar 2010 18:26

Re: Nye gamle mynter

Post by Stiig »

Er dette en nyerhvervelse, Olav K? Uansett, pen mynt med godt portrett og god stil!

Stiig
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Nei, denne har jeg hatt en stund. Portrettmynter fra hellenistiske kongeriker etter Alexander er for tiden mitt "hovedområde".
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Den siste skulle jo ikke ha vært under "nyerhvervelser". Sorry, får bøte med denne - på vei i posten:
KappAriarX Cng2660179.jpg
KappAriarX Cng2660179.jpg (87.6 KiB) Viewed 1287 times
Ariarates X Eusebios Philopator, konge i Kappadokia 42-36 f.Kr. Drachme. Hellenistiske portrettmynter kunne være "heroiske", men mange var realistiske og som denne, slett ikke flatterende. Kappadokia gjorde seg selvstendig mens seleukider og antigonider sloss om makten i Lilleasia (255 f.Kr). Graden av selvstendighet varierte, og da denne mynten ble laget var Kappadokia under romersk kontroll i alt annet enn navnet. Etterfølgeren gadd ikke mer, og ga bort landet til romerne. Kvalitetsmessig viser denne mynten også at stempelskjærerkunsten ikke lenger er det den engang var, men likevel god nok til at du får et inntrykk av hva slags mann denne kongen var.
fredmynt
Posts: 3
Joined: 09 Sep 2010 14:58

Re: Nye gamle mynter

Post by fredmynt »

DEKADRAKME. VÆRT I FAMILIENS EIE MINST 3 GENERASJONER. Vekt 24 gr.
DEKADRAKME. VÆRT I FAMILIENS EIE MINST 3 GENERASJONER. Vekt 24 gr.
IMG_5009.JPG (120.14 KiB) Viewed 1246 times
Diameter 3,8 cm. Vekt 24 gr
Diameter 3,8 cm. Vekt 24 gr
IMG_5008.JPG (132.23 KiB) Viewed 1246 times
Mitt første innlegg - vet ikke om dette blir vist på siden.
At dekadrakmen er falsk er det jo ikke tvil om.
Har vært i familiens eie noen genersjoner. Mynten har vært framvist på Historisk Museum på slutten av 60-tallet- uten at man har stadfestet årstall og forfalskners navn - på dette som kanskje er verdens vakreste mynt.

Kan noen i forumet finne opphavet?
Er mynten salgbar? på hvilke auksjoner? og til hvilken pris?

Fra pensjonisten.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Hei, og velkommen til forumet.
Forfalskning (eller kanskje rettere fantasikopi) er det ganske sikkert, lettest ser du det på halsen, sml. arkivbilde av forbildet laget av Euainatos:
Aretusa-Syracuse.jpg
Aretusa-Syracuse.jpg (37.76 KiB) Viewed 1212 times
Signaturen AINE under halsen forteller kanskje noe? Er det noe stempel eller skrift på siden? Det ser ut som det er anhengsspor på sidene. Kanskje den er laget som medalje for en anledning, og laget så forskjellig fra forbildet at ingen skulle ta feil. Jeg vet ikke-Qudrigaen med Nike svevende over (egentlig adversen) er nærmere forbildet - dessverre har jeg ikke bildet av dekadrachmen, bare en drachme - mindre forseggjort, men du får et inntrykk:
Syrakus, Aretusa, Drachme.jpg
Syrakus, Aretusa, Drachme.jpg (18.09 KiB) Viewed 1212 times
Salgsmulighet - verdi har jeg enda mindre mening om. Er det sølv er den ikke verdiløs, men har den en historie kan den (historien) være mere verd.

hilsen Olav K
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Samlerhuset selger kopier i sølv- det er ikke bilde av de, men da er det kopier ute i markedet.

ANTALL; Nypregning Dekadrakme replika i sølv Pris 310,- ANTALL; Nypregning
Dexter Dollar - 1 dollar 1804 Pris 310,- ANTALL; Nypregning Double Eagle Pris ...

http://www.samlerhuset.no/wsp/shg/front ... e=purchase
karstkri
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by Kjetil Kvist »

Den falske dekadrakmen er en av den turisttype. Den er ikke ment å lure noen, annet enn turister som får et "godt tilbud." AINE under halsen er ikke annet enn en del av signaturen EYAINE, eller Euainetos, som er en av de mest kjente gravørene av den origianle mynten.

Samlerverdien er lik null. Salgsverdien likeså. Ikke bare er den en uhyre vanlig fake, men den er i tillegg vært anhengt en gang i tiden.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
fredmynt
Posts: 3
Joined: 09 Sep 2010 14:58

Re: Nye gamle mynter

Post by fredmynt »

Takk for svar vedr, dekadrakmen.

Jeg vil nå likevel la spørsmålet henge litt i luften.

At denne skal være noen vanlig `turisttype` tviler jeg vel litt på.
Den har som sagt vært i familiens eie lenge for siste verdenskrig.
Skulle det nå være en helt vanlig `fake`skulle jeg likt å sett tilsvarende.

Forfalskninger av denne type kjennes helt i fra renesannstiden
Bokstavene på denne har kanskje et mer moderne preg og punktborder og detaleringen på reversen likeledes.
Den ble vist til Kolbjør Skaare på Historisk Museum på slutten av 60-tallet tidlig 70-tall.
Svaret til min far dengang var at det trolig var en svært så gammel forfalskning.
Så får mine barn og barnebarn leve i den troen at det er en fin gammel forfalskning.
Pensjonisten
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by Kjetil Kvist »

Beklager, men eldre kopier av dekadrakmer er laget på en langt bedre måte. Dette eksemplaret viser klare misforståelser i innskriftene, og bare en halv signatur. Det er typisk for mer moderne forfalskninger laget av folk som har begrenset forståelse for greske myntinnskrifter. Denne spesielle typen dukker opp fra tid til annen, men er dessverre ikke blant de ettertraktede forfalskningene. Dersom det hadde vært en forfalskning laget av Becker eller en renessansemester, ja da kunne vi snakket tusenlapper (men jeg kan ikke huske å ha lest om en renessanseforfalskning av disse dekadrakmene). Skaare får ha ment akkurat hva han vil, men denne har han nok tatt feil av.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Nye gamle mynter

Post by 2rhaug »

Til deg Kvisten: Spre litt mer kunnskap, ikke bare avkreftinger. Du vet altfor mye til å sitte inne med det.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”