Sylloge Nummorum Graecorum SNG

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Sylloge Nummorum Graecorum SNG

Post by karstkri »

Her er en flott side over det britiske SNG med en database med søkerfunksjon som jeg synes var veldig god.Prøvde f.eks å finne alle mynter fra Kreta i samlingene .Fant da Kreta i rulleteksten under "state" og vips 44 stk. bare å hente med bilder.

Link : http://www.sylloge-nummorum-graecorum.org/
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Sylloge Nummorum Graecorum SNG

Post by Olav K »

Takk for link. Den viser jo til de "mindre" britiske samlingene, skulle gjerne ha hatt hele BMC i 29 bind tilgjengelig på samme måte. De finnes som PDF-filer på britishmuseum.org, men da er det ikke like lett å lete.
Har selv fått SNG Cop(enhagen) i hus i dag, åtte bind - nesten like mange kilo, folioformat. Den kongelige Møntsamling i København er vel den største på gresk mynt etter British Museum, og med noen rariteter man antagelig kan takke vår sommerkonge i 1814, prins Christian Frederik, for. Men det blir nok den siste SNG jeg anskaffer i papirformat, men jeg skal ikke sverge på det. Du får unektelig mer informasjon ut av disse enn Sear, eller for den saks skyld, Hoover - men bøker som Sear/Hoover er unektelig mer praktiske enn SNG'ene. Og - jeg irriterer meg over auksjonsfirmaer som ikke bruker Sear o.l., men bare SNG'er (eller RIC for romerke keisermynter) - bare et fåtall samlere har disse bøkene, mens Sear og Hoover er lett tilgjengelige, om enn ufullkomne. Det er en unødvendig snobbisme, spør du meg. Først når BMC, RIC, Crawford m.m. blir fullt søkbare på nett kan referansene til disse bli "almennyttige".
Dette var litt gruff, poenget er jo at all litteratur bidrar til opplevelsen av mynt og dessto mer som blir tilgjengelig på nett, dess bedre.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Sylloge Nummorum Graecorum SNG

Post by Arve »

Jeg savner også referanse til Sear og Hoover på vanlige auksjoner. For republikkmynter så kommer en allikevel ikke utenom Crawford. Sear har forenklet vel mye synes jeg. Det blir for mange typer som er utelatt. Ellers til lykke med SNG-COP. Hvis du fikk kink i ryggen av å bære den hjem så får jeg ta på meg skylden siden jeg forledet deg til å kjøpe den. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Antikke mynter”