Gullmynter

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
TrondW
Posts: 8
Joined: 20 Apr 2017 22:32

Gullmynter

Post by TrondW »

Min far har etterlat seg en del mynter.
Så lurer litt på om hva disse er verd. Kan lite om mynter, men fant noen gullmynter.
Kan noen hjelpe meg med å faslå en ca pris på disse?

1.
Oscar II Norges o. Sver. Konge Broderfolkenes vel
20 Kroner 1875 124 stk X 1 Kil F.G
2.
Oscar II Sveriges o. Norgen Konung 1876
20 Kroner Brodrafolkens vel
3.
Oscar II Norges o. Sver. Konge Broderfolkenes vel
20 Kroner 1902 124 stk X 1 Kil f.G
4.
Frederik VII Danmarks konge
10 Kroner 1909
5.
Christian X Kongen af Danmark
20 Kronger 1915
6.
Finland Suomi
20 markkaa 1911 0,645grm KUPARIA 5,806grm KULTAA
7.
Finland Suomi
10 markkaa 1913 0,322grm KUPARIA 2,903grm KULTAA
Attachments
IMG_2891.JPG
IMG_2891.JPG (480.75 KiB) Viewed 1726 times
Aristokraten
Posts: 114
Joined: 30 Dec 2009 00:20

Re: Gullmynter

Post by Aristokraten »

Fritt etter hukommelsen; 1: 7000kr - 2: 4000kr - 3: 4000kr - 4: 1000kr - 5: 4000kr - 6: 3500kr - 7: 2500kr.

Kvalitet spiller også inn.Har du klare,fine bilder av de så er det lettere å bedømme.Gull holder seg jo stort sett godt.

Flotte mynter!
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Gullmynter

Post by Ask »

Mynt nr 5 går til spotpris.
Din far har brukt es temmelig bra emballasje. Abafil er et lite og eksklusivt firma i Milano,som fortsatt lager håndlaga myntskrin .
Mvh. Ask
TrondW
Posts: 8
Joined: 20 Apr 2017 22:32

Re: Gullmynter

Post by TrondW »

Hei
Takk for svarene. Det ble igjen mange mynter, permer, bokser, ruller.
Men vil jo ta lang tid og gå over alt.
Hva er normalt "tap" ved salg i %?
Eks:
Etter prisboka og kvalitet = verdi 1000 kr, selger man den for 800? altså 20% "tap" ?

Prøvde å ta bedre bilder, men de er ikke god nok til at man kan fastslå kvalitet.
Attachments
2
2
2-1.jpg (2.15 MiB) Viewed 1690 times
2
2
2.jpg (2.22 MiB) Viewed 1690 times
1
1
1-1.jpg (2.07 MiB) Viewed 1690 times
1
1
1.jpg (2.16 MiB) Viewed 1690 times
TrondW
Posts: 8
Joined: 20 Apr 2017 22:32

Re: Gullmynter

Post by TrondW »

3 og 4
Attachments
4
4
4-1.jpg (961.06 KiB) Viewed 1690 times
4
4
4.jpg (1.35 MiB) Viewed 1690 times
3
3
3-1.jpg (2.17 MiB) Viewed 1690 times
3
3
3.jpg (2.47 MiB) Viewed 1690 times
TrondW
Posts: 8
Joined: 20 Apr 2017 22:32

Re: Gullmynter

Post by TrondW »

5
Attachments
5-1.jpg
5-1.jpg (2.21 MiB) Viewed 1690 times
5.jpg
5.jpg (2.19 MiB) Viewed 1690 times
TrondW
Posts: 8
Joined: 20 Apr 2017 22:32

Re: Gullmynter

Post by TrondW »

6 og 7
Attachments
7-1.jpg
7-1.jpg (1.06 MiB) Viewed 1690 times
7.jpg
7.jpg (1.09 MiB) Viewed 1690 times
6-1.jpg
6-1.jpg (1.7 MiB) Viewed 1690 times
6.jpg
6.jpg (1.89 MiB) Viewed 1690 times
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Gullmynter

Post by vn2hare »

TrondW wrote: 21 Apr 2017 07:42 Hei
Takk for svarene. Det ble igjen mange mynter, permer, bokser, ruller.
Men vil jo ta lang tid og gå over alt.
Hva er normalt "tap" ved salg i %?
Eks:
Etter prisboka og kvalitet = verdi 1000 kr, selger man den for 800? altså 20% "tap" ?
Nå synes jeg det er feil av deg å bruke ordet "tap" uten å vite hva myntene er kjøpt for. Prisene som settes i katalogene er det som en mynthandler normalt vil forlange ved salg. Om du selger myntene til en mynthandler er det naturlig at han gir deg en lavere pris, da han både vil ha dekket sine kostnader og også ha en fortjeneste ved videresalg. Hvilken "rabatt" som legges inn er helt avhengig av hvor etterspurte myntene er. Hvis han må regne med å ha mynten liggende på lager en periode gir han mindre enn dersom mynten raskt kan selges igjen.

