Persia drakmer i sølv verdi?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Persia drakmer i sølv verdi?

Post by Olav K »

Nå har jeg hentet ned Yngvar Karlssons bok. Mynten avbilder Khusro II og har zoroaster-alter på revers, det er vel alle enige om. Krøllet mellom kl, 15 og 17 på advers står for: Pris Gud, Vidunderlig. På arabisk kan du oversette "Gud" med "Allah". Når arabisk skrift fikk en felles norm vet jeg ikke, men det tok nok sin tid, og for alt det jeg vet var dette skrevet i phalavi. Levantens språk: hebraisk, arameisk, arabisk skrev konsonanter, phalavi kanskje likeså. Det kjennes et stort antall skriftformer på"arabisk", kufiske drakmer fra 7-800-tall har ingen likhet med dagens skrifttegn. Men "Pris gud, Vidunderlig" er en frase som stadig gjentas i Koranen som avslutning eller innledning på vers.
Araberne begynner erobringen av Persia tidlig på 630-tallet og fullfører i løpet av omtrent 100 år. Antall arabere mot antall persere ville vel ha vært 1:10 (eller mer i persisk favør). Hvordan klarer araberne å erobre et mye større land? Svaret ligger i at nasjonsbegrepet er nytt. Man var ikke borger av et land. Man tilhørte en klan, og klanen sluttet seg til den som var sterkest for å overleve. Khusro II brakk nakken på erobre Konstantinopel (som han ikke klarte). Keiser Heraklius lar Khusro II blø foran Konstantiopels murer, mens han selv invaderer Persia gjennom Svartehavet. Persiske stormenn liker Bysants-invasjone lite. Araberne har knallsuksess, de har et effektivt kavaleri, de kan bremse Heraklius. Men araberne har ikke fotsoldater. Det kan de få i Persia, men soldater skal ha sold=lønn. Og araberne tager hva man haver: lokal mynt, kjent av alle, mynt med kjøpekraft, men myntene får stemplet inn en kraftsalve fra Koranen. Vi vet jo ikke hvor skolerte de arabiske krigsherrer var i Islamsk lære, det tok fra 100 til 200 år før bildeforbudet slo i gjennom på myntene. Lengre tid i utkantene, Saladin - den store kurdiske general, som ble de facto hersker over Levantens islam på 1100-tallet, lot prege mynter med bilder av romerske og seleukidiske (greske) herskere. Religionsforvirringen var egentlig ganske stor. Jeg har en en mynt (ganske sliten) som skal forestille at bl.a. jomfru Maria sørger ved Saladins dødsleie.
Nå var det ikke bare araberne som brukte Khusro IIs mynter. Hans etterfølgere gjorde det også, noen med subtile variasjoner. Mens sasanidiske mynter er lette frem til Khusro II, er bestemmelse deretter dyp vitenskap. Men "krusedullene" på kanten er som regel arabiske, men ingen regel uten unntak og også Yngve Karlsson gir opp her.
Den gamle "bibel" var skrevet av en mann som het Göbl, men hans bøker har jeg ikke.
Kortform: araberne trengte persiske soldater for å erobre Persia. Leiesoldatene trengte mynt (som lønn) da var det beste alternativet persisk/sasanidisk mynt - som det fantes masse av, men med et muslimsk slogan påtrykket: Pris Gud, Vidunderlig! Da var mynten god som før.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Persia drakmer i sølv verdi?

Post by vayavaya »

Jeg er ikke enig med deg i at "skrollene" (APD) pa adversen har noe som helst med Allah a gjore.
Da mynter med denne inskripsjonen ble preget for ordet Allah ble oppfunnet.
Jeg har sett bildemynter preget i 602 med denne inskripsjonen.
Det narmeste en oversettelse jeg har sett er forste oversetting: Praise: Som kan tolkes som 'good/excellent' or 'wonderful'. Ikke Allah.
Ingen mynter slik jeg har forstatt det, preget under Khusro ll skal ha blitt preget med muslimsk teks som Allah.
Allah ble vel "oppfunnet" i 609 mtp Koranens begynnelse. Slik at det hores for meg veldig merkelig ut.

Mvh
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Persia drakmer i sølv verdi?

Post by Olav K »

Poenget er at inskripsjonen kom lenge etter at Khusro tok kvelden. Myntene hans ( han laget mange og etterfølgerne kopierte dem) ble ikke borte når han gikk bort. Her var det gjenbruk - kanskje i opp mot 100 år.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Persia drakmer i sølv verdi?

Post by vayavaya »

Jeg ma igjen uenig med deg vedr. denne mynten desverre:
Les min link:
https://www.beastcoins.com/Sasanian/Sasanian.htm
Og denne siden kikk pa Khusro ll og du finner en slik pa side 5.
http://web.archive.org/web/201403260929 ... anian.html

CNG har ogsa solgt denne typen bla. dersom det er mere overbevisende:
http://www.cngcoins.com/Search.aspx?PAG ... YPE_ID_4=1

Det du tenker pa kan vare imitasjoner:
http://www.cngcoins.com/Search.aspx?PAG ... YPE_ID_4=1

Eller andre mynter som etter 652 evt har blitt preget med en eller annent type skrift i
myntens marg med da med religios muslimsk tekst.

