Arabisk antikk mynt?

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Arabisk antikk mynt?

Post by Olav K »

For noen uker siden var jeg i London, og med tid å slå ihjel før returflyet, havnet jeg i bokhandelen Waterstone i Jermyn Street. Her har de en vidunderlig 6.etasje, som har hylle på hylle av politisk/historisk litteratur og lesebord hvor du kan bla i det du finner i hyllene. Jeg kom hjem med en bok om Zenobia, damen som gjorde opprør mot Romerriket i 269 og ble knust av keiser Aurelian i 274. Boken er skrevet av Yasmine Zahran, palestiner bosatt i Paris med doktorgrad fra Sorbonne. Boken har en viss aktualitet ved at Zenobias sete var Palmyra, byen som nå IS er i ferd med å ødelegge. Men Zahrans hovedanliggende er at Zenobia var araber, og at det var arabiske klaner som styrte de områdene vi i dag kjenner som Syria og Irak etter at de gresk/makedonske seleukider mistet grepet i årene før og etter år 0 i vår tidsregning. Hun argumenterer sterkt for at "de syriske prinsesser som styrte Roma, alle Julia'ene med Julia Domna (Septimus Severus gemalinne) som den første, kom fra disse arabiske familiene - som hun karakteriserer som "helleniserte arabere". Philip I "araberen" føyer seg naturlig inn i dette.
Jeg har selv ingen mynt av Zenobia ( men formannen i NNF har en) - denne har jeg funnet på nettet:
Denarius-Zenobia-s3290.jpg
Denarius-Zenobia-s3290.jpg (52.53 KiB) Viewed 885 times
Den skiller seg lite fra samtidig romersk mynt, men det er jo interessant at hun kaller seg "regina" ikke "augusta", hun la ikke skjul på at hun regjerte i eget navn. Men Zenobia så seg selv som den siste i rekken av arabere med styring i "Mesopotamia", og i kataloger over gresk mynt finner vi endel litt obskure kongedømmer i søndre del: Elymais, Characene og Nabatea. Det siste vel kjent for turister, Petra i dagens Jordan, var deres hovedstad. Selv har jeg bare en mynt fra Characene.
CharaceneAttambelos1-47-24BC2910164.jpeg
CharaceneAttambelos1-47-24BC2910164.jpeg (185.19 KiB) Viewed 885 times
En klart hellenistisk mynt, men en litt forenklet Zevs på revers. Characene hadde kontroll på indre del av Persiabukta (hovedsetet lå i dagens Kuwait) og var viktige for handelen mellom India og "Vesten".
Var de arabere? Zahran argumenterer sterk for det. De var semitter. Jøder og arabere har en felles stamfar i Abraham. Ismael, arabernes stamfar var hans førstefødte, med moren Hagar. I vår bibel en slavinne, i koranen en egyptisk prinsesse, Abrahams førstekone. Abraham og Ismael bygger sammen Kabaen i Mekka. Og alle arabere regner seg som Ismaels etterkommere, som jødene regner seg som Isaks - og de kommer fra Noas sønn Sem (brødrene Kam (Ham) og Jafet dannet egne slekter, Kam var kanaittenes stamfar).
Jeg diskuterte boken med CNGs mann i London, og han fikk litt dollartegn i øynene. Om "greske" og "romerske" mynter kan kalles "arabiske" kan det trigge et nytt marked. Vi har jo sett det med russere og kinesere som nå gjerne betaler godt for å kjøpe tilbake sin historie, kanskje arabere vil gjøre likeens?
Om så var, vil kanskje relativt rimelige mynter fra Elymais, Nabatea og Characene få en høyere verdi, for ikke å snakke om "arabiske" romere.
Zahran, som palestiner, oppfatter seg som araber, men var filistrene som ga Palestina navn (Philistine = Palestin), arabere? En teori er jo at filistrene var etterkommere av det mystiske sjøfolket, som mellom 1400-1200 f.Kr, ødela Mykene og det minoiske rike på Kreta og først ble stanset av Ramses III når de prøvde seg på Egypt. Semitter var de i så fall ikke. Men perioden 1500-1100 f.Kr var en folkevandringstid i Midt-østen som innebar en oppløsning av mange gamle riker, så etniske analyser er vel i utgangspunktet ganske vanskelige. Men vår forestilling om at "arabere" ikke eksisterte før Mohammed er jo åpenbart feil (Hadrian utga mynter med påskrift "Arabia"!) og en eventuell interesse for pre-islamsk arabisk mynt, kan nok gi gi priseffekter. Spennende å samle på kan de være uansett.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”