Noen som kan hjelpe med disse gamle?

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
Gazzafication
Posts: 2
Joined: 05 Mar 2015 13:40

Noen som kan hjelpe med disse gamle?

Post by Gazzafication »

Hei, har vel en som påstår han har gamle romerske og arabiske mynter. Dette er tre av dem. De skal visstnok være originale. Er det noe av verdi? Noen av disse myntene skal visstnok være fra300-400 år etter Jesus.
Attachments
image.jpg
image.jpg (33.62 KiB) Viewed 736 times
image.jpg
image.jpg (54.26 KiB) Viewed 736 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Noen som kan hjelpe med disse gamle?

Post by Olav K »

På det øverste bildet ser jeg fler enn tre mynter, men de jeg kan kjenne igjen synes å være senromerske, dvs. etter Konstantin den store. Bildene er ikke gode nok til spesifikk identfisering, og det ville være en fordel om du viste bilde av for- og baksider sammen, for hver mynt - og da slik at detaljene kom frem. Mynter fra denne perioden er stort sett meget vanlige ( de ble produsert i enorme antall) og forbausende mange er særdeles godt bevart, hva man ikke kan si om dine, som synes velbrukte.Når man lett får tak i meget gode eksemplarer for et par hundre kroner vil jeg tro at dine er vanskelig å selge. Det at de bærer bud av slit og elde, foruten opphold i jorden - gjør verdien for samlere beskjeden, men det må jo være morsomt å ha mynter som definitivt har vært i bruk for nesten 2000 år siden og vise dem frem til barn og andre.
Om det nedre bilde viser 2 eller tre mynter kan jeg ikke se, men den med portrettet ( og den største med skrift) ser ut som mynt fra Artuquid-dynastiet, en turkmesk stamme som dominerte grenseområdet mellom dagens Tyrkia/Syria på 1100 tallet. De var muslimer, men hadde ikke helt fått med seg bildeforbudet, så de lånte portretter fra romerske/bysantiske/seleukidiske mynter til forsiden, på reversen var innskriften gjerne dato, hersker - og den fyrste herskeren adlød. Hvem det var varierte, på den ene siden hadde de seljuktyrkere, etterhvert Ayyabid-"arabere" som en tid var styrt av kurderen Saladin, korsfarernes nemesis - mannen som gjenerobret Jerusalem for muslimene. Om denne mynten har referanse til Saladin tør jeg ikke si. Artuquid myntene er ikke direkte uvanlige, men det er ikke så mange som samler på dem. Gode eksemplarer går for EUR 80 til 150 i Europa, $100 til 250 i USA. Ditt eksemplar er ikke av de beste, men heller ikke håpløst svakt - så $100 på en god dag kan være mulig, men ikke i Norge.
Den mindre mynten på bilde 2 kan jeg ikke si noe om utover at skriften ser arabisk ut, og i en stil man ikke kjenner før på 1100-tallet, men den kan like gjerne være senere; sannsynlig "tyrkisk", dvs. seljuk eller ottoman - et bilde av myntens andre side vil kunne gi et spor.
Hvis du googler "Artuquid" vil du finne ut en god del om rar midtøsten-historie de færreste vet noe om, og finne bilder av mynter som ligner på din i design (jeg fant ikke din da jeg googlet selv, og jeg har ikke hatt ork til å grave i bøkene mine) - så om du ikke sitter på en formue, har du iall fall en morsom "conversation piece" - du kan fortelle en morsom historie til barn eller besøkende.
De romerske myntene er så alminnelige at jeg ikke kan gi en enkelt nettadresse, og å google "late roman coins" vil gi det så mange svar at du lett går vill. Med litt bedre bilder (hver mynt for seg, begge sider) kan jeg kanske gi deg besre identifikasjon av myntene, men neppe endring i verdivurderingen. Men kanskje jeg kan gi deg noe mer å fortelle om mynter du har liggende i en skål i vitrineskapet? Det ligger mye fargerik historie bak romerske mynter.
Gazzafication
Posts: 2
Joined: 05 Mar 2015 13:40

Re: Noen som kan hjelpe med disse gamle?

Post by Gazzafication »

Mange tusen takk for godt og utfyllendes svar! Dette var skikkelig gøy! Du ser det at det er noe jeg kom over på Finn.no og lurte på om jeg skulle se om var verd å prøve få kjøpt. Han sier han har 13 munter til sammen og dette er noen av dem. Siden det er dette det går i regner jeg heller ikke at de andre han har ser noe bedre ut, eller er noe skjelvende for den saks skyld. Han prøver få 2600kr for dem. Jeg måtte derfor forhøre meg med eksperter på feltet så jeg ikke inviterte i katta i sekken. Disse skal jeg holde meg unna, så takker:) men det var av veldig fornøyelig historikk så det var jo kjekt:) jeg skal nå fordype meg i det Google materialet du sa kunne bære av interesse, spennende lesning:)
Post Reply

Return to “Antikke mynter”