Du kan jo også forsøke å selge myntene selv ved å legge de ut på en nettauksjon. Da kan du (om du er heldig) til og med få bedre betalt enn katalogprisen.

Det er derfor ingen "fasit" på dette spørsmålet.
TrondW
Posts: 8
Joined: 20 Apr 2017 22:32

Re: Gullmynter

Post by TrondW »

vn2hare wrote: 21 Apr 2017 08:06
TrondW wrote: 21 Apr 2017 07:42 Hei
Takk for svarene. Det ble igjen mange mynter, permer, bokser, ruller.
Men vil jo ta lang tid og gå over alt.
Hva er normalt "tap" ved salg i %?
Eks:
Etter prisboka og kvalitet = verdi 1000 kr, selger man den for 800? altså 20% "tap" ?
Nå synes jeg det er feil av deg å bruke ordet "tap" uten å vite hva myntene er kjøpt for. Prisene som settes i katalogene er det som en mynthandler normalt vil forlange ved salg. Om du selger myntene til en mynthandler er det naturlig at han gir deg en lavere pris, da han både vil ha dekket sine kostnader og også ha en fortjeneste ved videresalg. Hvilken "rabatt" som legges inn er helt avhengig av hvor etterspurte myntene er. Hvis han må regne med å ha mynten liggende på lager en periode gir han mindre enn dersom mynten raskt kan selges igjen.

Du kan jo også forsøke å selge myntene selv ved å legge de ut på en nettauksjon. Da kan du (om du er heldig) til og med få bedre betalt enn katalogprisen.

Det er derfor ingen "fasit" på dette spørsmålet.
Takk for svaret
Var derfor jeg brukte "Tap" med "", fordi ingenting av dette er tap for meg.
Skjønner også at butikker og auksjonshus tar en fortjeneste.
Tør ikke å selge myntene på nettauksjon da jeg ikke greier å gradere dem selv, og vil jo ikke skuffe noen.
Men tenkte meg det kanskje var en statistisk svar i %, selv om det er mange faktore som spiller inn.
Det er derfor jeg er blitt med her for å suge ut kompetansen deres, selv kan jeg lite om mynter.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Gullmynter

Post by samler607 »

Jeg ville om jeg var deg, tatt kontakt med Numisma mynthandel som er en av Norges største mynthandlere, de tar bare 10 prosent av salgs summen i salær. Der har du mulighet for å oppnå gode priser, hvor de graderer, tar bilder og gjøre hele jobben for deg.

Samt der får du myntene omsatt raskt i forhold til mange andre steder. Hvor de har auksjoner hele året hver eneste fredag.
Og ikke minst så kan man stole 100 prosent på de.

Numisma Mynthandel A/S
Kongensgt. 16, N-0153 Oslo
Phone: +47 2233 1949
Fax: +47 2233 3596
Mail: mail@numisma.no

www.numisma.no/shop/
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gullmynter

Post by Olav K »

Numisma er en utmerket mynthandel. Men har du store menger mynt (herunder ikke-norske) kan de det være lurt å snakke med flere. Provisjon kan reduseres om det er lett omsettelige mynter og de er mange nok. Jeg har gode erfaringer med Numisma, men også med Oslo Myntgalleri i Tordenskiolds gate. I tillegg har du i Oslo Roschbergs Mynthandel i Løkkeveien, sikkert greie de også (men jeg har aldri handlet med dem).
TrondW
Posts: 8
Joined: 20 Apr 2017 22:32

Re: Gullmynter

Post by TrondW »

Olav K wrote: 21 Apr 2017 11:12 Numisma er en utmerket mynthandel. Men har du store menger mynt (herunder ikke-norske) kan de det være lurt å snakke med flere. Provisjon kan reduseres om det er lett omsettelige mynter og de er mange nok. Jeg har gode erfaringer med Numisma, men også med Oslo Myntgalleri i Tordenskiolds gate. I tillegg har du i Oslo Roschbergs Mynthandel i Løkkeveien, sikkert greie de også (men jeg har aldri handlet med dem).
Takk
Er mye mynter, men 95% er nok norske.
Men nå i første omgang tenkte jeg å selge disse, da jeg selv tenkte det var her det er mest verdi.
Men antar det er noen skatter i samlingen, men det kan jeg for lite om.
Jeg bor i Tromsø, så må nok sende ned med post.
Er også en mynthandler i byen, Tromsø Frimerke og mynt.
Men vet lite om dem, trur også markede er bedre i oslo området.
Men kanskje jeg må gå innom dem.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Gullmynter

Post by vn2hare »

En generelt råd om de norske myntene. Selvsagt finnes det noen unntak, men den største verdien vil nok ligge i mynter preget før ca. 1920, og da særlig 1- og 2-kroner i sølv. Utover det så kan det også være enkeltmynter med en viss verdi, slik som noen av myntene i jern og zink fra 2. verdenskrig, men da kreves det ofte at de har en god kvalitet (dvs nesten uberørt av menneskehender).