Mvh
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Persia drakmer i sølv verdi?

Post by Olav K »

Det er godt mulig du har rett. Jeg bygger bare på Karlssons bok, som utkom i 2016, og min forståelse etter å ha snakket med ham da boken kom sist høst.
Din siste link tror jeg gir et hint for Stigulfs mynt. Se nummer 3 ovenfra i CNG lot 826. Det som på de vanlige myntene er skjegg har her blitt til et grin, som tanngarden på et skjelett. Jeg peker også på en lignende mynt i den første linken du la ut, også av nettside-forfatteren betegnet som arab-sasanid. "Bildet" på Stigulfs mynt er mer primitivt enn myntene fra Khusros storhetstid, så også de som i dine kilder er oppgitt som "arab-sasanid". På et tidspunkt har man vært nødt til å lage nye mynter og kopierer med blandet hell de gamle.
Det jeg tror, men må lete etter bekreftelse på, er at alle myntene med omskrift har fått denne etter arabernes invasjon. Tidligere har man latt seg lure av at godt konserverte mynter med årstall lenge før arabernes invasjon har slik skrift. Skriften er pahlavi, araberne hadde ikke egen skrift og koranen ble ikke nedskrevet før på 800-tallet (har jeg sjekket nå). At arabisk skrift har lånt fra annet språk i egnen (hebraisk var på 6-700 tallet nesten borte, men arameisk var lingua franca, og ble som pahlavi skrevet fra høyre mot venstre. Ordet "Gud"/"Allah" står ikke der - likesom jødene har ikke muslimene lov til å skrive navnet, men i norske og engelske oversettelser av Koranen føyes det til for at vi enkle vantro skal forstå sammenhengen. Men - jeg skal ikke være skråsikker. Det kan jo hende at herr Karlsson tar feil, selvom han har brukt mye tid og energi på sitt arbeid, er han snar til å innrømme at han ikke vet alt. Det viktigste ved å forske er alltid å tvile, veldig meget som var sant i gåt kan bli usant i morgen. Jeg tror at Stigulfs mynt er "arabisk-sasanidisk". Du tror den er uberørt av arabere. Ingen av oss vet. Og sånn er det ofte i livet. God kveld - og takk for informative lenker.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Persia drakmer i sølv verdi?

Post by vn2hare »

Olav K wrote: 22 Feb 2017 00:53 Det jeg tror, men må lete etter bekreftelse på, er at alle myntene med omskrift har fått denne etter arabernes invasjon.
Hei Olav.

Jeg har også funnet fram boken, men har ikke hatt tid til å studere den og bildene av Stigulf's mynt ennå. Har kun fått bekreftet at det er Khusro 2. Imidlertid mener jeg å huske (sitter nå på jobb uten boken), at illustrasjonen av type/variant 3 av Khusro's mynter også har "krusedullen" nede til venstre.

Tror ikke jeg får tid før tidligst i morgen kveld til å sjekke dette nærmere.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Persia drakmer i sølv verdi?

Post by vn2hare »

Da har jeg forsøkt å studere bildene og holde det opp mot den tidligere nevnte boken. Karlsson viser til Göbls revers-variant 3 for Khusro 2. som har APD ("Prais") som innskrift i kanten, og det ser ut som Stigulvs mynt. I følge boken begynte denne varianten fra regjeringsår 13, dvs år 602. Bildene i boken av de arabo-sassanidiske myntene ser alle ut til å ha en lengre innskrift i kanten.

Bildene er utydelige som flere har påpekt, og jeg har ikke noen sjanse til å lese årstallet, men myntstedet ser ut til å være WYH som står for Weh-Kawad, men jeg er ikke helt sikker. Mye tyder imidlertid på at den første bokstaven er en W, og av illustrasjonene i boken ser dette ut til å være det som ligner mest.

Uansett en artig mynt du har skaffet deg Stigulv.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Persia drakmer i sølv verdi?

Post by stigulv »

Takk igjen for masse god historie og info om mynten og må si dere sitter på mye kunnskap om slike eldre mynter, er nok mere spennede en slik en en 2 øre fra 1968 :D
Må si at dere faktisk har fått meg til og sitte og se etter andre slike antikke mynter på auksjoner da det virker som ett motto samleområde,

så tiden vil vise.

Har gjort ett forsøk på 2 nye bilder, men sikkert ikke bedre disse eller
16806974_261959377584260_4274552708470703902_n.jpg
16806974_261959377584260_4274552708470703902_n.jpg (60.89 KiB) Viewed 762 times
17022172_261959340917597_7146336011682062352_n.jpg
17022172_261959340917597_7146336011682062352_n.jpg (47.52 KiB) Viewed 762 times
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”