hjelp

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Jak
Posts: 2
Joined: 28 Nov 2016 09:18

hjelp

Post by Jak »

Hei, kort fortalt , gikk igjen noen gamle esker etter min bestefar som døde for 35 år siden, fant en haug med mynter, og div samleting har ikke gått igjennom alt, men d som så ut til og ihvertfall være pakket litt ekstra godt inn,har jeg begynt med,det er en del , har funnet dollar fra 1970 til en rar mynt det står 1701 , en del fra 18oo tallet og tidlig 1900, kroner ører cent og dollar og tysk og alt mulig,håper på pg finne flere enda eldre :), noen har blitt grønne, og mange svarte, noen ser ikke misfarget ut, jeg har null null peiling på dette, har ingen planer om og selge, men d er jo litt spennende, mitt spørsmål til dere/Deg
Jeg er totalt grønn ,har vel fått med meg at man ikke skrubber de rene ,lar jeg de være som de er eller finnes d noe jeg kan bruke uten at d ødlegger mynten, hørt kjerringråd som Coca-Cola for og får de fine og blanke,,og finnes det noen sider som kan anbefales for og anslå verdi ,og hva bør jeg se etter, d er jo så mye fra 30-40-50-60-70 og regner ikke med de har noen stor
verdi, vet d skal være noen enorme sedler et sted i samlinga og som jeg husker fra jeg var liten, har lagt de et lurt sted de så kinesiske ut,
, er d noen som kan peke veg for en som ikke helt vet hvor han skal begynne, ang rens, anslå verdi, nettsider, håper noen har noen tips,
Ha en fin dag ,

Mvh jk,
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: hjelp

Post by ramazotti »

Ikke rens,ikke før du er sikker på hva du har.
Ta noen bilder,og du får svar etterhvert.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: hjelp

Post by vn2hare »

For verdisetting vil jeg også anbefale deg en tur på bibliotektet. Der vil du normalt finne flere kataloger som kan gi deg svar på dette, og også hjelpe deg med å lære mer om kvalitetsbenevnelser.

For nyere norske mynter finnes et par kataloger som du også kan kjøpe relativt billig (mellom 100 og 200 kroner) hos en mynthandler, mens for utenlandske vil jeg anbefale deg enten Siegs Nordiske Mønter eller Standard Catalog of World Coins (flere bind, ett for hvert århundre). Disse vil de fleste biblioteker ha eller kan skaffe deg de. Om det ikke er nyeste utgave så gjør ikke det noe, prisene endres normalt ikke så mye fra ett år til det neste, med unntak av spesielle sjeldenheter.
Jak
Posts: 2
Joined: 28 Nov 2016 09:18

Re: hjelp

Post by Jak »

Takker og bukker, da følger jeg rådene og legger ut noen bilder når jeg får sortert litt, tviler på jeg finner en dracme fra arkemedes tid :) men morsomt nok men noen hundre år gamle mynter,
Har forsatt en del jeg ikke har sett på, igjen takk for svar :)

Ps
Når jeg eventuelt finner ut verdi, bør jeg rense de da og eventuelt med hva ?

Mvh jk,
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: hjelp

Post by Arve »

Du bør ALDRI rense mynter. Rensede mynter mister mye av verdien. Ellers er det ikke helt usannsynlig å finne en mynt fra Siracusa på Archimedes tid, de finnes og er ikke så sjeldne. Men legg ut bilder etter hvert så skal vi nok fortelle hva du har.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
larssten
Posts: 45
Joined: 25 Nov 2014 14:26

Re: hjelp

Post by larssten »

For eventuelle amerikanske mynter er denne hjemmesiden fin og oversiktlig: http://www.coincommunity.com/us_coin_facts/

Ellers bare å ta kontakt via PM [SMILING FACE WITH SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: hjelp

Post by Myge »

Ikke rens eller puss eller vask myntene, uansett! Ta dem med som de er til en mynthandler nær der du bor, så får du svar.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”