Det finnes to ulike kataloger over norske mynter: Norges mynter 1814-xxxx og Handlerkatalogen for norske mynter som går tilbake til slutten av 1600-tallet (husker i farten ikke nøyaktig årstall). Begge disse vil kunne vise hvilke mynter som har høyest verdi, og har også noen illustrasjoner som kan hjelpe deg å vurdere verdien.

Prisen er mellom 100 og 200 kroner for hver av disse, og du kan jo høre med din lokale forhandler om de har noen av disse. Ellers kan det også være at du vil kunne finne et eksemplar på biblioteket. Selv om du ikke får tak i nyeste utgave med oppdaterte priser, kan den hjelpe deg med å se hvilke mynter du bør se etter i samlingen.
TrondW
Posts: 8
Joined: 20 Apr 2017 22:32

Re: Gullmynter

Post by TrondW »

vn2hare wrote: 21 Apr 2017 12:24 En generelt råd om de norske myntene. Selvsagt finnes det noen unntak, men den største verdien vil nok ligge i mynter preget før ca. 1920, og da særlig 1- og 2-kroner i sølv. Utover det så kan det også være enkeltmynter med en viss verdi, slik som noen av myntene i jern og zink fra 2. verdenskrig, men da kreves det ofte at de har en god kvalitet (dvs nesten uberørt av menneskehender).

Det finnes to ulike kataloger over norske mynter: Norges mynter 1814-xxxx og Handlerkatalogen for norske mynter som går tilbake til slutten av 1600-tallet (husker i farten ikke nøyaktig årstall). Begge disse vil kunne vise hvilke mynter som har høyest verdi, og har også noen illustrasjoner som kan hjelpe deg å vurdere verdien.

Prisen er mellom 100 og 200 kroner for hver av disse, og du kan jo høre med din lokale forhandler om de har noen av disse. Ellers kan det også være at du vil kunne finne et eksemplar på biblioteket. Selv om du ikke får tak i nyeste utgave med oppdaterte priser, kan den hjelpe deg med å se hvilke mynter du bør se etter i samlingen.
Takk
Skal prøve å kartlegge hva som ligger i samlingen.
Vet han hadde myntbøker også, men disse er nok over 10 år gamle. Da det begynner å bli noen årsiden han gikk bort. Har bare ikke blitt å se gjennom alt. Var noen jubeleums mynter fra nyere tid også i samlingen, men disse trur jeg ikke har noe stor verdi. Var også samlerhus greier, har lest at dem i værtfall har liten verdi.

Var noen ruller med eldre 10kringer, men så at det var kongehode på begge sidene, så vanskelig å vite hvordan årstall disse er fra, uten å åpne dem. Skjønner at om jeg åpner dem så faller verdien.

Men trur jeg skal invistere i en ny myntbok, og bruke litt tid på å gå gjennom det som ligger der.
Ser at posten tar 400+ for verdipost (max 2kg). Så da må man vurdere hva som er hensiktsmesig å sende til oslo. Blir sikkert billigere å reise med handbagasje og ta seg en oslo helg.

Men jeg er også litt redd for å gå for langt inn i myntbøkene, plutselig er jeg bitt av basillen.
Det blir fort dyrt
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Gullmynter

Post by vn2hare »

TrondW wrote: 21 Apr 2017 12:45 Var noen jubeleums mynter fra nyere tid også i samlingen, men disse trur jeg ikke har noe stor verdi. Var også samlerhus greier, har lest at dem i værtfall har liten verdi.

Var noen ruller med eldre 10kringer, men så at det var kongehode på begge sidene, så vanskelig å vite hvordan årstall disse er fra, uten å åpne dem. Skjønner at om jeg åpner dem så faller verdien.

----
Men jeg er også litt redd for å gå for langt inn i myntbøkene, plutselig er jeg bitt av basillen.
Det blir fort dyrt
De fleste jubileumsmynter fra nyere tid er nok dessverre ikke verdt særlig mer enn sølvverdien, men det finnes noen unntak, slik som myntene fra Sykkel-VM i 1993.

"Samlerhus-greiene" har du nok helt rett i.

Nå er jeg ikke så mye inne i myntruller, men jeg vet ikke nødvendigvis om rullene med 10-kroninger har noe særlig større verdi enn enkeltmyntene. Det kommer kanskje også an på om det er originalruller fra myntverket eller ikke? Det får eventuelt andre kommentere på.

Til det siste punktet ditt så vil jeg bare si "Velkommen i klubben". :D Avhengig av hva du samler på så trenger det ikke nødvendigvis å være så veldig dyrt, og det høres jo ut som om du sitter på et bra startgrunnlag.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”