Hvilken mynt fra 1678 er dette ?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
gjestepetter
Posts: 2
Joined: 19 Oct 2016 14:21

Hvilken mynt fra 1678 er dette ?

Post by gjestepetter »

Fant en gammel mynt, hvilken mynt er det, hvem er dama på baksiden og er den mye verdt ?
Den er ganske liten og ikke rusten. Takknemlig for hjelp !

Image

Image
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Hvilken mynt fra 1678 er dette ?

Post by vn2hare »

Har ikke katalogene foran meg nå, slik at dette blir litt begrunnet gjetting.

Som det framgår av mynten er dette en 1/16 Reichsthaler, dvs en lübsk to-schilling fra 1678, og mynten er fra en av de nord-tyske statene. Om jeg ikke tar mye feil er den fra bispedømmet Lübeck, men den kan også være fra en av de mange småstatene i Schleswig-Holstein.

Om jeg tipper rett så er "dama" på forsiden den høyverdige biskop August Friedrich av Lübeck (https://no.wikipedia.org/wiki/August_Fr ... en-Gottorp) som var regjerende fyrstebiskop 1666-1705. Det kan også stemme med starten av omskriften på mynten: A.F.D.G.F.E.L... (August Friedrich Dei Gratia Fxxx (?) Episcopus Lübeckensis (eller noe slikt, latin er ikke min sterke side :D ).
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Hvilken mynt fra 1678 er dette ?

Post by vestmar »

vn2hare har helt rett - denne mynten stammer fra bispedømmet Lübeck, og er eneste småmynt preget under fyrstebiskop August Frederik (1666-1705). En viss tilknytning til Norge via bokstavene HN (Hæres Norwegiæ = arving til Norge) i omskriften. Katalogreferanser: Lange 510, Behrens 790, Sømod Lü3844.

Mynten er ikke veldig vanlig; antatt omsetningsverdi omkring 400 kr.
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
gjestepetter
Posts: 2
Joined: 19 Oct 2016 14:21

Re: Hvilken mynt fra 1678 er dette ?

Post by gjestepetter »

Tusen takk. Det var ikke rare verdien for en så gammel ting !
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”