Tips til kjøp av lupe/forstørrelsesglass

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Tips til kjøp av lupe/forstørrelsesglass

Post by JL81 »

Hei

Helt fersk myntsamler og fersk på dette forumet, så beklager evt. min mangel på kunnskap.

Jeg tenkte å kjøpe meg en lupe/forstørrelsesglass for å kunne ta mynter nærmere i øyensyn når jeg skal vurdere mynter med tanke på kjøp.

Spørsmålet blir da hvor mange ganger forstørrelse bør en gå for? Skal en kjøpe med lys eller ei? Og er det noen som har noen direkte tips til sted å kjøpe. Hvor bra kvalitet bør det være på lupe?
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Tips til kjøp av lupe/forstørrelsesglass

Post by Askeladd »

Hei og velkommen til forumet. Jeg bruker en meget enkel lupe uten lys og 7,5 x forstørrelse. Kjøpt på Biltema til under 20,-. Mange vil nok hevde at dette er for dårlig, men den fungerer fint og avslører alle "uhumskheter" på en mynt eller medalje. Du er imidlertid avhengig av noe lys skal du se godt.
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Re: Tips til kjøp av lupe/forstørrelsesglass

Post by JL81 »

Ok, takk. Da går jeg for noe lignende. Får ta med en mynt det ikke er så farlig med, og forsøke forskjellige kanskje. Kjøpte nemlig en lupe som er x40 og den synes jeg er litt ubrukelig.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”