Romerske myntfunn i Norge / Norden

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by mynt01 »

Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Ask »

Ask wrote:Myntkabinettet gjorde meg også oppmerksom på denne artikkelen a Svein Gullbekk som kan lastes ned gratis fra academia.edu. Siden den er alment tilgjengelig er det sikkert ok at jeg laster den opp direkte her. I artikkelen er " Gokstad- mynten " avbildet. Artikkelen selv er skikkelig påskekrim for myntfrelste.
Nei, jeg har ikke plyndret Myntkabinettets skap, men da jeg leste den kjempespennende artikkelen om Gokstad- funnet fikk jeg lyst til å eie maken til denne mynten. Det var heldigvis ingen umulig oppgave:
P1090120.JPG
P1090120.JPG (600.07 KiB) Viewed 2092 times
P1090122.JPG
P1090122.JPG (875.65 KiB) Viewed 2092 times
RIC 96, Sestertius, " EX SC OB CIVES SERVATOS ( Etter vedtak fra senatet for redningen av borgere ), trolig preget i Claudius første regjeringsår som en takk fra senatet for at den nye keiseren henla anklager mot borgere ( les senatorer ). Kontramerket under Nero med NCAPR, mest sannsynlig som en hyllest til Claudius.

Og så kan man fundere over hvorfor akkurat en slik mynt fant sin vei opp hit til vårt hjørne av Barbaricum.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Olav K »

Noen av dere vet at jeg samler mynter fra Baktria, det greske kongedømmet som eksisterte i øst, lenge etter at forbindelsen til Syria i vest ble brudt. De kontrollerte verdens viktigste veikryss, silkeveien øst/vet og krydderveien gjennom Hindu Kush til India. Idag deler av Afghanista, Usbekistan,Tadshkistan og flere "staner". Den nordligste del var Sogdiana ( hvor Alexander den store fant den eneste damen han giftet seg med og fikk barn med, Roxiana. her finner vi også karavanebyen Samarkand. Denne mynten som jeg nylig fikk tilslaget på er fra Samarkand, vel hundre år etter at grekerne hadde mistet grepet. Mynten har umiskjennelig kinesisk forbilde, men skriften er ikke kinesisk. Nå vet vi at en kinesisk stamme trengte seg ned i Baktria og over Hindu Kush etter kushanene (som laget mange mynter) men før hunerne som hadde kontroll på Kabul med omegn rundt 500-tallet. Men dette er det eneste kinesiske spor jeg har funnet, og jeg vet fint lite om mynten. Den kostet ikke mange penger, men det gjør den ikke mindre spennende. Om noen vet mer, er jeg glad for å bli opplyst! angitt årstall er feil, skal nok være ca 100 e.Kr.
BacSogdianaSamarkand(Ikhshidser)ca 700Ad.jpg
BacSogdianaSamarkand(Ikhshidser)ca 700Ad.jpg (149.08 KiB) Viewed 2051 times
OOPS, denne skulle ha vært lagt inn under "nye gamle mynter" - beklager!
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Ask »

Kanskje kan Espen flytte ditt innlegg og svaret mitt. Spennende mynt du har funnet der. Jeg tolker den slik at lokalbefolkningen enten syntes cashmynter var praktiske som sådanne eller at dem var nødt til å kunne tilby vekslepenger som de gjennomreisende ville ha. Denne siste ideen er barnevennlig løs tanke, den første kan kanskje underbygges med de indiske imitasjonene av romerske denar er og avreise fra omtrent samme tid.

Mvh Ask
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by Olav K »

Min lille tanke er ar det har vært en enorm utveksling, ikke bare av mynter, men av tanker og ideer langs de mange silkeveier, før det hele størknet først under den sene islam, deretter under mongolene. Grensene fløt, ideene følt, hvilken mynt som var gangbar fløt. Når Jesus, jøde, vil reformere jødedommen, tror jeg han hentet inspirasjon fra Øst, hvor Buddha prediket den gyldne middelvei og nestekjærlighet. Disse tankene kom med karavanene. Denne mynten er et eksempel på flyten, før det hele størknet.
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Romerske myntfunn i Norge / Norden

Post by seuk »

Her er der lidt om central-asiatiske mønter:
http://www.sogdcoins.narod.ru/english/index1.html
Post Reply

Return to “Antikke mynter”