Verdi på 10 øre med feiltrykk

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Verdi på 10 øre med feiltrykk

Post by tho »

Jeg tror ikke noe på denne historien.
Alfanatiker
Posts: 27
Joined: 15 Nov 2016 12:09

Re: Verdi på 10 øre med feiltrykk

Post by Alfanatiker »

tho wrote:Jeg tror ikke noe på denne historien.
Hvilken historie? Min?
Alfanatiker
Posts: 27
Joined: 15 Nov 2016 12:09

Re: Verdi på 10 øre med feiltrykk

Post by Alfanatiker »

Et par bedre bilder i ny plast til dem som ikke kjøpte historien...
IMAG0130.jpg
IMAG0130.jpg (251.83 KiB) Viewed 1324 times
IMAG0129.jpg
IMAG0129.jpg (253.83 KiB) Viewed 1324 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Verdi på 10 øre med feiltrykk

Post by Olav K »

Gratulerer med ny Harberger-holder. Men dumt at du ikke fotograferte mynten når den var i transitt mellom gammel og ny holder. Mynten synes å være stemplelsvak eller slitt eller begge deler, det sees best på forside hvor E'en i ØRE nesten er borte, og trikvetraen til høyre knapt kan synes. Det vil normalt være betydelig verdireduserende, jfr. innlegg overfor. Nå kan vi bli lurt av at mynten fotograferes gjennom plast, men her er det intet som minner om myntglans eller skarpt preg.
Mynten kan muligens interessere variantsamlere, men det har jeg ingen mening om. (Det sees jo at 1-tallet mangler, men det kan ha mange forklaringer, se ovenfor.) Den eneste variantsamler jeg vet om er Lars Lunde i Nordfjoreid. Jeg tror ikke han er her på forumet, men kanskje noen andre her kjenner ham og tipser? Han har mer enn 10.000 varianter av nyere norsk mynt, fordelt på 50 permer. Men dette er også mannen som gledet seg over at varianter vanligvis ikke kostet mer enn de "vanlige".
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Verdi på 10 øre med feiltrykk

Post by Espen »

Spesiell variant. Er det registrert lignende fra før? Finnes da mange varianter som er mye kjedeligere og mindre tydelig enn denne.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Verdi på 10 øre med feiltrykk

Post by vn2hare »

Jeg har forstørret opp bildene og sett nærmere på de. Jeg kan ikke se noen spor av 1-tallet så det er sannsynligvis en ny variant og ikke et svakt preg, men "fy" for en kvalitet. Mynten har på ingen måte hatt godt av oppholdet i lommeboken i mange år. :cry: Skikkelig mange skrapemerker etc. Blant annet på H7-monogrammet og på 10-tallet i valøren.

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, og som gjentas av Olav K, så er det nok begrenset med variantsamlere, og jeg finner det fremdeles uforståelig med det pristilbudet som ble gitt for "forholdsvis mange år siden", selv om kvaliteten den gang selvsagt kan ha vært bedre. Er enig med det tidligere innlegget fra Myge:
På en kjempegod dag vil du kunne oppnå en plass mellom 50 og 150,- for en slik variant.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Verdi på 10 øre med feiltrykk

Post by hertervig »

Mynten har vel rimeligvis vært i sirkulasjon i noen tid før den ble funnet og plassert i den litt for store Hartbergeren, SÅ slitt blir den ikke av å slingre rundt mellom to glatte plastvegger. Nå har den vel ikke ligget i Hartberger så lenge heller, kan ikke huske at de fantes på tidlig 70.-tall da jeg begynte å samle mynt. På en auksjon kan som bekjent allting skje, alt fra minimal interesse til at 2 stykker SKAL ha den. Da kan prisen passere de 150,- også, men 1.000,-.....? Det må karakteriseres som svært usannsynlig.

Jeg hadde engang en tilsvarende mynt, en 1-øre 1941 jern som også manglet det samme ett-tallet. Den var morsom nok den, men jeg fikk aldri inntrykk av at den var spesielt verdifull.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Verdi på 10 øre med feiltrykk

Post by tho »

Vis et ordentlig bilde av mynten.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Verdi på 10 øre med feiltrykk

Post by hertervig »

Jada, jada, ikke mas. De ble vel ikke helt bra heller, men litt bedre, kanskje
Attachments
IMAG0129-horz.jpg
IMAG0129-horz.jpg (150.4 KiB) Viewed 1250 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Verdi på 10 øre med feiltrykk

Post by Olav K »

Jøss, dette var imponerende Hertervig! Men det viser en mynt som neppe ville være salgbar om det ikke var for det manglende ett-tallet, og ingen vet om en slik kjøper finnes.
Alfanatiker
Posts: 27
Joined: 15 Nov 2016 12:09

Re: Verdi på 10 øre med feiltrykk

Post by Alfanatiker »

Som jeg har skrevet tidligere er det min farfar som eier mynten. Har eid den siden 60 tallet og det er og han som har fått byttet hartbergeren på den. Derfor har det ikke vært aktuelt/mulig for meg å ta bilde av den uten den på.
Den har vært i sirkulasjon i ca 10 år innen han fikk den som normal veksel under en handel. Hvordan den ser ut uten plasten på det vet jeg derfor ikke. Høyest sannsynlig bedre enn på bildet til Hertevig, men han har utvilsomt gjort en god jobb. Og fått med "taggene/kransen" rundt osv.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”