Gullmynter i Lembit myntholdere?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Gullmynter i Lembit myntholdere?

Post by Posthornet »

Det er først nå jeg har fått sett hvordan de tidligere populære Lembit myntholdere fungerer. Jeg fikk tilslaget på et par titalls danske gullmynter innkapslet i Lembit og montert i et lite album. Etter å ha blitt transportert med posten fra Danmark og over en landegrense så var det kanskje ikke så rart at de fleste mynter lå utenfor synsfeltet i kapselen. Litt dunking av Lembitholderen mot bordet så fikk jeg tilslutt myntene sentrert i midten. Dog det skal ikke mye støt før mynten havner nær og nesten ut i det hvite området. Det er gjennomsiktig hardplast som ved hjelp den omliggende klem ramme som skal holde myntene på plass. Nå er det flere år siden Lembit myntholdere gikk ut av produksjon. Kanskje er det plast/aldringsproblemer som har gjort dem slakke i knip/klemme. Ideen var nok god i den tid, men nei, jeg ville ikke ha kjøpt slike myntrammer idag.

Gullmyntene er alle er 01 og bedre. Flere holder etter mitt synspunkt kvalitet 0. Vil ikke rammene slite på gullmyntene med all den skliingen/bevegelsen inne i Lembitlommenne. Gullmynter og da spesielt dem med glans må vel lide av påkjenningene etter hvert som tiden går :?:

Jeg lurer på om det ikke er det beste å gå over till andre lommer.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Gullmynter i Lembit myntholdere?

Post by Ask »

Jeg anbefaler myntkapsler , mynten ligger på et glatt og plant underlag , og hvis du vil kan du lett åpne kapselen for å ta mynten i hånden.
Mvh Ask
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Gullmynter i Lembit myntholdere?

Post by Posthornet »

Myntkapsler er bra. Jeg har også brukt Leuctturm Qadrum, Det jeg skrev om at de utgåtte Lembit myntholdere i plast ikke er så bra kan ha seg at myntene jeg mottok var plassert i en ramme med forholdsvis stort vindu.

Nå ser jeg idag at det finnes lignende holdere i forskjellige størrelser som jeg vil gjøre et forsøk med.
Et forums medlem synes å ha gode erfaringer med Abaxa. Kan også brukes om og om igjen.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”