Identifisering av Mynt?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
rolfern
Posts: 16
Joined: 10 Mar 2010 13:09

Identifisering av Mynt?

Post by rolfern »

Hei.
Jeg veit at dette kanskje kan bli særdeles vanskelig, men jeg prøver allikavel.
Jeg prøver å finne ut hva "klumpen" på bildene er, men har litt problemer.

Den veier 9g(på kjøkkenvekt), er 25 mm på det lengste og 21 mm på det bredeste.
Den reagerer ikke på magnet.

Mvh Rolf
DSC_0012_1.JPG
DSC_0012_1.JPG (400.49 KiB) Viewed 870 times
DSC_0011_1.JPG
DSC_0011_1.JPG (381.68 KiB) Viewed 870 times
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Identifisering av Mynt?

Post by Ask »

Vekt,diameter og metall kunne passe til en as eller kanskje også til en dupondius. Jeg mener å skimte konturene av et portrett som kunne ligne på Augustus, Tiberius eller Caligula. Men dette er ren gjetting.
rolfern
Posts: 16
Joined: 10 Mar 2010 13:09

Re: Identifisering av Mynt?

Post by rolfern »

Takker for raskt svar :D

Da har jeg et utgangspunkt for å lete.

Mvh Rolf
rolfern
Posts: 16
Joined: 10 Mar 2010 13:09

Re: Identifisering av Mynt?

Post by rolfern »

Hei igjen.

Legger ved et bilde til. Så nå at den ene siden av mynten muligens var på hodet.
Bildet er tatt med en 50 øre som referansestørrelse for å prøve å få fram formen på mynten.
Jeg syntes den er oval, men det er kanskje vanlig med en så slitt gjenstand.

Mvh Rolf
DSC_0033.JPG
DSC_0033.JPG (507.99 KiB) Viewed 851 times
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Identifisering av Mynt?

Post by Ask »

Takk for de nye bildene. Nå med portrettsiden rett vei faller min første teori i grus.Ingen as, men en antonian av uedelt metall, preget i inflasjonstiden mellom 260 og 294 før Diocletians valutareform.
Du ser nå taggene i solkronen som kjennetegner at valøren er det dobbelte av noe, i dette tilfellet det dobbelte av en denar. På de første bildene trodde jeg halsen til keiseren var den kantede skallen til julioclaudio- gutta.
Dette gir også mer mening siden denne mynten sikkert er et jordfunn. Før inflasjonen raserte det romerske myntsystemet var det heller uvanlig å påtreffe uedle romerske mynter langt borte fra romerriket ,der de mest sannsynlig ikke hadde noen monetær funksjon i det hele tatt. Antonianene fra de siste tiårene før reformen av 294 inneholdt ( ihvertfall i teorien ) en svært liten andel sølv, i tillegg var de opprinnelig forsølvet,så det kan tenkes at de kanskje kunne være en slags verdimåler her i Huttaheiti også.

Mvh. Ask
rolfern
Posts: 16
Joined: 10 Mar 2010 13:09

Re: Identifisering av Mynt?

Post by rolfern »

Tusen takk igjen for et særdeles utfyllende svar.

Takker og bukker.

Mvh Rolf
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”