Ekthetsbevis

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
Baal
Posts: 5
Joined: 13 Jan 2015 02:45

Ekthetsbevis

Post by Baal »

Tenker på å sende en mynt til David Sears tjeneste http://davidrsear.com/certification.html
, men å sende den til USA er litt problematisk, dvs. er den ekte vil forsikringen bli svin dyr, og er den ikke vil det være ganske bortkastede forsikringspenger.

Er det noen i Norge ( evnt. Norden) som utsteder Ekthetsbevis på antikke mynter?
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Ekthetsbevis

Post by Ask »

Oslo myntgalleri kanskje ? Ellers kan du vurdere Künker eller Gorny und Mosch i Tyskland.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ekthetsbevis

Post by Olav K »

Kjetil Kvist hos Numisma og Gunnar Thesen i Oslo Myntgallleri vil vel med 90%+ sannsynlighet kunne si deg om mynten er ekte. (Jeg vlle gått til Kjetil med en gresk mynt, og til Gunnar med en romer). Jeg tror ingen av dem vil gi deg noe "ekthetsbevis". Det er en papirlapp som lett kan skilles fra mynten og legges ved en annen mynt. Det eneste "Ekthetsbeviset" med varig verdi du kan få er den amerikanske "slabbing" hvor mynten låses inn i ett plastetui sammen med etiketten som beskriver mynten. Metoden er meget vanlig for amerikansk mynt, men da primært for å få bekreftet konserveringsgrad. Antikk mynt omsettes sjelden i slabbet tilstand, for de fleste representerer slabben en alvorlig kjøpelyte. Jeg har kjøpt ca 98% av mine antikke mynter fra kjente handlere, resten fra folk jeg kjenner og stoler på. Gode handlere "garanterer" mynten, dvs. at om det skulle vise seg at mynten er falsk kan du levere tilbake. (De veier og fotograferer mynten før salg, slik at du ikke kan komme settende med en mynt som "ligner").
Hva får deg til å ønske et "ekthetsbevis"? Tror du at du har gjort et kupp i utlandet? Tror du mynthandleren i Norge har lurt deg? Jeg er nyskjerrig fordi jeg aldri før har sett at noen ønsker "ekthetsbevis", slabbing ja - men det er noe annet.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Ekthetsbevis

Post by karstkri »

Noen mynthandlere gir med et ekthets-sertifikat, legger med et jeg fikk og her er bilder av mynten med .Det bør ikke koste for mye å lage et slik.Og mynten kan ikke forveksles.I disse falskmynter tider bør en seriøs mynthandler tilby noe slik og man slipper slabb.
Attachments
Fotosertifikat2.jpg
Fotosertifikat2.jpg (595.32 KiB) Viewed 2535 times
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ekthetsbevis

Post by Olav K »

Nå skal jeg ikke betvile ektheten av hverken din mynt eller sertifikatet du fikk. Men hadde jeg vært en person med forbrytersk sinnelag ved Svartehavets eller Stillehavets østbredd hadde jeg: laget avstøpninger av mynten og kjørt sertifikatet i kopimaskinen. Noen der ute er flinke til å lage kopier og det aller, aller letteste er å lage kopier av "ekthetssertifikater".
User avatar
Baal
Posts: 5
Joined: 13 Jan 2015 02:45

Re: Ekthetsbevis

Post by Baal »

Tusen takk for svar og tips.

Jeg burde kansje ha sagt litt mer om hvorfor jeg spør, og bakgrunnen er:

Jeg har allerede ett sertifikat med bilde «unconditional cerficate of Authenticity» fra der jeg kjøpte den. SBC(SteveBinettiCollections) i Tyskland, med «Pedigree» fra Paul-Francis Jacquier, der den er kjøpt og solgt som del av en stor LOT fra Israel.

Jeg kjøpte den fordi det var ett hull i samlingen min «Bibelske mynter», samlingen er egentlig ganske komplett, og lagt bort for en stund, men jeg husket at det manglet en Menorah mynt. (7 armet lysestake). Da jeg allikevel kjøpte noe annet fra Steve kjøpte jeg denne slitne lille tassen også (12mm 1,8g), og tenkte at det var en grei «hole filler». Jeg så det var en menorah, men tenkte at det er en av de Islamske, en «Jewish lead bulla», eller en Caesarea minima.

Da jeg nå har sett nærmere på den i mikroskopet blir pulsen litt høyere. (Jeg har mange pruthaer og widow mites, og en ½ kg LOT med bibelske mynter til sammenligning.) Metall, patina, oksydasjon, vekt, og stil ser veldig riktig ut, og den er slitt, men det KAN være en Antigonus showbread/Menorah.

Men....jeg ville som sagt gjerne ha noen til å bekrefte hva det er, og helst uten å sende den for langt.

Jeg kunne også ha lagt den på f.eks. FORVM, men Steves bilde er ganske grovt, og den er vanskelig å få tatt ett «riktig» bilde av.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Ekthetsbevis

Post by Ask »

Jacquier er jo et bra navn i forbindelse med antikke mynter.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Ekthetsbevis

Post by karstkri »

Numisma har noe de kaller Numismas auksjonssertifikat for spesielt dyre eller skjeldene mynter .Jeg tror at det kommer mer av slikt med tiden, også at man på antikke mynter kan få dokumentert proviens på mynter noen land har eks. restriksjoner på.Det er jo også fint at man ved et ev.salg at man har en dokumentasjon fra en seriøs aktør med bilde av mynten og med kvalitet.

Link : https://www.numisma.no/shop/nas.php
karstkri
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Ekthetsbevis

Post by tho »

Jeg har et ekthetsbevis undertegnet Lars Uring. Noen som kjenner den karen?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ekthetsbevis

Post by Olav K »

Ja, jeg ser poenget Karstkri. Og når noen etterspør "ekthetsbevis" vil det alltid være noen som tilbyr det. Jeg så ikke gjennom hele listen fra Numisma, men sjekket 4 datoer. Bevisene synes bare å være utstedt for nyere mynt, dvs. etter Chr. IV, og her kjenner man godt til de enkelte mynter. Et minimumskrav til beviset er jo også fotografisk dokumentasjon og nøyaktig vekt. Men, innvendingene ovenfor er like gyldige. Vekt kan manipuleres med legeringen, det er vel kjent at noen er flinke med kunstig patinering.
Jeg vet bare at jeg aldri ville ha kjøpt mynt av en jeg ikke kjenner (og som ikke er reputert mynthandler eller museum) om eneste sikkerhet for ekthet var et ekthetsbevis.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Ekthetsbevis

Post by tho »

Ekthetsbevis undertegnet Lars Uring skal være av en 2-øring årsatall 1968.
En skjeldenhet i tinn, Lars Luring skriver "Jeg kan garantere for myntens
ektehet og et opplag på 3.200 eksemplarer. Sign. Dr. Philos. Lars Uring."

Ekthetsbeviset er utformet som et diplom. Størrelse 10x8 cm med bord rundt.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Ekthetsbevis

Post by Arve »

Ah. Den berømte L. Uring. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Ekthetsbevis

Post by karstkri »

Han kjenner jeg, det er søskenbarnet til Kjell Tring :mrgreen:
karstkri
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Ekthetsbevis

Post by tho »

Bra jobba gutter. Lars Uring er jo en Luring :D

Kameleonen i Lars Mæhles bok "Harry og Ivar finn opp krutet".
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Ekthetsbevis

Post by mynt01 »

Hva er hensikten med å spamme tråden?
Post Reply

Return to “Antikke mynter”