Roman Coins and their Values av David Sear

Quid sis interest, non quid habearis
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Roman Coins and their Values av David Sear

Post by Hougaard »

Jeg har skaffet meg de fire første bindene i den nye utgaven av "Roman Coins and their Values". Er det noen som kjenner til når det femte bindet kommer?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Roman Coins and their Values av David Sear

Post by Arve »

Sjekk hos http://www.spink.com, det er ikke så lenge siden bind fire kom ut.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Roman Coins and their Values av David Sear

Post by Olav K »

Da jeg spurte hos Spink (utgiver, stor mynthandel i London) før sist sommer var svaret "vet ikke". Sear begynner å bli gammel, og selvom han har hatt betydelig hjelp fra andre på den siste serien, kan fremskreden alder - kombinert med (mulig?) manglende vilje til å slippe hele styringen, bidra til at ting tar tid. Så skal det også sies at de siste vel 100 år av Vestromerriket også er av de vanskeligste, kaotiske tider, svak sentralstyring m.m. gjør kildebruken vanskelig - særlig når ambisjonen er å ha en "komplett" beskrivelse av tidens mynt. Dertil kommer avgrensningsproblemer, ostrogothere og vandaler m.fl. utga mynt i Italia (og i andre deler av riket) noen ganger i eget navn, andre ganger som formelt underordnet keiseren, og med keiserens navn på mynten. Skal de (eller noen av dem ) med?
Mens vi venter er Sears ett-binds utgave ("den røde") til hjelp. Jeg bruker den fortsatt som "førstereferanse", jeg vil gjette den innholder mer enn 90% av mynttypene fra 215 BC til Anastasius (som ellers regnes som "bysantisk" dvs. østromersk). Den røde er kjappere å finne frem i, og så kan man gå fra den til de mer detaljerte for ytterligere visdom. Samler du keisere er den også bra å bruke som "avkryssingsbok".
Og uansett, om de begrenser deg til mynter fra før Konstantins død 337, så har du en enorm mengde mynt å samle. Lykke til1
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Roman Coins and their Values av David Sear

Post by svessien »

Det ble vel også en sammenslåing av to bind, forstod jeg - antakelig de det jobbes med nå. Tror han hadde ambisjoner om 6 bind totalt, men at forlaget ville 5.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Re: Roman Coins and their Values av David Sear

Post by Hougaard »

Takk for oppklarende svar. Da er det bare vente med tålmodighet til neste bind kommer. Den romerske delen av min samling er beskjeden og noe tilfeldig "sammenrasket". Men jeg har flere mynter som ikke står i de nye bindene, så heller ikke disse er fullstendige.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Roman Coins and their Values av David Sear

Post by Arve »

Det høres spennende ut, hva med noen bilder? :)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Re: Roman Coins and their Values av David Sear

Post by Hougaard »

Fikk tak i en antoninianus fra keiser Tacitus nå i dag. Den ligner på Sear 11780 men har en annen omskrift på advers og XXIS i eksergesen på revers. Kjøpte den hos Skanfil, se bilder fra deres nettauksjon.
Romerriket Antoninianus Macrinus - advers.jpg
Romerriket Antoninianus Macrinus - advers.jpg (27.95 KiB) Viewed 2301 times
Romerriket Antoninianus Macrinus - revers.jpg
Romerriket Antoninianus Macrinus - revers.jpg (26.61 KiB) Viewed 2301 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Roman Coins and their Values av David Sear

Post by karstkri »

Har selv de 4 bindene av Sear og de er langt fra fullkommen, særlig når det gjelder provinsmynt. Et godt og gratis nettsted er wildwinds som jeg kan anbefale.
Link : http://www.wildwinds.com/coins/rsc/plautia/i.html
karstkri
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Re: Roman Coins and their Values av David Sear

Post by Hougaard »

Takk for den linken. Der fant jeg min mynt med en gang:
Tacitus, AR antoninianus, IMP C M CL TACITVS AVG, radiate head right / FIDES MILITVM Fides standing, head right, holding standard in each hand, XXIS in ex.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Roman Coins and their Values av David Sear

Post by Olav K »

Skal du ha noe nær komplett må til Spinks versjon av Roman Imeperial Coins, RIC - i ti meget tykke bind, til 1500 - 2500 per eks. hvis du får tak i dem.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Roman Coins and their Values av David Sear

Post by karstkri »

Når det gjelder Sear Greek coin and Their valeues to bind er de heller ikke fullkommen. Et eks. Numisma har en veldig fin mynt fra Osroes I fra 109-129e.kr.Fra Phartia. I Sear volum 2 stopper det med Triidates I 26f.kr. Og det står : The coins of the later Pharthian kings. extending down to the 3rd century e.kr will be listed in a future catalog covring the Greek Imperial coinage and contemporary issues. Hvet ikke om denne har kommet ut?

Når det gjelder Numismas Osroes I fant jeg den hos Parthia.com tror den er identisk med Sellwood 80.1 Shore 422

Link : http://www.parthia.com/parthia_coins_parthia.htm

Dette er et fint nettsted og lett og søke.

Har kopiert Numisma sitt bilde da den er vært å se
Attachments
Osroes I 109-129e-tile.jpg
Osroes I 109-129e-tile.jpg (309.46 KiB) Viewed 2275 times
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Roman Coins and their Values av David Sear

Post by Olav K »

Sear - Partia
"Greek Imperial Coins.." kom ut i 1982, siste nytrykk (som jeg kjenner) 2008, Spink - London.
Her er Partia med, fra Phraatakes (2BC-4AD) til Vologases VI (208-222 AD). Hvor komplett listen er har jeg ingen mening om. Osroes 1 er med, såvidt jeg kan se er Numismas mynt nr.5841 i Sear.
Formuleringen du referer fra Roman Coins kan tyde på at en nyutgave er på vei, men det at det sendes ut et nytrykk så sent som 2008 kan tyde på det ligger et godt stykke inn i fremtiden (eller er oppgitt).
Serien Handbook of Greek Coins som nettopp er utkommet med sjette bind av forvente 13, kan komme med en bok som dekker Partia. Dessverre har CNG ikke røpet hva de neste bøkene skal inneholde. Men de har utgitt en bind om "Levanten" som dekker det nære midtøsten avgrenset av Syria i Nord, "Persia" i øst og Egypt i sør. Her er det så mange perifere myntutgivere at det burde love godt for Partia. De "må" jo ha med Bactria, som definitivt er "gresk" og som ble adskilt fra sine seleukidiske slektninger av nettopp Partia. De bøkene som er kommet til nå holder høy kvalitet og det burde love godt for et eventuelt Partia-bind.
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Re: Roman Coins and their Values av David Sear

Post by Hougaard »

God nyhet: "Roman Coins and their Values, Volume V" er nå klar og kan forhåndsbestilles hos Spink:
https://www.spinkbooks.com/product.php?xProd=526&xSec=1
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Roman Coins and their Values av David Sear

Post by karstkri »

Det var en god nyhet, så selv om en ikke får keiser rekka komplett så kan man ialfall få Sear Roman coins komplett. :wink:
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Roman Coins and their Values av David Sear

Post by karstkri »

Nå er den endelig tilgjengelig .Roman coins vol.V og både Numisma til 695kr og BMS til 795kr har den nå, mulig andre norske mynthandlere selger den.Spinks i England selger de for 50£ men med dagens valuta/frakt så tror jeg det er like billig hos Numisma.
karstkri
Post Reply

Return to “Antikke mynter”