Gamle mynter funnet i Albania

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
Olwman
Posts: 1
Joined: 30 Mar 2016 12:13

Gamle mynter funnet i Albania

Post by Olwman »

Hei!

Fant disse to myntene på ferie i Albania og ønsker informasjon om hva slags mynter det er. Eventuelt også om de er verdt noe. Han jeg fikk myntene fra mente at de kan ha tilhørt Alexander den store.
Setter pris på all informasjon jeg kan få om myntene!
Attachments
image1.JPG
image1.JPG (614.48 KiB) Viewed 5576 times
image5.JPG
image5.JPG (1.75 MiB) Viewed 5576 times
image3.JPG
image3.JPG (1.67 MiB) Viewed 5576 times
image4.JPG
image4.JPG (1.88 MiB) Viewed 5576 times
User avatar
Baal
Posts: 5
Joined: 13 Jan 2015 02:45

Re: Gamle mynter funnet i Albania

Post by Baal »

Det er vanskelig å klassifiser mynter uten vekt og diameter, men siden ingen har svart på denne ennå, gjør jeg ett forsøk:

Det er ganske opplagt at begge er greske:

Sølvmynten først:
Hercules med løveskinn portrett/ Pegasus .
Ca 300-200BC. D.vs. etter Alexander III døde i 323BC
Sannsynligvis en Drachme fra Illyria, som kan stemme godt med at den er funnet i Albania .
Trykket i Dyrhacium (Moderne: Durres i Albania).
Dyrrchacion er Gresk for «vond/vanskelig rygg» og er sannsynligvis en referanse til klippene i nærheten av byen.

Bronsemynten er veldig utydelig, og derfor litt værre :
Her ser det ikke ut som portrettet har løveskinn. Det ser mer ut som ett slør, i så fall er det sannsynligvis ett portrett av Tyche eller Demeter, men det KAN være ett løveskinn og i såfall Herkules igjen.

Klubbe på revers. W eller M er med stor sannsynlighet en «stor» Ω dvs: ω
Siden de fleste greske byer slutter med TΩN eller NΩN i navnet er det vanskelig uten å se flere tydelige bokstaver.
Jeg er derfor absolutt ikke sikker, men vil tippe 400-200BC og fra Macedonia, Thebes, Thessaly eller Laconia.
Last edited by Baal on 14 Feb 2017 02:08, edited 1 time in total.
User avatar
Baal
Posts: 5
Joined: 13 Jan 2015 02:45

Re: Gamle mynter funnet i Albania

Post by Baal »

Jeg glemte å tilføye at det selvfølgelig er umulig å sette verdi på disse uten flere opplysninger.
"Funnet" i Albania er en ganske uklar opprinnelse, og vil derfor ikke være noen god referanse med hensyn til at de er ekte vare :-)
Post Reply

Return to “Antikke mynter”