Norske mynter av andre verdenskrig

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
morf
Posts: 2
Joined: 06 Nov 2016 13:56

Norske mynter av andre verdenskrig

Post by morf »

Hei, jeg kan ikke snakke norsk, så jeg bruker Google Translate . På mynt vårt forum
vi har snakket om de norske mynter av andre verdenskrig:

http://www.worldofcoins.eu/forum/index. ... 114.0.html

Det virker som symboler på forsiden av okkupasjonsmynter (begge sider av løven) representerer Den norske kirke Norge:

http://www.worldofcoins.eu/forum/index. ... #msg233858

Kan jeg spørre om noen vet som besluttet å bruke dette symbolet? Tilsynelatende Vidkun Quisling betraktet seg en kristen - selv om han var sikkert en veldig merkelig form for kristen.

Mitt andre spørsmål er om mynter av regjeringen i eksil. Hvordan fikk folk klarer å få dem til Norge? Hvor mange av disse myntene sirkulert? Har du noen historier om disse myntene?

Takk skal du ha.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Norske mynter av andre verdenskrig

Post by jornkris »

Olavmerket som er den norske kirkens symbol kan også ses på andre norske mynter ved at det inngår i Olavsordenens storkjede bl.a på 1 krone 1908-1917 og 1 krone 1925-1951. Det var også motiv på noen norske mynter på 1500-tallet. I tillegg til å være den norske kirkes merke kan det sies å være et nasjonalt symbol. Olavsmerket ble ikke bestemt av Quisling, det var de ansvarlige ved myntverket som på egent initiativ la det til ved utformingen av myntene.


Myntene utgitt av regjeringen i eksil ble aldri satt i sirkulasjon, fra 1946 ble de solgt til samlere.
morf
Posts: 2
Joined: 06 Nov 2016 13:56

Re: Norske mynter av andre verdenskrig

Post by morf »

Tusen takk, jornkris, for denne informasjonen. Det er synd at regjeringen-i-eksil mynter aldri sirkulert, men det er ikke overraskende .

Så, er Olavsmerket først og fremst et nasjonalt symbol, selv om det opprinnelig var kristen - akkurat som i Storbritannia, når ateister synger "God save the Queen". :)

Takk igjen, jornkris. Du har svart på alle mine spørsmål.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”