Noen som kan fortelle meg noe om denne mynten?

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
Maja
Posts: 4
Joined: 23 Nov 2014 18:36

Noen som kan fortelle meg noe om denne mynten?

Post by Maja »

Hei
Jeg fant denne mynten da jeg ryddet opp etter pappa, er det noen som kan fortelle meg noe om den?
Den er 228 mm i diameter og veier 12 g.
Har den noen verdi?

Tusen takk for alle svar. Vh Maja
mynt1.JPG
mynt1.JPG (472.2 KiB) Viewed 1120 times
mynt2.JPG
mynt2.JPG (460.66 KiB) Viewed 1120 times
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Noen som kan fortelle meg noe om denne mynten?

Post by ramazotti »

For meg ser det ut til å være Gordian III ,romersk keiser fra 238-244. Om jeg har vurdert riktig ,er
verdien liten og overstiger neppe 50-lappen.Romersk mynt er ikke mitt område,så om jeg tar feil håper jeg noen retter
det opp.
Maja
Posts: 4
Joined: 23 Nov 2014 18:36

Re: Noen som kan fortelle meg noe om denne mynten?

Post by Maja »

Tusen takk for svar!
Det er jo likevel morsomt å ha en så gammel mynt :-)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Noen som kan fortelle meg noe om denne mynten?

Post by Olav K »

Ramazotti traff spikeren - det er keiser Gordian III som ble keiser etter sin onkel, Gordian II. Mynten er antakelig en As, en hverdagsmynt, en man brukte hos handelsmannen til de enkle behov. Derfor er det ganske naturlig at den er slitt, den har nok gått gjennom mange hender.
Gordian III laget rikelig med mynter, og når han ble voldelig avsatt i 244 var mynter med hans portrett ikke lenger foretrukket betalingsmiddel. Mye ble smeltet om, men mye ble ogsså gravd ned og først funnet i nyere tid. Mange av disse er nesten ubrukte, og de "ubrukte" er foretrukket av samlere. Så selv en femtilapp kan være optimistisk for din. Jeg ville ha beholdt den, den er nesten 2000 år gammel (bare to hundre år igjen) og har definitivt vært i bruk dengang folk tasset rundt iført laken og sandaler. Noe å vise barn og barnebarn.
Googler du Gordian III får du historien. Han levde i "soldatkeisernes tid" - hvor keiserne fort ble avsatt, som oftest av misfornøyde soldater som syntes de ikke fikk nok belønning. Med seks år på tronen varte han ganske lenge, og han var nok en av de dyktigere keiserne i denne tiden, men fikk ikke helt tid til å vise det - ikke ble han særlig gammel heller og portrettet på mynten din viser en ung mann.
Så nå har du en mynt - og litt å fortelle...
Maja
Posts: 4
Joined: 23 Nov 2014 18:36

Re: Noen som kan fortelle meg noe om denne mynten?

Post by Maja »

Tusen takk for ditt lange og innholdsrike svar, det er jo mye morsommere når man vet litt om historien bak :-)
Vh Maja
User avatar
Baal
Posts: 5
Joined: 13 Jan 2015 02:45

Re: Noen som kan fortelle meg noe om denne mynten?

Post by Baal »

Litt mer info til deg:

Reversen ser ut som en AETERNITATI AVG, AVG er forkortelse for Augustus(keiser) og Aeternitati er latin for evigheten. Den stående figuren er guden Sol med en globus(jordkloden) i venstre hånd. SC står for Senatus Consulto og er vanlig på bronse mynter til sent i det 3 århundre.(Det var senatet som garanterte for bronsemyntenes verdi).
Maja
Posts: 4
Joined: 23 Nov 2014 18:36

Re: Noen som kan fortelle meg noe om denne mynten?

Post by Maja »

Takk, jeg imponeres stadig! :-)
Post Reply

Return to “Antikke mynter”